انگلیس و معضل بزرگی به نام تنهایی

کدخبر: ۲۰۱۹۵۵
مدیر یک نهاد مدنی در انگلیس می‌گوید انزوای اجتماعی و تنهایی برای سلامت افراد بسیار خطرناک‌تر از مصرف دخانیات است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کمتر از یک ماه پیش «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس، «تریسی کراوچ» را به سمت وزیر تنهایی منصوب کرد تا به امور بیش از 9 میلیون نفر که در این کشور در تنهایی زندگی می‌کنند، رسیدگی کند. توجه به معضل تنهایی در انگلیس از آنجا شروع شد که در سال 2016 میلادی «جو کاکس» نماینده حزب کارگر در جریان مبارزات انتخاباتی بر سر ماندن یا نماندن انگلیس در اتحادیه اروپا، توسط مردی با عقاید افراطی که مخالف ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا بود، به قتل رسید.

جو کاکس پیش از اینکه به قتل برسد خواستار تعین کارگروهی برای رسیدگی به مشکل تنهایی در انگلیس شد. او به صراحت اعلام کرده بود خطر تنهایی و انزوا برای سلامت انسان بیش از مصرف 15 نخ سیگار در روز است.

 تلاش‌های او برای توجه به معضل تنهایی که از آن به عنوان میراث «جو کاکس» یاد می‌شود بحث در باب انزوای اجتماعی را در جامعه انگلیس گشود.

تحقیقات بنیاد بهداشت روان انگلیس نشان می‌دهد بیش از 9 میلیون نفر در این کشور احساس تنهایی می‌کنند.

کمپین "پایان تنهایی" در انگلیس می‌گوید: 17 درصد از سالمندان کمتر از یک بار در هفته با خانواده، همسایه و یا دوستان خود دیدار دارند و 11 درصد نیز در طول ماه با هیچکس ارتباطی ندارند. این کمپین در ادامه می‌گوید: بیش از نیمی از سالمندان انگلیسی در تنهایی کامل به سر می‌برند؛ به عبارت بهتر، 3 میلیون و 900 هزار نفر سالمند زندگی‌شان را با تلویزیون می‌گذرانند.

انسان موجودی اجتماعی است. به عبارت دقیق‌تر آنچه باعث ادامه نسل بشر شده زندگی جمعی است. چرا که زندگی در میان گروه در طول تاریخ امنیت انسان را تامین کرده است. دکتر «ویک مورتی» جراح و محقق آمریکایی در دانشگاه هارواد در این باره می‌نویسد: انسان در طول سالیان متمادی با زندگی گروهی به امنیت رسیده و "ارزش اجتماعی" به عنوان یک فاکتور مهم در سیستم عصبی او رشد کرده است؛ به گونه‌ای که امروزه عدم حفاظت از این ارزش (در سبک زندگی مدرن) باعث ایجاد تنش و ترشح هورمون «کورتیزول» می‌شود. در نتیجه‌ی ترشح این هورمون آسیب‌های جدی به عروق خونی و سیستم عصبی وارد می‌شود.

ویک مورتی در ادامه می‌نویسد: "ما سالهاست در حال مبارزه با چاقی، دیابت و مصرف مواد مخدر هستیم. اما باید بدانیم تنهایی و انزوای افراد نه تنها عامل این بیماری‌هاست بلکه به اندازه آنها خطرناک است."

«مارک رابینسون» مدیر موسسه رسیدگی به سالمندان در انگلیس نیز در این باره می‌گوید: "انزوای اجتماعی و تنهایی بسیار برای افراد خطرناک است. حتی بسیار خطرناک‌تر از مصرف دخانیات."

منابع متعددی مانند پایگاه آمریکایی فوربز نیز اعلام کرده‌اند: "تحقیقات پزشکان نشان می‌دهد تنهایی باعث بروز اختلالات خواب، روی آوردن به مصرف مواد مخدر، افسردگی، میل به خودکشی، خشونت، بزه‌کاری، استرس و فشار خون می‌شود."

پایگاه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی می‌نویسد: تصورات غلط بسیاری در باب تنهایی وجود دارد. به عنوان مثال وقتی از تنهایی صحبت می‌کنیم تصور می‌شود منظورمان سالمندان و افراد پیر است. اما آمارها نشان می‌دهند تنهایی در میان جوانان و نوجوانان انگلیسی نیز بسیار شایع است و در این گروه سنی تا 80 درصد احساس تنهایی وجود دارد. یکی دیگر از تصورات غلط در این باره این است که تنهایی، فیزیکی است. یعنی زمانی که شما کسی را در نزدیکی خود ندارید تنها هستید اما در واقع تنهایی به کیفیت روابط ما بستگی دارد، نه به کمیت آن. بنابراین افرادی هم وجود دارند که دوستان بسیاری دارند اما باز هم احساس تنهایی می‌کنند.

در زندگی مدرنِ امروز با وجود تکنولوژی‌های ارتباطی گسترده، دور بودن افراد از یکدیگر توجیه شده است و انسان‌ها این حق را برای خود قائل شده‌اند تا از خانواده و دوستانشان دور شوند. از شهری به شهر دیگر و حتی در بسیاری از مواقع از کشور خود نیز مهاجرت کنند.

طبق آمار‌ اداره بهداشت انگلیس، 85 درصد از مهاجران در این کشور در یک نظرسنجی گفته‌اند، مهم‌ترین مشکل آنها انزوا و تنهایی است.

 ایندیپندنت در بررسی علل تنهایی می‌نویسد: "ما در زندگی مدرن تنها هستیم چرا که اغلب به جای آنکه در خانواده‌ای متمرکز زندگی کنیم، از یکدیگر دور افتاده‌ایم و برای شغل و تحصیل به شهرهای دورتر می‌رویم. به جای ارتباط نزدیک مدام از طریق تکنولوژی با یکدیگر تماس داریم. در حقیقت ارتباطات ما به روا‌بطی کم‌عمق و سطحی تبدیل شده‌اند."

در ادامه این گزارش آمده است: محققان اثبات کرده‌اند درد تنهایی برای بشر برابر با درد فیزیکی است؛ چرا که بخشی از مغز که درد فیزیکی را دریافت می‌کند، به همان میزان هم به درد تنهایی و انزوا واکنش نشان می‌دهد.

یک موسسه خیریه انگلیسی به نام ذهن  (Mind) که سالانه به هزاران نفر در سراسر انگلیس در زمینه بهداشت روانی آموزش و کمک‌رسانی می‌کند، در مقاله‌ای با عنوان «مقابله با تنهایی» می‌نویسد: احساس تنهایی به سلامت روانی شما آسیب می‌زند و البته یک رابطه دوطرفه بین این دو وجود دارد. چرا که در پی کاهش سلامت روانی، شما احساس تنهایی می‌کنید.

در انگلیس با جمعیت 60 میلیون نفر سالانه 144 هزار طلاق ثبت می‌شود. این رقم باعث شده تا به لندن لقب "پایتخت طلاق" داده شود. در نتیجه بسیاری از افراد در این کشور یا با خانواده‌ خود زندگی نمی‌کنند و یا تنها با یک والد زندگی می‌کنند. از طرف دیگر بسیاری از بزرگسالان برای به دست آوردن موقعیت‌های شغلی محل سکونت خود را تغییر می‌دهند. از این رو، در معرض خطر انزوا و افسردگی هستند.

محققین انگلیسی معتقدند با اینکه تنهاییِ کوتاه مدت می‌تواند در میل انسان به ارتباط با دیگران تاثیر مثبت داشته باشد اما بیش از 30 درصد افراد پس از مهاجرت و یا نقل مکان به شهری دیگر نمی‌توانند بر این تغییر غلبه کنند و بنابراین دچار انزوا و افسردگی می‌شوند.

صلیب سرخ اعلام کرده در سال‌های اخیر با افزایش طلاق و سیاست تک فرزندی و تک والدی، "معضل تنهایی" رو به افزایش گذاشته است و متاسفانه دولت‌ها روی این موضوع تمرکزی ندارند.

کروچ که در دولت «ترزا می» علاوه بر وزارت تنهایی، مسئولیت جامعه مدنی و ورزش را نیز برعهده دارد، معتقد است با برنامه‌هایی مانند گسترش پارک‌ها، تبدیل زمین‌های کوچک بدون کاربری به پارک‌های محلی و افزایش بودجه کتابخانه‌های عمومی می‌توان این معضل را کنترل کرد.

منتقدان دولت انگلیس معتقدند تعیین وزیر تنهایی یک بروکراسی ساده‌لوحانه برای یک مشکل عمیق انسانی است. روزنامه‌ نیویورکر در این باره می‌نویسد: یک مشکل عمیق و انسانی را نمی‌شود با بروکراسی حل کرد. این مشکل در جامعه انگلیس معضلی فرهنگی و ریشه‌دار است. آنها با این کار خود فقط سوژه‌ای برای برنامه‌های طنز تلویزیون مهیا کرده‌اند.

نیورکر می‌نویسد: کروچ بهتر است بیش از هر چیز، رسانه‌های دیجیتال، امور فرهنگی و مؤسسات تحت نظر خود را در جهت کاهش این معضل با یکدیگر هماهنگ کند، تا اینکه به فکر یک پروژه جدید باشد.

برخی دیگر از منتقدان دولت انگلیس نیز معتقدند با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هزاران نفر شغل‌شان را از دست می‌دهند و یا مجبور به ترک انگلیس می‌شوند و این مسئله خود به معضل تنهایی و انزوا در این کشور دامن خواهد زد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید