گردش چرخ صنعت با سرمایه‌گذاری در بورس

کدخبر: ۲۰۶۸۶۶
سال 97 در حالی از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شد که ایشان اهداف خود را نیز از انتخاب این این عنوان این طور بیان کردند: « بنده در شعارهای سال‌ها معمولاً مخاطب را مسئولین قرار می‌دادم؛ امسال مخاطب، همه‌ آحاد ملّت و از جمله مسئولین خواهند بود.
گردش چرخ صنعت با سرمایه‌گذاری در بورس

گروه بنگاه ها؛ مقدّمتاً عرض کنم، مسئله‌  اقتصاد و فرهنگ و مسائل گوناگون همه مطرح است لکن مسئله‌ اصلی ما امسال هم مسئله‌  اقتصاد و معیشت مردمی است. همه باید تلاش کنند، همه باید کار کنند و محور هم عبارت است از تولید ملّی؛ یعنی اگر چنانچه تولید ملّی را -با شرحی که ان‌شاءالله در سخنرانی عرض خواهم کرد- همه تعقیب کنند و دنبال‌گیری کنند، بسیاری از مشکلات اقتصادی، مشکلات معیشتیِ مردم -هم مسئله اشتغال، هم مسئله سرمایه‌گذاری و بقیّه چیزها- حل خواهد شد. آسیبهای اجتماعی به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد؛ یعنی محور، تولید ملّی است. بنابراین اگر تولید ملّی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. من این را محور قرار دادم برای شعار امسال؛ شعار امسال حمایت از کالای ایرانی  است؛ سال  حمایت از کالای ایرانی. این فقط مربوط به مسئولین نیست؛ آحاد ملّت همه میتوانند در این زمینه کمک بکنند و به معنای واقعی کلمه وارد میدان بشوند.»

 

بیکاری را ریشه‌کن کنیم

حمایت از کالای ایرانی،بسیار فراتر از ترجیح و خرید محصول وطنی است.در حقیقت،در این نام،تعصب به "ساخت ایران" و اشاعه و ترویج آن و تلاش برای ایجاد فضا و وجهه مثبت برای "ساخت ایران" پررنگ تر است. اساسا چرا باید از کالای داخلی حمایت کرد؟ این پرسش جواب‌های متعددی خواهد داشت که مهم‌ترین آن اشتغال‌زایی برای مردمان همین سرزمین است. باید برای جامعه جویای کار این مملکت فکری کرد و مطمئنا حمایت از تولید داخلی و خرید کالای ایرانی می‌تواند حرکت مثبت و روبه جلویی باشد. به عبارت دیگر با افزایش تولید داخلی مشکل بیکاری که یکی از مصیبت‌های امروز کشور است، کاهش می‌یابد. طبق آمارهای منتشر شده بیکاری زمینه‌ساز فساد، تاخیر در ازدواج و اعتیاد است. با این اوصاف اگر بتوان، بیکاری را ریشه‌کن کنیم، ناهنجاری‌های اجتماعی نیز کم می‌شود. از سوی دیگر وقتی‌که بازار تولید گرم باشد و رونق داشته باشد، استعداد جوانان شکوفا می‌شود و ابتکارهایی را به میدان می‌آورند. از سوی دیگر در روزهایی که بازار ارز با ناآرامی‌هایی همراه است، خرید کالای ایرانی می‌تواند مصرف نشدن ارز کشور را به همراه داشته باشد.

در همین راستا با رونق تولیدات داخلی، پس‌اندازهای راکد که در بانک‌ها بلوکه شده‌اند دوباره به گردش می‌افتند و برای کشور تولید ثروت می‌کنند. همچنین اگر تولیدات داخلی رونفق پیدا کند، صادرات هم از سوی دیگر رشد می‌کند و برای کشور ایجاد ثروت خواهد کرد. در آخر می‌توان به ظرفیت‌های ایران اشاره کرد که این روزها در استفاده مفید از آنها عقب مانده‌ایم. برای مثال می‌توان به ظرفیّت‌های معدنی کشور که از جمله منابع طبیعی است، اشاره کنیم.

 

بسترسازی بازار سرمایه برای توسعه فضای کسب‌وکار

با این اوصاف حمایت از کالای ایرانی تنها در خرید این محصولات خلاصه نمی‌شود بلکه باید سازوکاری فراهم شود که ضمن تسهیل تولید کالا در ایران، این کالا با کیفیت مطلوبی به دست مصرف کنندگان برسد. از این رو تامین مالی کارخانه‌های تولیدی در اولویت کاری اقتصاد قرار می‌گیرد.  بازار سرمایه را می‌توان یکی از مهم‌ترین بسترها برای تامین مالی کارخانه‌های تولیدی و حمایت از این قشر در سطح اقتصاد کلان دانست. قدرتمندی بازار سرمایه از نکات مهم در ایفای نقش کلیدی این بازار مالی در اقتصاد کشور است. بر اساس اطلاعات تاریخی، طبق شاخص‌های ارزش جاری و شاخص بازده نقدی و قیمت بازار اوراق بهادار تهران، می‌توان این بازار را نوپا و دارای استعداد فراوان برای توسعه و شکوفایی دانست. در همین راستا، به ویژگی‌های بارز زیر که اکنون در بازار سرمایه ایران مشهود است، می‌توان اشاره کرد:

- رواج ابزارهای مالی مبتنی بر شریعت اسلام که با نظر کمیته فقهی سازمان بورس در بازار قابل معامله‌اند، بر جذابیت‌های اسلامی بازار سرمایه ایران افزوده است

- استمرار در فرهنگ‌سازی و گسترش شناخت از بازارهای نوین مالی توسط آحاد جامعه ایرانی که پیشتر در قالب گسترش جغرافیایی بورس تهران و برگزاری کلاس‌های آموزشی بسیار و حتی برگزاری آزمون‌های اعطای گواهینامه حرفه‌ای در سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز شده است، امکان توسعه بازار را ساده‌تر می‌کند.

- سازمان بورس و اوراق بهادار، با راه‌اندازی سیستم‌های اطلاع‌رسانی مدرن و تدوین استانداردهای حسابرسی برای شرکت‌های حاضر در بورس تهران، همچنین تدوین استانداردهای اخلاقی بازار سرمایه در پی شفاف‌سازی و تقارن بخشیدن به اطلاعات بازار برآمده است. همچنین گسترش راهبری شرکت‌ها و نیز پیگیری سریع دعاوی حقوقی فعالان بازار سرمایه، از دیگر اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در راستای حمایت از حقوق سرمایه گذاران بوده است.

- تأسیس بورس کالای ایران با امکان معامله قراردادهای آتی طلا و مس همچنین فلزات اساسی، محصولات عمده کشاورزی و محصولات پتروشیمی (که همچنان در صدد افزایش کالاهای قابل عرضه در بورس می باشد)، از جمله اقدامات مؤثر بازار سرمایه برای بهبود فرایند توزیع منابع تولید در اقتصاد ایران است.

 

پتانسیل بالای بورس و اثربخشی آن در اقتصاد

بر اساس نتایج تحقیقات و مطالعات محققانی چون کلودیو میکلاچی، بازار سرمایه با استفاده از سرمایه آگاهانه و به چرخش در آوردن آن، منجر به بهبود فضای کسب و کار به دلیل مجال دادن به کار آفرینی)، اشتغال‌زایی، نوآوری و رشد اقتصادی خواهد شد. در نتیجه هر چه این بازار توسعه یابد، یکی از پیامدهایش بهبود اشتغال در کشور خواهد بود.

سرمایه آگاهانه اصطلاحی است که برای معرفی مجموعه مهارت، اعتبار و آبروی حرفه ای و ثروت به کار می‌رود. در پایش فعالیت های کارآفرینانه، که به وسیله عرضه های عمومی سهام، تأمین مالی می شوند، در واقع سرمایه آگاهانه ایجاد می شود. حسن این سرمایه علاوه بر خصوصیات ذاتی آن، کاهش مشکلات تأمین مالی برای کارآفرینان است. به علاوه پس اندازهای خرد و راکد را به سرمایه گذاری های هوشمندانه تبدیل می کند.

از سوی دیگر اطلاعاتی از وضعیت کنونی و جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد ایران نمایش داده شده است. بر اساس جدول مذکور، در دوره ۷ساله (۱۳۸۶-۱۳۸۰) همراه با رشد ۲۹۱ درصدی تولید ناخالص داخلی کشور، سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران نیز با رشد ۸۲۶ درصدی افزایش شدیدی را نشان می‌دهد. این موضوع، علاوه بر اقبال برخی از شرکت‌های سهامی عام در پذیرفته شدن در بورس تهران که رشدی حدود ۱۰۰ درصد را داشتند، به تشکیل سرمایه جدید از طریق افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی نیز باز می‌گردد.

به علاوه، ارزش بازار اوراق بهادار نیز بیش از ۴۶۶ درصد رشد کرده است، با مرور این ارقام، پتانسیل بازار سرمایه ایران و قدرت اثربخشی آن در سایر بخش های اقتصاد ایران روشن می‌گردد. در صورت تداوم تغییر نگرش بازار سنتی ایران به بهره‌گیری از ابزارهای نوین مالی، از فشار شدیدی که هم اکنون بر بازار پول وارد می‌آید، کاسته خواهد شد. این خود، مؤید افزایش نقش بازار سرمایه در گسترش فضای کسب و کار، هم در خود بازار و هم در سایر بخش‌های واقعی اقتصاد است.

 

فروشگاه ارائه خدمات مالی آنلاین

با این حال بسیاری از افراد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را همراه با ریسک فراوان دانسته و برای حفظ سرمایه خود از ورود به این بازار ممانعت می‌کنند.

از این‌رو برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران صندوق‌هایی با سود بالا و با ریسک پایین با عنوان صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعبیه شده است. این صندوق‌ها که عمدتاً توسط کارگزاران رسمی بورس یا تامین سرمایه‌ها تأسیس می‌شوند، تحت نظارت سازمان بورس و با مدیریت افراد متخصص، فعالیت کرده و وجوهی را که سرمایه‌گذاران در اختیـار آن‌ها قرار می‌دهند، در سبد متنوعی از سهام و سایر اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند. از این‌رو، بازده مناسب‌تری را نصیب سرمایه‌گذاران کرده و ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را برای غیر حرفه‌ای‌ها کاهش می‌دهند.

البته در عصر دیجیتال برای حمایت از تولیدکنندگان ایرانی کار از این‌ها هم ساده‌تر شده است. به عبارت دیگر با شکل‌گیری سامانه ارائه خدمات مالی آنلاین امکان بررسی و خرید فروش واحد صندوق‌ها از راه دور نیز فراهم شده است. بر این اساس می‌توان گفت یکی از راه‌های کسب سود با ریسک پایین و بهترین روش برای تامین مالی کارخانه‌های تولیدی حضور در بازار سرمایه از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که تامین سرمایه تمدن به عنوان یکی از برترین شرکت‌های تامین سرمایه با ایجاد مرکز سرمایه‌گذاری آنلاینIBSHOP امکان سرمایه‌گذاری و کسب سود را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است.

 

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی