وضعیت جسمانی ملکه نامساعد است؛

بحران جانشینی در کاخ سلطنتی

کدخبر: ۲۷۱۲۸۰
اقتصادنیوز؛ به نظر می‌رسد وضعیت جسمانی ملکه الیزابت دوم که در آستانه 93 سالگی‌است، چندان مساعد نبوده و به گمانه زنی‌ها درباره جانشینی سلطنت دامن زده‌است.
بحران جانشینی در کاخ سلطنتی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ انتشار تصویری از دست کبود ملکه انگلیس هنگام ملاقات با عبدالله دوم شاه اردن در کاخ سلطنتی باکینگهام، به حدس و گمان‌ها در مورد وضعیت جسمانی الیزابت دوم که 92 سال دارد و نیز بحث جانشینی سلطنت دامن زده است.

 یک سخنگوی کاخ سلطنتی انگلیس روز گذشته (جمعه) اعلام کرد ملکه انگلیس به کارکنان خود دستور داده که بار زیادی بر دوش او نگذارند. او همچنین بیشتر نگران وضعیت جسمانی پرنس فیلیپ همسرش است که 97 سال دارد.

پرنس فیلیپ بهمن‌ ماه گذشته در یک حادثه رانندگی در منطقه نور فلک در شرق انگلیس با یک خودروی مدل کیا، حامل سه سرنشین شامل 2 زن و یک نوزاد تصادف کرد. 

هر چند به او جراحتی وارد نشد اما مجبور شد تا به خاطر بی‌احتیاطی در رانندگی و کهولت سن گواهینامه خود را واگذار کند.

ملکه انگلیس که یک ماه دیگر 93 ساله می‌شود، در سال‌های گذشته مقدماتی را برای واگذاری اختیارات سلطنتی به دیگر اعضاء خانواده‌ خود آغاز کرده است. 

او به نزدیکان خود گفته درصورتی ‌که تا سن 95 سالگی زنده بماند، قدرت پادشاهی را به پسرش «پرنس چارلز» اعطا می‌کند. 

ملکه انگلیس سال گذشته هم در نشست سران اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع در لندن از پسرش به ‌عنوان جانشین خود حمایت کرد.

ملکه انگلیس اکنون در 25 سازمان و نهادمدنی عضویت و نقش دارد.

وی که در میان پادشاهان انگلیس با در اختیار داشتن 67 سال سلطنت، طولانی‌ترین مدت سلطنت را داشته، در سال‌های اخیر به خاطر کهولت سن، پیش‌بینی‌ ها و گزارش‌هایی در مورد آماده شدنش برای واگذاری اختیارات خود به پسرش چارلز منتشر شده اما هیچ‌کدام از این پیش‌بینی‌ها تاکنون به تحقق نپیوسته است. 

مقام سلطنت در انگلیس، بر اساس یک ‌رویه پذیرفته ‌شده، جنبه تشریفاتی و نمادین دارد و گرچه بسیاری از نهادهای حکومتی به نام پادشاه یا ملکه در این کشور فعالیت می‌کند، اما عملاً دارای اختیارات اجرایی و در نتیجه، مسئولیت سیاسی نیست و نمی‌تواند در مسائل سیاسی مداخله کرده و یا نسبت به حزبی تمایل نشان دهد. 

بر این اساس، تصمیمات حکومتی، حتی در مورد بسیاری از موضوع‌های مربوط به خاندان سلطنتی و نهاد سلطنت، به نام پادشاه یا ملکه اما توسط دولت، پارلمان و سایر نهادها اتخاذ و اجرا می‌شوند. 

اما به ادعای 'کاترین مایر' نویسنده زندگینامه 'پرنس چارلز' با عنوان ''چارلز، قلب یک پادشاه'' که دو سال پیش منتشر شد، ملکه الیزابت نگران از آن است که انگلیس ممکن است آماده برای پادشاهی پسر بزرگش و اقدامات او نباشد. 

مایر در این کتاب استدلال می‌کند که جاه‌ طلبی ولیعهد انگلیس به آن اندازه است که هرگز نمی‌خواهد صرفاً در قد و قامت یک رهبر تشریفاتی باشد. 

روزنامه 'دیلی میل' در آن زمان در گزارشی نوشته بود، اظهارات و اقدامات پرنس چارلز 68 ساله سبب شده که سئؤالاتی درباره آینده سلطنت وی ایجاد شود. 

به نوشته این روزنامه، در زندگینامه پرنس چارلز مطالبی بیان ‌شده که نشانگر جاه‌ طلبی‌های اوست که می‌تواند سبب ایجاد یک بحران قانون اساسی در انگلیس شود. 

این روزنامه با اشاره به اظهارنظرها، دیدارها و سفرهای پرنس چارلز، ادعا کرد این باور وجود دارد که پرنس چارلز خواهان دخالت‌هایی فراتر از پادشاهان قبلی در امور داخلی کشور انگلیس است. 

کتاب ''چارلز، قلب یک پادشاه' همزمان با انتشار مجموعه‌ای از نامه‌های محرمانه پرنس چارلز به اعضای دولت این کشور که بیش از یک دهه پیش نوشته‌ شده بودند، منتشر شد. 

این نامه‌ها که شمار آنها به 27 می‌رسد، پس از یک چالش حقوقی پرهزینه و طولانی‌مدت در اردیبهشت 1394، از سوی روزنامه گاردین منتشر شد. 

در نامه‌های محرمانه پرنس چارلز، به 'تونی بلر' نخست‌ وزیر پیشین انگلیس و سایر اعضای دولت این کشور از وضعیت ارتش انگلیس، وضعیت بهداشت عمومی، کشاورزی، محیط‌زیست، مدارس و معماری این کشور، ابراز نگرانی شده بود. 

دفتر ولیعهدی انگلیس (کاخ کلارنس) در آن زمان در بیانیه‌ای با دفاع از ارسال نامه‌های یاد شده، گفته بود این نامه‌ها، نگرانی‌ و حساسیت‌های پرنس چارلز برای انگلیس و جهان را نشان می‌دهد. 

این بیانیه می‌افزاید: پرنس چارلز همچنان بر این باور است که او حق دارد تا بطور خصوصی با مقامات ارشد انگلیس مکاتبه کند. 

برخی منابع انگلیسی، نامه‌های پرنس چارلز را مغایر با جایگاه تشریفاتی سلطنت دانسته بودند. 

ملکه الیزابت متولد 21 آوریل 1926 میلادی (31 فروردین 1305 خورشیدی) است و پس از مرگ پدرش شاه جورج ششم در 6 فوریه 1952 میلادی به سلطنت رسید. 

الیزابت دوم ملکه سلطنتی بریتانیا، کانادا، استرالیا، و نیوزیلند و رئیس اتحادیه کشورهای هم‌سود است. 

علاوه بر این او همچنین ملکه 12 کشور است که از زمان جلوس به تخت سلطنت مستقل شده‌اند که شامل جامائیکا، باربادوس، باهاما، گرنادا، پاپوآ گینه نو، جزایر سلیمان، تووالو، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادین، آنتیگوا و باربودا، بلیز و سنت کیتس و نویس هستند. 

وی همچنین رئیس عالی کلیسای رسمی انگلستان و مدافع ایمان در برخی کشورهای قلمرویش نیز بشمار می آید. 

پرنس چارلز، اولین پسر ملکه الیزابت است که پس از فوت مادرش تاج پادشاهی انگلستان را بر سر خواهد گذاشت و این وظایف تشریفاتی را برعهده خواهد گرفت. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی