روزنامه‌نگار انگلیسی:آمریکا باید نقش منطقه ای ایران را بپذیرند

کدخبر: ۲۰۱۹۵۶
«کیم سنگوپتا» روزنامه‌نگار بخش دفاعی روزنامه ایندیپندنت با بیان اینکه 'ایران بازیگری بزرگ در خاورمیانه است و نمی توان آن را نادیده گرفت'،افزود: ایران نقش مهمی در منطقه بازی می‌کند و باید هم چنین باشد. سایر قدرت‌ها از جمله آمریکا نیز باید این واقعیت را قبول کنند.

سنگوپتا امروز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در لندن در مورد برجام و سرد شدن دوباره رابطه غرب با ایران پس از سرکار آمدن ترامپ گفت که لزوماً غرب دشمن ایران نیست و حتی در خود آمریکا و در داخل دولت فعلی آن نیز همه مخالف و دشمن ایران نیستند.

روزنامه‌نگار انگلیسی افزود، سایر امضاکنندگان برجام از جمله چین و روسیه نیز کاملاً موافق ادامه این معاهده هستند و آن را تایید می‌کنند.

وی تصریح کرد: البته برخی دولتها و بطور مشخص اسرائیل و عربستان سعودی دل‌ خوشی از برجام ندارند و تمام سعی خود را برای بی‌اثر کردن آن بکار خواهند برد.

سنگوپتا در پاسخ به سؤالی درباره احتمال خروج آمریکا از برجام گفت: آنچه در ماه‌های گذشته در آمریکا در مورد برجام اتفاق افتاده تا حدی پیچیده است. بدین معنی که ترامپ مسوولیت تصمیم‌گیری در مورد برجام را به کنگره محول کرده است. خارج شدن برجام از کاخ سفید و حواله داده شدن آن به کنگره می‌تواند اتفاق خوبی باشد. (زیرا) نمایندگان کنگره اکنون در وضعی نیستند که بخواهند از برجام بطورکلی خارج شوند.

وی در پاسخ به اینکه چرا قدرت‌های اروپایی در اظهار نظرهای اخیر در مورد 'نواقص' برجام حرف می‌زنند، گفت: البته اروپا مجبور است در حد لفظ با دولت ترامپ همراهی کند؛ مخصوصاً که در مسائل گوناگونی از جمله دفاعی و وضع ناتو اختلاف ‌نظرهایی (بین این دو) وجود دارد. آنچه به نظر می‌رسد این است که رهبران اروپایی می‌خواهد در لفظ حرف‌هایی به زبان بیاورند که موجب خشنودی دولت ترامپ شود، اگر چه آنها نگرانی‌های اساسی نیز در مورد سیاست خارجی ایران دارند.'

این کارشناس امور دفاعی در پاسخ به این سوال که در صورت لغو برجام از سوی ترامپ، آیا انگلیس نیز با او همراهی خواهد کرد، گفت، از نظر من بریتانیا به برجام متعهد خواهد ماند. اگر آمریکا از برجام خارج شود، مشکلات زیادی برای تجارت با ایران برای همه کشورها پیش خواهد آمد و آن‌وقت باید به فکر ساز و کارهای جدید بود.

وی با این ‌حال ابراز امیدواری کرد که همه کشورهای امضاکننده برجام بر اجرای آن متعهد بمانند.

سنگوپتا در باره اینکه چرا پس از 39 سال از انقلاب اسلامی هنوز غرب با این انقلاب خصومت دارد، گفت: به نظر من دشمنی با انقلاب ایران محدود به بخش‌های خاصی است. من خودم چند باری به ایران سفرکرده‌ام و بویژه در انتخابات (ریاست جمهوری) اخیر شخصاً تحولات زیادی را از نزدیک دیده‌ام، تحولاتی که آنها را مثبت ارزیابی می‌کنم. نظر مردم در ایران مهم است و دولت آقای روحانی سعی می‌کند اصلاحات را پیش ببرد.

وی همچنین گفت البته در غرب این توهم وجود دارد که ایران یک جامعه تک‌صدایی است ولی این حقیقت ندارد.

کارشناس انگلیسی ادامه داد، دشمنی با ایران قطعاً در بین مردم عادی غرب وجود ندارد. با این ‌حال برخی سیاستمداران غربی و همچنین اسرائیل و عربستان با انقلاب اسلامی خصومت دارند و این وضع تغییری نخواهد کرد مگر اینکه اوضاع خاورمیانه در آینده بطورکلی متحول شود.

وی در ادامه این گفت و گو با اشاره به حملات دولت سعودی به یمن، وضع این کشور را یک فاجعه منطقه‌ای و حتی جهانی توصیف کرد و از اینکه عربستان به خبرنگاران اجازه حضور را در صنعا نمی‌دهد، ابراز تأسف نمود.

سنگوپتا گفت: اکنون در عربستان با یک رهبر جوان روبرو هستیم که چه در داخل و چه در خارج سیاستی فعال و تهاجمی در پیش گرفته است. وی با تأکید بر عدم موفقیت سیاست‌های عربستان گفت: جنگ یمن هیچ برنده‌ای ندارد، سیاست حمایت عربستان از گروه‌های مخالف بشار اسد در سوریه شکست‌خورده است، نقشه حذف سعد حریری شکست خورد و اکنون حزب‌الله در لبنان از همیشه قوی‌تر است.'

وی تأکید کرد که آینده خاورمیانه بیشتر به تحولات آینده در عربستان وابسته است تا آنچه در ایران می‌گذرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید