کمپانی خودروسازی پونتیاک؛ فعالیت مستمر و باکیفیت

کدخبر: ۲۷۱۵۵۱
کمپانی خودروسازی پونتیاک یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید خودرو در دنیاست که ابتدا در کشور آمریکا راه‌اندازی شد. این شرکت به عنوان یکی از معروف‌ترین شرکت‌های موجود در بازار شناخته می‌شود که حتی طراحی و شکل خودروهای آن هم با سایر خودروهای بازار تفاوت دارد.
کمپانی خودروسازی پونتیاک؛ فعالیت مستمر و باکیفیت

 نمونه‌های مختلفی از خودروهای کمپانی پونتیاک در سطح بازار موجود است شاید معروف‌ترین آنها خرید و فروش پونتیاک ترنس ام باشد. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی کلی کمپانی خودروسازی پونتیاک بپردازیم و ببینیم که این شرکت خودروسازی به چه صورتی شکل گرفته و در حال حاضر چه ویژگی‌هایی دارد.

 ظهور کمپانی خودروسازی پونتیاک

اگرچه به طور رسمی تأسیس و ظهور کمپانی خودروسازی پونتیاک به سال ۱۹۲۶ میلادی برمی‌گردد، اما بسیاری از فعالان بازار معتقدند که این شرکت ابتدا در سال ۱۸۹۹ در کارخانه تولید واگن و فنر پونتیاک پایه‌گذاری شده است. اولین اتومبیل این شرکت در سال ۱۹۰۷ تولید شد و در سال ۱۹۰۹ بود که توسط ویلیام سی دورانت به عنوان مدیرعامل وقت شرکت جنرال موتورز، ۵۰ درصد از سهام شرکت خریداری شد. در سال‎‌های بعد ۵۰ درصد دیگر این شرکت به شرکت جنرال موتورز واگذار شد و کمپانی خودروسازی پونتیاک شکل واقعی به خود گرفت.

پونتیاک سیکس به عنوان اولین خودرو

 گام اولیه تولید خودرو در کمپانی خودروسازی پونتیاک مربوط به سال ۱۹۲۶ و مدل  پونتیاک سیکس بود. این خودرو در سال ۱۹۲۹ با تولید ۲۰۰ هزار دستگاه یکی از خودروهای پرفروش در زمان خود محسوب می‌شد. روند حمایت جنرال موتورز از این کمپانی منجر به تولید خودروهای آن در نسل‌های بعد این خودرو مانند پونتیاک 8 شد که تا سال ۱۹۳۷ روند ساخت آن ادامه داشت. این موضوع باعث شد که کمپانی پونتیاک به مرور زمان بیشتر شناخته شده و محصولات آن به عنوان محصولات برجسته در سطح بازار معرفی شوند.

 پرداختن به طول عمر شرکت پونتیاک نیاز به این مطلب طولانی دارد و می‌توان صفحات زیادی در مورد آن ذکر کرد. اما به طور کلی می‌توان به بخش‌های برجسته آن در یک مدل فهرست‎وار اشاره کرد:

بین سال‌های ۱۹۴۲ تا ۱۹۵۵ تولید شرکت پونتیاک برای ۷ سال متوقف شد و سپس با خودروی سایز بزرگ پونتیاک چیفتن وارد بازار شد.

بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ مدل‌های پونتیاک پاریس در سال ۱۹۵۸ و همچنین فورد و شورولت و پونتیاک فایربرد معرفی شدند.

بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰  پونتیاک ترنس اسپرت و پونتیاک گراند ویل وارد بازار شدند. در انتهای این دوره‌ یک خودرو تحت عنوان پونتیاک لمون به بازار ارائه شد که خودروی بسیار جذابی بود.

 بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ مدل دو سرنشینه پونتیاک فیرو و همچنین کوپه پونتیاک فایربرد به بازار عرضه شدند. خودروی اسپرت پونتیاک فیرو هم در سال ۱۹۸۴ تولید شد.

 بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ مینی ون پونتیاک مونتانا و پونتیاک بونوئل وارد بازار شدند.

پونتیاک2

۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ روند رو به سقوط

 در سال ۲۰۰۱ کمپانی خودروسازی پونتیاک به سمت تولید خودروهایی مانند کراس‎اور پونتیاک اریزپه و یک خودروی کامپکت روی آورد و در سال‌های بعد مدل‎های مختلف دیگر آنها را نیز معرفی کرد. روند تولید این شرکت با خودروهای جدید و طرح‌های جدیدتر آنها تا زمانی ادامه داشت. یکی از مهمترین خبرهایی که در مورد این کمپانی خودروسازی مطرح شد، مربوط به عدم تمایل جنرال موتورز برای ادامه فعالیت در برخی حوزه‌ها بود.

یکی از این موارد مربوط به کمپانی خودروسازی پونتیاک می‌شد که در سال ۲۰۰۸ به طور رسمی اعلام کرد که قصد تعطیلی آن را دارد. این موضوع باعث شد که تمایل بازار به خرید این محصولات به مرور زمان کمتر شده و در نهایت در سال 2009 به دلیل مشکلات مالی تولید آنها متوقف شد و در سال ۲۰۱۰ به طور رسمی خط تولید آن به انتهای خود رسید.

تولید جدید ترنس ام

یکی از خبرهایی که در سال ۲۰۱۶ باعث چرخش چشم‌ها به سمت کمپانی خودروسازی پونتیاک شد، تولید نسل جدید پونتیاک ترنس ام بود. در ابتدا برخی احساس می‌کردند که مجدداً این خودروساز وارد تولید می‌شود. اما به نظر می‌رسد که یک شرکت خودروسازی از برند و محبوبیت این خودرو استفاده کرده و نسل جدید این خودروها را تولید کرده است. در حقیقت این موضوع هیچ ارتباطی با شرکت جنرال موتورز و برند پونتیاک ندارد و تنها از لوگو و طراحی آن استفاده می‌شود.

 با توجه به اینکه این کمپانی خودروسازی قبلاً سابقه تعطیلی هفت ساله را داشته، شاید بسیاری از فعالان بازار منتظر ظهور مجدد آن باشند. درهرصورت خودروهای برند پونتیاک هنوز هم طرفداران زیادی دارند و بازار خرید پونتیاک رونق دارد.

منبع :‌ویرلن

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی