دردسرهای اردوغان در دو جبهه

کدخبر: ۱۹۸۴۸۸
عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل عرب در تحلیلی درباره رویدادهای جاری در شمال و شمال شرق سوریه نوشت: سرشاخ شدن ترکیه با هر دو طرف آمریکایی و روسی و همپیمانان آنان دراین مناطق مرزی خودکشی است و احتمال دارد آنکارا به مسکو اعتماد کند.

ایرنا- وی در تحلیل روزشنبه خود که در روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم منتشر شده می نویسد: 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری آمریکا که روابطش در حال حاضر با آمریکا و روسیه به دلیل حمایت از کردها که آنکارا آنها را گروه تروریستی می داند برهم خورده نمی تواند با این دو جبهه همزمان وارد جنگ شود و مسلما در هر دو شکست می خورد به همین دلیل نیز خلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه و هاکان فیدان رئیس دستگاه اطلاعات این کشور را برای دیدار اضطراری با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه برای دست یافتن به راه حلی به روسیه فرستاد تا مسکو از اهداف ترکیه برای جلوگیری از تشکیل دولت کرد در شمال شرق سوریه این کشور حمایت کند. 

وی می افزاید: پیامی که مسئولان ترکیه برای وزیر دفاع روسیه داشتند معلوم نیست اما توقع حمایت مسکو از خواست ترکیه برای حمله به عفرین و منبج با توجه به روابط قوی روس ها با کردها بعید است و حتی یکی از توافق ها ممکن این باشد که روسیه از ترکیه بخواهد که وتوی حضور نمایندگان کرد در نشست سوچی را رفع کند و نزدیکی و هماهنگی بزرگی بین رهبران ترکیه و همپیمانان سوریه و ایران برای مواجهه با خطر تقسیم سوریه که همه منطقه را تهدید می کند، ایجاد شود.

این تحلیلگر معتقد است: اردوغان با گزینه های سختی روبرو است از یک سو تهدید به حمله به نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا در شمال سوریه کرده و از سوی دیگر تهدید کرد که به عفرین و مبنج در خاک سوریه وارد خواهد شد و 22 هزار نفر از نیروهای مخالف سوریه در کنار این کشور در تجاوز به خاک سوریه خواهند بود. در واقع ترکیه از درخت بلندی بالا رفته که بدون نردبان روسیه قادر به پایین آمدن از آن نخواهد بود.

عطوان می نویسد : سوریه درمقابل دخالت های ترکیه درعفرین سکوت نخواهد کرد اما اردوغان باید مشخص سازد که نخست با کدام طرف نبرد خواهد کرد نیروهای سوری مورد حمایت روسیه در شمال این کشور یا کردهای مورد حمات آمریکا در شمال شرق؟ اما سرشاخ شدن آن با هر دو طرف در آن واحد خودکشی است. 

وزارت خارجه سوریه این روزها به شکل بی سابقه ای فعال شده آنهم نه برای آماده شدن برای کنفرانس های وین و سوچی که در آن قرار است درباره راه حل های سیاسی خروج از بحران سوریه گفت و گو شود بلکه در حال هشدار دادن به ترکیه که تهدید به حمله به عفرین و منبج برای مقابله با نیروهای مدافع خلق کرد سوریه کرده و نیز به آمریکا به دلیل تاکید این کشور بر باقی ماندن نیروهایش درخاک سوریه است. واشنگتن مدعی شده که نیروهایش برای ممانعت از بازگشت داعش و مواجهه با نفوذ ایران در سوریه و سوم برکناری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از قدرت در این کشور باقی خواهند ماند.

وی یادآور شدن اظهارات روز گذشته رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در دانشگاه استنفورد این کشور درباره سیاست خارجی این کشور باعث شد تا دمشق سکوت خود را شکسته و بار دیگر اولویت های خود را یاد آوری کند و خطوطی را برای مواجهه با نیروهای نظامی آمریکا در شرق فرات که تعداد آن بیش از یکهزار نیرو است و واشنگتن برای تاسیس یک پایگاه نظامی دایمی در شمال سوریه با هدف برپایی دولت کردی با حمایت 30 هزار نیروی نظامی تلاش می کند، ترسیم کرد. 

عطوان می افزاید: پرواضح است که رهبران سوریه که مرحله به مرحله با دشمنان سوریه در خاک این کشور می جنگند به خوبی درک می کنند که طرح تقسیم سوریه مرحله دوم پس از شکست داعش در آن است و آمریکا برای تحقق طرح تجزیه سوریه تلاش می کند. دمشق نیز با درک این امر به دنبال مواجهه با آن است.

وزارت خارجه سوریه تاکید کرد که حضور نیروهای آمریکا در خاک این کشور غیرقانونی و نقض قوانین بین المللی و حاکمیت سوریه و برای حمایت از داعش است و دمشق با حضور غیر قانونی نیروهای آمریکا در این کشور مقابله می کند.

این تحلیلگر تصریح کرد: در بیانیه وزارت خارجه سوریه مشخص نشده است که این مقابله چگونه و چه زمانی خواهد بود اما بیانیه ای غریب و مبهم و بی سابقه بود که از سوی اتاق عملیاتی نیروهای همپیمان سوریه صادر شد و به حمله به تجمعات نیروهای آمریکایی در سوریه و منطقه در زمان مناسب آن تهدید کرد. 

وی بابیان اینکه این اولین بار است که از اتاق عملیات سوریه و همپیمانانش این تهدیدها شنیده می شود، افزود: بعید نیست که به مثابه تهدید جدید از سوی نیروهای الحشد الشعبی، سوریه، ایران، عراق و حزب الله باشد. تهدیدی برای عملیات ضد نیروهای آمریکایی در شمال شرق سوریه و چه بسا درعراق که شمار آنها به 5 هزار نیروی آمریکایی می رسد.

عطوان عنوان داشت: تیلرسون از سوریه، ایران وهمپیمانانش چه توقعی دارد زمانی که هدف از حضور نیروهای کشورش در سوریه را نابودی داعش و مقابله با نفوذ ایران و برکناری اسد از قدرت اعلام می کند؟ ایا انتظار دارد که سوریه و ایران آن را اجرایی کنند و با کمال میل آن را بپذیرند؟

وی افزود : چالش راهبردی بزرگی که مقامات سوریه با آن مواجه هستند احتمال ورود به جنگ در دو جبهه در آن واحد است اول ضد آمریکا و طرح های تجریه طلبانه آن در شمال این کشور و دوم تهدیدات ترکیه برای ورود به عفرین و منبج که تحت کنترل نیروهای مدافع خلق کرد قرار دارد.

فیصل المقداد معاون وزارن خارجه سوریه روز پنجشنبه تهدید کرد که نیروی هوایی سوریه آماده نابودی هواپیماهای نظامی ترکیه درصورت حمله به منبج و عفرین است و تاکید کرد که نیروی پدافند هوایی سوریه قدرت خود را بازیافته و آماده مقابله با حملات هوایی ترکیه به حریم هوایی این کشور است چرا که عملیات نظامی درمنطقه عفرین تجاوز ارتش ترکیه به اراضی سوریه است.

المقداد ممکن نیست که این تهدیدها را بدون حمایت های همپیمان روسیه که مخالف دخالت نظامی ترکیه درعفرین است و روابط قوی با نیروهای کردی دارد و حتی نیروهایش در این منطقه حضور دارند، بیان کند.

تحلیلگر عرب بر این باور است که سال 2018 سال جنگ های بزرگ در خاک سوریه خواهد بود سالی که نقشه ائتلاف ها را تغییر داده و نبردها از جنگ های نیابتی به دست عرب ها و کردهای سوریه به جنگ های مستقیم تبدیل خواهند شد و زمینه ها و نشانه ها از حوادث رعب آور و بیمناکی حکایت دارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۶ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید