انگلیس: راه حل بحران سوریه «معامله سیاسی» است

کدخبر: ۲۲۴۸۴۶
اقتصادنیوز: سخنگوی عربی زبان دولت انگلیس با بیان اینکه انگلیس دومین کشوری است که بیشترین هزینه را در ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا (در سوریه و عراق) کرده، راهکار حل بحران سوریه را «معامله‌ای سیاسی» دانست.
انگلیس: راه حل بحران سوریه «معامله سیاسی» است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ روزنامه «العربی الجدید» در مصاحبه‌ای که با «ادوین ساموئل»، سخنگوی عربی زبان دولت انگلیس به نقل از او نوشت که «برخی توافقنامه‌ها [برای حل سیاسی بحران سوریه] پیشرفت داشت اما خیلی از این توافق‌ها ناکام ماند. ما به یک توافقنامه فراگیر و جامع و به یک معامله سیاسی نیاز داریم».

در حالی که پیش‌تر بشار اسد اعلام کرده است، کشورهایی که در بحران سوریه دخیل بوده‌اند، جایی در بازسازی سوریه ندارند، این مقام انگلیسی، حصول توافق نهایی سیاسی برای بحران سوریه را لازمه مشارکت انگلیس در بازسازی سوریه دانست و گفت: اگر این [توافق]، کامل و نهایی حاصل شود، آنگاه انگلیس می‌تواند در بازسازی سوریه نقش خود را ایفا کند.

ساموئل در پاسخ به این سوال که انگلیس در ابتدای بحران سوریه، مواضع تندی علیه رئیس جمهور سوریه اتخاذ می‌کرد... آیا الان رویکردی برای مشروع دانستن نظام سوریه پیدا کرده، گفت، این برداشت را قبول ندارد و افزود: فکر نمی‌کنم که موضع اصلی ما خیلی تغییر کرده باشد. موافقم که [موضع لندن] بیشتر به سمت مبارزه با داعش تقویت شد... اما معنای آن، این نیست که با اسد مخالف نیستیم. ما می‌خواهیم شاهد رفتنش باشیم.

العربی الجدید سوال کرد که آیا معنای حرف سخنگوی دولت انگلیس این است که دنیا از تغییر رژیم در سوریه ناتوان مانده، و ساموئول پاسخ داد: ... ما به عنوان افرادی واقع‌نگر و عملگرا، می‌بینیم که دوره انتقالی [در پیش] خواهد بود که در آن ناچاریم اجازه دهیم [به دیگران] و با همه طرف‌ها کار کنیم از جمله طرفداران بشار اسد... ما با آمریکایی‌ها این روند را تقویت می‌کنیم و در صحنه سیاسی بین‌المللی مسئولیت ادامه حکومت اسد و بقای او در منصبش بر عهده ایران و روسیه نیز هست. 

این مقام انگلیسی در پاسخ به اینکه «چرا حمایت از معارضه از طرق اتاق عملیات نظامی موک [در جنوب سوریه در خاک اردن] متوقف شد» گفت: اساس تحرکات دولت انگلیس، این است که راهکار سیاسی ضروری است. این راهکار موثر از جانب خود سوری‌ها می‌آید نه خارجی‌ها. باید درک کنیم که بازیگران متفاوتند و همه طرف‌ها باید به جای تمرکز بر پیروزی نظامی فراگیر، بر ایفای نقش مثبت تکیه کنند. در چنین حالتی [که تمرکز صرفا بر پیروزی نظامی فراگیر باشد]، پیروزی به دست نخواهد آمد... .

«موک» یک اتاق نظامی و مقر فرماندهی در شمال اردن در نزدیکی مرز سوریه بود که در سال 2013 تأسیس و در سال 2014 توسعه داده شد و هدایت آن را  آمریکا، انگلیس، فرانسه، اردن و چند کشور دیگر در خلیج فارس بر عهده داشتند. 

این اتاق عملیات، از گروه‌های مسلحی که به ارتش آزاد وابسته بودند، در درعا،‌ قنیطره و ریف دمشق  و ریف حلب حمایت مشروط می‌کرد. از جمله شروط، حفظ امنیت مرز فلسطین اشغالی و ممانعت از وارد آمدن هرگونه تعرض به مرز آن بود.

این اتاق عملیات در پروژه خود که حمایت از گروه‌های مسلح در جنوب سوریه بود، شکست خورد و فعالیت خود را متوقف کرده و اکنون نماینده انگلیس اذعان می‌کند که باید واقع‌بین باشیم و نباید بر پیروزی نظامی تمرکز کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    فوری/ حادثه برای بالگرد رئیسی + گزارش لحظه به لحظه