نتانیاهو فردا با یک هیئت ۱۳۰ نفره عازم هند می‌شود

کدخبر: ۱۹۷۷۳۶
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه با یک هئیت همراه ۱۳۰ نفره به هند سفر می‌کند و امیدوار است این سفر به تحکیم روابط نظامی و تجاری دو طرف کمک کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، مقامات هند و رژیم صهیونیستی اعلام کردند: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل سفر شش روزه خود به هند را فردا آغاز خواهد کرد و امیدوار است تا در این سفر ضمن تقویت روابط تجاری این رژیم با هند، اختلافات ناشی از تصمیم دهلی‌نو برای لغو یکی از قراردادهای نظامی با اسرائیل را حل و فصل کند.

رافائل، شرکت فناوری و تولید جنگ افزار اسرائیلی، در سوم ژانویه اعلام کرد که هند سفارش 500 میلیون دلاری خود برای خرید موشک‌های ضد تانک باراک را لغو کرده است. رسانه های هند گفتند دهلی‌نو به جای خرید موشک از اسرائیل، به دنبال استفاده از موشک‌های ضدتانک داخلی است.

دانیل کارمون، سفیر اسرائیل در هند با اشاره به لغو پیمان دفاعی از سوی هند گفت: اگر مشکلی میان اسرائیل و دهلی‌نو پیش آید، آن مشکل باید حل شود و در واقع حل خواهد شد.

هند بزرگترین بازار تسلیحاتی اسرائیل است و سالانه حدود هزار میلیارد دلار سلاح از این رژیم خریداری می‌کند. با وجود لغو معاهده موشکی از سوی هند، وزیر دفاع هند گفت این کشور یک قرارداد نظامی 72 میلیون دلاری را به منظور خرید 131 فروند موشک زمین به هوای باراک ساخت شرکت رافائل اسرائیل به امضا رسانده است.

روابط هند و اسرائیل از زمان نخست وزیری نارندرا مودی در سال 2014 بهبود یافته است و دو طرف علاوه بر روابط دفاعی طولانی مدت خود، همکارهای تجاری میان خود را نیز گسترش داده‌اند.

130 نفر از بخش‌های سایبری و کشاورزی و نیز بخش نظامی نتانیاهو را در این سفر همراهی خواهند کرد. همچنین در این سفر آنها علاوه بر دهلی‌نو از شهر بمبئی، مرکز مالی هند و نیز شهر گجرات دیدن خواهند کرد.

گیلاد کوهن، معاون مدیر کل امور آسیا و اقیانوس آرام وزارت امور خارجه اسرائیل، هدف نخست وزیر و هیئت همراه را در این سفر گسترش و تقویت روابط تجاری، سرمایه‌گذاری و گردشگری میان دوطرف عنوان کرد.

همکاری در زمینه نفت و گاز، امنیت سایبری و پروژه‌های کشاورزی در دستور کار سفر نتانیاهو به هند قرار دارد.

این سفر تقریبا شش ماه پس از اینکه مودی به عنوان اولین نخست‌وزیر هند از اسرائیل دیدن کرد، صورت می‌گیرد.

با این حال، هند جز 120 کشوری است که ماه گذشته به قطعنامه‌ای رای مثبت داد که در آن از آمریکا خواسته شد تا به تصمیم خود در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل پایان دهد. وضعیت قدس از جدی‌ترین موانع در مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین است. اسرائیلی‌ها خواستار به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت دولت آینده خود هستند.

کارمون گفت رای هند در مجمع عمومی سازمان بر ضد اسرائیل تاثیری بر روابط دو جانبه طرفین نخواهد داشت. وی افزود: رای در سازمان ملل دارای اهمیت است اما بر روابط میان تل‌آویو و دهلی‌نو تاثیری نخواهد گذاشت.

کارشناسان سیاست خارجی در دهلی‌نو می‌گویند: مودی تغییرات قابل توجهی را در روابط دیپلماتیک و استراتژیک با اسرائیل ایجاد کرده است و در عین حال همزمان روابط خود را با محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز حفظ کرده است.

پیش از دیدار مودی از اسرائیل در جولای 2017، وی میزبان محمود عباس در هند بود و پیشنهاد هند را برای کمک در زمینه بهداشت و فناوری اطلاعات به فلسطین ارائه داد، با این حال این سفر دستاوردهای اندکی به همراه داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید