حسن روحانی : به مردم دروغ نگفته و نمی گویم

کدخبر: ۱۶۷۲۴۷
روزنامه آرمان نوشت: مشغله دکتر حسن روحانی این‌روزها به واسطه حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر از گذشته شده است. رئیس‌جمهور، دیروز در مراسم آغاز تولید انبوه خودروهای دنا پلاس و پژو 2008 به برخی انتقادات علیه دولت پاسخ داد.
حسن روحانی : به مردم دروغ نگفته و نمی گویم

وی با اشاره به فرهنگ عذرخواهی در دولت یازدهم گفت: «اساس کار ما بر مبنای صداقت و شفافیت است، اگر جایی اشتباه کنیم از مردم عذرخواهی خواهیم کرد. زبان ما دچار لکنت برای عذرخواهی و بیان حقایق نمی‌شود و آنچه واقعیت است را به مردم می‌گوییم، چراکه مهم است و همه‌چیز به این موضوع برمی‌گردد.»

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: «عده‌ای معتقد نیستند که کشور مال مردم است و ملت صاحب کشور هستند. معتقدند ما باید حکومت کنیم و مردم باید حرف ما را گوش کنند و راهی که ما می‌گوییم باید انتخاب کنند. مردم تنها در برابر یک قدرت تسلیم هستند و آن قدرت خداوند است. همه باید تابع خواست مردم باشیم، چراکه کشور مال مردم است.» دکتر روحانی همچنین اشاره کرد: «اگر نقش واقعی مردم را قبول و باور کردیم، پشت سر آن همه‌چیز درست می‌شود، اگر گفتیم مردم تشریفاتی هستند و از آنها خواهش می‌کنیم موقع انتخابات بیایند و رأی بدهند و تا دو سال یا چهار سال دیگر کاری با آنها نداشته باشیم، با این تفکر به جایی نمی‌رسیم.»

وی با تاکید بر حق‌الناس بودن رأی مردم، افزود: «خواست، مطالبات و نظرات مردم ایران باید مورد احترام همه قرار گیرد. طبق بیان امام راحل، مردم ولی‌نعمت هستند، پس همه باید پای صندوق‌های رأی برویم. به تعبیر رهبری رأی حق‌الناس است. امروز آنچه می‌بینیم اثر آن تفکری است که مردم خواستند و در سال 92 پای صندوق‌های رأی آمدند. آنچه را خواهیم دید موضوعی است که پای صندوق‌های رأی در سال96 خواهند گفت.»

اعتدال؛ خشونت و افراط را به صفر می‌رساند

رئیس‌جمهور اظهار داشت: «یکی از ثمرات این دولت، تعامل سازنده با جهان بود و در این تعامل، دنیا را وادار کردیم بگوید آنچه نسبت به ایران می‌گفت، تهمت ناروا بود. برخی می‌گویند چرا مذاکره کردید؟ مذاکره برای این بود که به همه جهانیان بگوییم آنهایی که به ما تهمت زده بودند که ایران در زیرزمین بمب اتم درست می‌کند، دروغ است. این را خودشان فهمیدند. معنای پی.ام.دی همین است؛ آژانس انرژی اتمی اعلام کرد نسبت به فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران دیگر سوالی ندارد و پرونده بسته شده است.

ما هستیم و آینده پرونده هسته‌ای ایران و این بزرگ‌ترین کار ما بود.» رئیس دولت یازدهم در ادامه گفت: «برخی می‌ترسند بگویند دولت یازدهم این کار را کرد. ملت این کار را کرد؛ به صحنه آمد و حماسه 92 را ساخت، رهنمودهای رهبری بود و دولت هم قولی که داده بود، اجرایی کرد.» رئیس‌جمهور با طرح یک پرسش اظهار داشت: «از شما می‌پرسم در سال 92 چند خودرو تولید می‌کردید و در سال 95 چقدر تولید کردید و در سال 96 چقدر تولید خواهید کرد؟

تولید خودرو در سال 92، 700‌هزار دستگاه بود که در سال 96 به یک‌میلیون و 600‌ هزار خودرو می‌رسیم و این یعنی حرکت چرخ اقتصاد. بعد از صنایع غذایی، پتروشیمی و مابقی صنایع، صنعت خودرو رتبه اول را دارد و 18‌درصد از رشد بخش صنعت به خودرو تعلق گرفته است.» وی افزود: «حرکت ارزشمندی در سایه راه اعتدال شکل گرفته است و تندروی، خشونت، افراط و تفریط را به صفر می‌رساند. اعتدال و عقلانیت، درست حرف زدن و دنیا را وادار کردن به اینکه با ما درست حرف بزند، ما را به این شرایط رسانده است و با این شرایط هم بهتر می‌توانیم حرف بزنیم.»

آیا ماشین و هواپیما کاغذی بود؟

رئیس‌جمهور تاکید کرد: «در سال 94 که به فرانسه رفته بودم، عده‌ای گفتند توافقات کاغذی است و هیچ‌کدام عملی نخواهد شد. خوب است حرف‌های دروغ، پررو و درشت را با صدای بلند بگویم؛ نشانگر خیلی چیزهای دیگر است. آیا ماشین و هواپیما کاغذی بود؟ امروز پژو 2008 تولیدشده کاغذی است؟ می‌بینیم که به زودی به مردم عرضه می‌شود و در عرض یک سال و چند ماه به تولید رسید. سرمایه وارد کشور شد و فعالیت مشترک را آغاز کردیم، حال اگر خودرو فردا وارد بازار صادراتی شد و در کشورهای مختلف به فروش رفت، باز هم کاغذی است؟ ما هیچ‌گاه به مردم دروغ نگفتیم و نخواهیم گفت.» روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «شعار دادن آسان است، اینکه چقدر اشتغال ایجاد می‌کنم، 20‌هزار یا 100‌هزار شغل، یعنی چه؟ آنهایی که پتروشیمی ساخته‌اند، می‌دانند یعنی چه.»

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید