در یک مقاله همه چیز را در مورد تبریز بدانید، اقتصاد سفر هزینه تاریخ

کدخبر: ۲۸۱۵۸۸
چراغ صنعتی شدن در تبریز با احداث کارخانه کبریت توکلی روشن شد. اکنون در تبریز صنایع مهمی مانند تراکتورسازی، ماشین‌سازی، سیمان، نساجی و… فعال هستند.
در یک مقاله همه چیز را در مورد تبریز بدانید، اقتصاد سفر هزینه تاریخ

اطلاعات منطقه ای تبریز

جمعیت تبریز در سال ۱۳۹۵ برابر ۱٫۵ میلیون نفر بوده است. شهر تبریز ششمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود. استان آذربایجان شرقی با جمعیت ۳٫۹ میلیون نفر، پنج درصد از جمعیت کل کشور را در خود جای داده است. کلنگ برخی از صنایع برای اولین بار در تبریز زده شده است. 

اما آذربایجان شرقی از منظر جغرافیایی نیز دارای موقعیت استراتژیکی است. آذربایجان شرقی تنها استان هم‌مرز با کشور ارمنستان است. همچنین این استان علاوه بر آنکه با آذربایجان دارای مرز مشترک است، با جمهوری خودمختار نخجوان نیز دارای مرز مشترک است.

القاب و عناوین تبریز

تبریز به عنوان شهر اولین‌ها،شهر بدون گدا شهر زیرگذرها و روگذرها پایتخت گردشگری اسلامی در سال ۲۰۱۸، امن‌ترین شهر ایران، سالم‌ترین شهر ایران، مهد سرمایه‌گذاری ایران، دومین شهر صنعتی ایران، دومین شهر دانشگاهی ایران، دومین شهر بلندمرتبه‌ساز ایران، دومین قطب علوم پزشکی ایران ، دومین شهر در جذب گردشگر سلامت در  ایران شهر شکلاتی ایران ، قطب خودروسازی  ایران ،  قطب قطعه‌سازی ایران،قطب تولید موتور دیزل خاورمیانه، شهر جهانی بافت فرش و یکی از مهم‌ترین شهرهای مهاجرپذیر ایران  شناخته می‌شود اطلاعات مفید و کامل در مورد تاریخ تبریز را اینجا بخوانید.

هزینه سفر و اقامت در تبریز

هتل ها و اقامتگاه های تبریز از تنوع خوبی برخوردار است . خیابان فردوسی تبریز مهمان سراهای زیادی دارد که اتاق های ارزان قیمت اجاره می دهند. 

تبریز2

هتل های درجه یک و زنجیره ای نیز معمولا در مرکز و جنوب شرقی شهر قرار دارند. این هتل ها نسبتا گران هستند. اگر به دنبال دیدن بخش های تاریخی تبریز و آشنایی با زندگی ساکنان آن هستید، هتل های مرکز شهر به شما توصیه میشود اما اگر سفر شما تجاری است، هتل های جدید حومه شهر می توانند آرامش بیشتری برایتان به ارمغان بیاورد. در انتخاب هتل به این نکته توجه داشته باشید که در شهر تبریز قوانین طرح ترافیک وجود دارد که ممکن است بر دسترسی به امکان تفریحی اثر گذار باشد.برای مشاهده قیمت های هتل و مسافرخانه های تبریز اینجا کلیک کنید: قیمت رزرو هتل در تبریز

این شهر یکی از 5 هتل لوکس ایران را در خود جای داده است هتلی که مطابق استداندارهای جهانی و فوق العاده لوکس و مدرن در سال 95 افتتاح شده است، هتل لاله پارک تبریز .

هزینه رستوران های تبریز مشابه تهران است. یعنی برای سفارش غذا در رستوران های لوکس از 100 به بالا و در رستوران ها و ساندویچی های کوچک آن غذاهای 10 تومانی نیز یافت میشود.

همچنین هزینه بازدید از دیدنی های تبریز برای مسافران داخلی برای هر کدام از آثار تاریخی حدود 5000 تومان و برای مسافران خارجی حدود 20000 تومان خواهد بود.

با در نظر گرفتن تمامی هزینه ها همچون هتل، حمل و نقل و بازدید از تبریز کل هزینه شما برای یک روز با توجه به استفاده از بهترین هتل و رستوران و ... حدود 500 هزار تومان خواهد بود.

گردشگری تبریز

وقتی گردشگران به شهری وارد می‌شوند؛ باید هزینه‌هایی را در آن شهر بپردازند، مثل هزینه غذا، هتل، مهمان‌خانه، تفریحات، حمل و نقل، گشت‌ها، تورها، و همچنین پولی که بابت خرید سوغاتی و کالای بومی شهر میزبان می‌پردازند، که این امر باعث رونق اقتصادی شهر میزبان می‌شود، از این رو صنعت توریسم به عنوان یکی از سه صنعت پردرآمد دنیا مطرح بوده و اکثر کشورهای توسعه یافته برای جذب گردشگر، برنامه ریزی‌های گسترده‌ای انجام می دهند.

وزرای گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۵ اورشلیم (بیت المقدس) و سال ۲۰۱۶ شهر قونیه ترکیه و سال ۲۰۱۷ مدینه در عربستان سعودی را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب کردند .

 تبریز سال ۲۰۱۸ پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی شده است. مسئولان گردشگری از اختصاص هزار میلیارد ریال برای مرمت بناهای تاریخی در ایران خبر داده‌اند. اوضاع امنیتی ایران در حال حاضر برای گردشگران در وضعیت علامت سوال است.

تبریز3

این نقشه در سطح شهر به مسافران ارائه میشود.

 وجود آثار تاریخی متنوع یکی از پارامترهای مهم انتخاب پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی به شمار می‌آید. استان آذربایجان شرقی دارای ۴ هزار اثر تاریخی ثبت شده است که از این تعداد ۳ اثر در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است. از دیگر پارامترهای آنها، صنایع دستی بود. در شهر تبریز بیش از ۸۰ نوع رشته صنایع دستی در حال فعالیت است.»

سایت سازمان توسعه گردشگری تبریز

اقتصاد تبریز

یونس ژائله در نشست خبری با خبرنگاران در تاریخ اسفند 97 با بیان اینکه اقتصاد آذربایجان در 4 سال گذشته 5 پله سقوط کرده است اظهار داشت: دولت، استانداری، ادارات و... همه در این سقوط سهیم هستند اما در این بین بنگاه‌هایی داشتیم که با رشد مواجه بودند و می‌توانستند به بقیه صنایع استان کمک کنند ولی اراده‌ای وجود نداشت. 

وی با اشاره به اینکه فرار سرمایه از کشور را تقبیح می‌کنیم و از سوی دیگر از رشد صنعت حمایت نمی‌کنیم، باید مدیران این تناقض را پاسخ دهند، ابراز داشت: بخش خصوصی در این تهاجم اقتصادی با تناقض مواجه است.

کمالی، عضو هیئت مدیره انجمن نیرو محرکه و انجمن تولید قطعات خودروی آذربایجان شرقی هم دراین نشست ، با اشاره به اینکه امروزه ترکیه 18 میلیارد دلار صادرات قطعات دارد در حالی که تبریزی‌ها قطعه سازی را به آنها آموزش داده بودند، خاطر نشان کرد: متاسفانه این ظرفیت مغفول مانده است و در ایران 600 میلیون دلار صادرات داریم.

وی افزود: متاسفانه نتوانستیم قطعه سازان را دور هم جمع کرده و با تقویت به سمت صادرات سوق دهیم اما اکنون قطعه سازی مزیت شدید صادراتی دارد چراکه بالا بود و صرفه اقتصادی قیمت‌های جهانی را شاهد هستیم.البته یا تمامی این توضحات اقدامات مثبتی در راستای توسعه تبریز در حال انجام است.

ایرج شهین باهر شهردار تبریز در 28 بهمن 97 در محل عمارت شهرداری تبریز با علی نقی حسین اف سرکنسول جمهوری آذربایجان در تبریز دیدار و در خصوص زمینه های همکاری بین دو طرف صحبت کرد.

تبریز4

وی جهت برگزاری هفته فرهنگی تبریز در باکو، گفت: ما می خواهیم هفته فرهنگی تبریز را که در اردیبهشت ماه است، در باکو برگزار کنیم و تبریز و فرهنگ آن را به مردم باکو بیشتر معرفی کنیم. همچنین دوست داریم مردم باکو را به تبریز دعوت کنیم تا از نزدیک از جاذبه های گردشگری این شهر دیدن کنند. در این خصوص خط پروازی تبریز - باکو نیز ایجاد شده که برای رونق آن باید وجود این امکان را بیشتر به مردم معرفی کنیم تا رفت و آمد در این مسیر هوایی رونق داشته باشد چراکه پیش از این نیز این خط پروازی وجود داشت اما به دلیل استقبال نه چندان زیاد از آن و نبود توجیه اقتصادی، این خط جمع آوری شد.

شهین باهر همچنین به ظرفیت های بالای تبریز در برند کفش و فرش اشاره کرد و افزود: کفش و فرش تبریز جزو برندهای معتبر هستند که در سطح جهان ارزش و اعتبار بالایی دارند. کفش تبریز بسیار خاص است و همسنگ کفش ایتالیایی کیفیت دارد اما قیمت آن یک پنجم قیمت جهانی است و در بازار فرش هم، تبریز را پایتخت فرش جهان می شناسند. ما علاقه داریم با توجه به اینکه سلیقه های مردم تبریز و باکو به هم نزدیک است، در باکو فضایی به عنوان بازار یا نمایشگاه ایجاد شود که اجناس و برندهای معتبر تبریز را در آنجا عرضه کنیم.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید