رواج بی‌سابقه فروش موی کودکان/ هشدار صادر شد

کدخبر: ۶۰۲۷۲۶
اقتصادنیوز: چند سالی است که خرید و فروش موی طبیعی، به‌خصوص موی کودکان که سالم و پُرپشت است، رواج پیدا کرده و به معامله‌ای نه چندان سودآور، اما سهل‌الوصول تبدیل شده است.
رواج بی‌سابقه فروش موی کودکان/ هشدار صادر شد

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه اعتماد نوشت: پس از یک‌جست‌وجوی ساده و سرچ عبارت «فروش موی طبیعی کودک» با خریداران و فروشندگان بسیار و پیشنهادهای میلیونی روبرو می‌شویم.

در بسیاری از سایت‌ها، برخی خریداران و آرایشگران، برای اثبات گفته خود که از موی طبیعی کودک برای اکستنشن استفاده می‌کنند، کودک را جلوی دوربین آورده و موهایش را کوتاه می‌کنند و از او می‌خواهند که در مورد موهایش، به بینندگان توضیح دهد: «اگه شما خانوما دوست داشتین موهاتون رو خوشگل کنین، می‌تونین از موهای بلند و سالم من استفاده کنین.»

«محمدباقر صابری‌زفرقندی»، متخصص روانپزشکی و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، درباره تبعات و آسیب‌های روانی این موضوع، به‌ «اعتماد» می‌گوید: «ما هم شنیده‌ایم که این روزها، برخی از والدین به پدیده موفروشی روی آورده‌اند و اقدام به فروش موهای بلند کودکان خود می‌کنند. در اینجا، مهم‌ترین سوالی که مطرح می‌شود، این است که بروز و شیوع این پدیده، آیا می‌تواند برای کودکان یا حتی والدین آسیب‌زا باشد؟ یا اصولا چنین نگاه کاسب‌کارانه‌ای به اجزای بدن کودکان، مناسب است یا خیر؟ این موضوع را می‌توان از چند جنبه مورد چالش قرار داد. اول اینکه به‌هرحال، کودکان و خصوصا در سنین قبل از مدرسه وابستگی به برخی افراد یا اشیا پیدا می‌کنند که این شی می‌تواند موی بلند کودک باشد که به‌دلیل آن، کودک مورد توجه دیگران بوده است. می‌دانیم یکی از مشکلاتی که برای کودکان در روزهای اول مدرسه بروز می‌کند همین خواهد بود که باید از برخی دلبستگی‌های خود دست بکشند یا به‌عبارت دقیق‌تر کودک احساس می‌کند که باید از آنها دل بکند. تغییرات در ظاهر خود و ازجمله آرایش موی سر می‌تواند ازجمله این موارد باشد. بنابراین دل‌کندن کودکان از اجزایی که متعلق به آنهاست و با آن انس گرفته‌اند و برای ایشان مفهوم روانشناختی پیدا کرده است، می‌تواند منشأ برخی اضطراب‌ها شود. اضطراب جدایی پدیده نسبتا شایع و قابل‌توجهی در اینگونه مواقع است. جنبه دیگر ماجرا، نگاه تجاری یا هدف معیشتی است. یعنی والدین یا بزرگ‌ترها به‌دلیل نیاز مالی و برای تامین معاش خود ناچار به این کار شوند، در اینجا پای فقر و عواقب و عوارض آن مطرح است که علاوه بر کودکان، آسیب به والدین هم پیدا خواهد شد.»

نیاز معیشتی، افراد را تابع دیگران می‌کند و این یعنی شروع آسیب

این عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، درباره ارتباط فقر با چنین رفتارهایی توضیح می‌دهد: «به‌هرحال فقر یکی از عوامل مهمی است که وقتی هر انسانی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، اعتمادبه‌نفسش آسیب‌پذیر می‌شود، احساس تفاوت و حقارت دربرابر دیگران به او دست می‌دهد. نیاز معیشتی، افراد را تابع دیگران می‌کند و این یعنی شروع آسیب. این موضوع که فردی در چالش برآورده‌شدن نیازهای اولیه معیشتی خودش، به تجارتی تن بدهد که در فرهنگ ما ناشناخته است‌ و مورد پذیرش نیست، یا احتمالا مورد انتقاد نزدیکان، دوستان و آشنایان و جامعه خواهد بود، خودبه‌خود عامل مهم استرس‌زای بسیار بزرگی می‌شود؛ عاملی که به والدین و کودکانی که اقدام به این کار می‌کنند، به‌شدت آسیب وارد می‌کند. از طرفی، وقتی کودک متوجه شود که دلیل به‌حراج‌گذاشتن و فروش موهایش، نه به دلایلی که در دنیای کودکی خودش تصویر‌سازی کرده و از آن احساس لذت دارد، بلکه به دلیل نیاز والدین است اعتمادبه‌‌نفسش آسیب می‌بیند، به‌عبارتی در پس ذهنش، سوءاستفاده از او شکل خواهد گرفت و طبیعتا آزارواذیت و آسیب‌های روانی بسیاری برای او به ‌همراه خواهد داشت. به‌ بیان دیگر، در بررسی چرایی و چگونگی آسیب‌های روانی متعاقب پدیده موفروشی، مهم آن چیزی است که کودک از این اقدام، استنباط می‌کند. همین اصل در مورد والدین نیز صادق است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    فوری/ حادثه برای بالگرد رئیسی + گزارش لحظه به لحظه