اعضای تیم اقتصادی دولت درششمین همایش تجاری و بانکی ایران-اروپا مطرح کردند

انتقاد از تردید اروپا در بهره‌گیری از فرصت‌های پسا برجام

کدخبر: ۲۱۰۶۴۳
اقتصادنیوز: ششمین همایش تجاری و بانکی ایران-اروپا با حضور جمعی از اعضای تیم اقتصادی دولت و همچنین نمایندگانی از اتحادیه اروپا در تهران برگزار شد. در این همایش دولتمردان ایرانی از فرصت‌سوزی اروپایی در بهره‌گیری منافع برجام انتقاد کردند.
انتقاد از تردید اروپا در بهره‌گیری از فرصت‌های پسا برجام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی این همایش تاکید کرد:« آنچه که از اقدامات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می‌فهمم ارتجاع و بازگشت به سیستم مرکانتیالیستی (سوداگرایی) است. رئیس جمهور کنونی آمریکا راجع به اقتصاد و بازار آزاد صحبت نمی کند بلکه در واقع در مورد سیستم مرکانتیلیستی قرن‌های پانزدهم تا هجدهم اروپا صحبت می‌کند که البته صحبت های خطرناکی است. دوران حاکمیت مرکانتالیست‌ها همواره همراه با جنگ و خونریزی بوده‌است. و می‌تواند امنیت جهان را به مخاطره بیندازد».   

وی در ادامه سخنرانی خود، ضمن بررسی وضعیت کنونی جهان تاکید کرد: در کنار این کشورها، قدرتی که قدرت مردد در جهان است و هنوز نتوانسته موضع خود را مشخص کند، تنها اروپاست. در حال حاضر اروپا در وضعیت تردید به سر می برد. از یکسو حجم معامله‌ها و مبادله‌هایی که با آمریکا دارد موضوعی نیست که به راحتی قابل چشم پوشی باشد و از سوی دیگر به نظرم برای اندیشمندان اروپایی کامل روشن است که آنچه در آمریکا در حال پیگیری است 100 درصد ارتجاعی است و به توسعه و صلح جهانی نمی انجامد. آنان هرچند این موضع صراحت بیان نمی کنند اما این نگرانی ها را در مقالات متعددی که به نگارش درآمده دیده ام. »

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: «در مذاکراتی که با اروپایی ها داشتیم مکرر می گویند که حجم معاملات زیادی با آمریکا دارند. نکته ای که فکر می کنم از جهت استراتژیک مهم است و تمایل دارم که مورد توجه جمع اروپاییان حاضر در جلسه قرار گیرد این است که آیا اروپا درصورت تداوم سیاست‌های مرکانتالیستی امریکا می تواند هم‌چنان از منافع اقتصادی خود بهره مند باشد؟ و یا آنکه قربانی سیاست امریکا خواهد شد. چون سیاست امریکا هم امنیت جهان را به مخاطره می‌اندازد و هم ‌نهایتا در سیاست مرکانتالیستی اتخاذی نهایتا روبروی اروپا نیز خواهد ایستاد.  فکر می کنم چنانچه سیستم فعلی آمریکا تداوم یابد همین منافع موجود اروپا موردخطر قرار می گیرد و این بحث مهمی است که فکر می کنم زمان آن رسیده است تا در مورد آن بی پرده بحث کنیم.

اهم مطالب مطرح شده توسط اعضای تیم اقتصادی دولت در ادامه می‌آید:

نام

اهم مطالب مطرح شده

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی

*ما در حال بازخوانی موقعیت خود در منطقه و جهان هستیم. اگرچه خطاهایی نیز داریم اما فکر می کنم می توانیم بازخوانی موفقی از موقعیت خود در منطقه و جهان داشته باشیم. آنچه ما به شکل تاریخی فراگرفته‌ایم وفای به عهد و تعهداتمان است. مبنای این سخن نیز پایداری ما به قرادادهاست.

* به رغم نقشه‌هایی که در منطقه وجود دارد ما هم به منافع و هم به مسئولیت هایمان فکر کرده‌ایم و می‌کنیم. ما هیچ جنگی را شروع نکرده‌ایم و در عین حال قبول کردیم که باید مسئولیت خود را در منطقه ایفا کنیم.

* ما قطعا طرف قابل اعتمادی برای مذاکره هستیم و قبول داریم که باید با قواعد بین المللی بازی کنیم. ما می فهمیم که هواپیمایی و دریانورردی بدون پیوستن به قواعد بین المللی قابل انجام نیست همانطور که بانکداری نیز قواعد بین المللی دارد و به آن نیز واقفیم و می توانیم با آن کار کنیم.

*فهم من این است که آنچه که آمریکا انجام می دهد بحث اقتصادی نیست بلکه بازگشت خطرناک و اقدام خطرناک در جهت ناپایداری در سطح جهان است و ما به عنوان یک ملت از اروپا این انتظار را داریم تا نقش تاریخی خود را ایفا کند. بازگشت به مرکانتالیسم برای جهان پرمخاطره است. آنچه که هم اکنون در منطقه از طرف آمریکا شاهد هستیم حفظ صلح از طریق سرکوب و تحقیر ملت هاست. با سرکوب صلح برقرار نمی‌شود. ما نیاز به مشارکت و همکاری بین المللی داریم.

* ما دو پیشنهاد داریم. یکی این است که بعد از برجام دو دسته مذاکرات داشتیم. مذاکرات سیاسی که توسط وزارت خارجه و مقام‌های سیاسی دنبال می‌شد و یک سلسله مذاکرات اقتصادی که ما دنبال می کردیم. مشکل ما با اروپا از همان ابتدا تردیدی بود که اروپا در مذاکرات اقتصادی داشت و نمی توانست از مذاکرات اقتصادی حمایت سیاسی کند. در مذاکرات اقتصادی، اروپا همواره نگران رفتارهای خشن و همراه با تنبیه و یک جانبه آمریکا بود و نگران این بود که اگر در مذاکرات اقتصادی به نتیجه برسد، آیا حمایت سیاسی را خواهد داشت؟ ارتباط بین این دو حوزه قوی نبود.

* فکر می کنم باید خوش بین و امیدوار باشیم که اروپایی‌ها به این نتیجه برسند که اگر بخش سیاسی از بخش اقتصادی مراقبت نکند بخش سیاسی‌شان هم تداوم نخواهد یافت و این همان بحث کلیدی است.

* این بحث کلیدی است که نیاز به ادامه مذاکرات است تا به فهم جدیدی از 2 سال مذاکرات گذشته برسیم. به هیچ وجه نباید خسته شویم زیرا مذاکرات و تحولات در این سطح حتما در مدت زمان طولانی میسر می شود و کاملا طبیعی است که به طول بینجامد. شخصا هیچوقت در این مدت نه خسته شدم و نه خوش بینی ام را از دست دادم زیرا معتقدم می توانیم این فهم را پیدا کرده و آن را اشاعه دهیم و مذاکرات را با اصلاح مسیر به جای روشنی برسانیم.

 

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی

* حسب اتخاذ سیاست‌های انضباط گرایانه پولی و مالی توسط بانک مرکزی  و دولت، نرخ تورم پس از حدود ربع قرن در سال ۱۳۹۵ تک رقمی شد و به ۹ درصد رسید. این دستاورد مهم در سال ۱۳۹۶ نیز تکرار شد و نرخ تورم سالانه در سطح ۹.۶ درصد حاصل شد و البته چنین رخدادی در اقتصاد ایران طی چهار دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

* خوشبختانه نرخ تورم در فروردین ماه سال جاری نیز به ۹.۲ درصد رسیده که در مقایسه با تورم اسفندماه سال گذشته (۹.۶ درصد) معادل ۰.۴ درصد کاهش دارد

*در حوزه رشد اقتصادی، آخرین محاسبات نشان دهنده آن است که اقتصاد ایران در ۹ ماهه سال ۱۳۹۶ از رشد ۳.۴ درصدی برخوردار شده که در این میان، افزایش رشد شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی به میزان ۴.۹ درصد و همچنین افزایش رشد بخش غیرنفتی اقتصاد کشور به ۴.۱ درصد مهمترین ویژگی مثبت رشد اقتصادی در ۹ ‌ماهه سال ۱۳۹۶ بوده‌اند.

* حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم همواره یکی از محوری‌ترین اصلاحاتِ موردِ تاکید بانک مرکزی بوده است. در این راستا خلاء قانونی موجود در حوزه مبارزه با تامین مالی تروریسم با تصویب قانون مربوطه برطرف شده و بانک مرکزی با همکاری دولت و سایر نهادهای ذیربط، اصلاحات ضروری در قانون مبارزه با پولشویی را نیز آماده و به مجلس محترم ارائه کرده است.

*در سال گذشته با کمک سایر نهادهای دخیل در امر مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، ارزیابی ریسک‌های کشوری در حوزه پولشویی و تهیه سند ریسک پولشویی در ایران با اتکا بر ظرفیت‌های درونی آغاز شده و انتظار می‌رود تا چند ماه آتی حاصل این تلاش‌ها با ارائه سند ریسک پولشویی ملی به ثمر بنشیند. سند ریسک ملی با شناسایی دقیق‌تر ضعف‌های موجود در نظام مالی ایران، اولویت‌بندی اصلاحات را تسهیل و تدوین برنامه اقدام را میسر خواهد کرد و موجب خواهد شد اجرای نظام‌مند اصلاحات در حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم با جدیت و اثر بخشی بیشتری دنبال شود.

* تجربه نشان داده تعامل نزدیک سیاست‌گذاران و بخش خصوصی ایرانی با فعالان اقتصادی خارجی در نشست‌هایی از این دست، فرصت مناسبی برای مرور وضعیت اقتصاد کشور، اصلاحات ضروری و رفع چالش‌های پیش‌رو را فراهم می‌کند. از اینرو امیدوارم که این همایش همچون نشست‌ها و همایش‌های پیشین، گامی مثبت در راستای توسعه روابط اقتصادی ایران و ارتقای روابط تجاری و بانکی باشد و به تعمیق دیدگاه‌ها در رابطه با وضعیت اقتصادی کشور، کمک کند.

 

علی دیواندری رییس پژوهشکده پولی و بانکی

*بعد از برجام ۸۷ میلیارد دلار منابع مالی ایران مدیریت شده که دستاورد خوبی بوده هرچند توقع ما بیش از این است.

*با وجود آنکه دو سال از برجام می گذرد وهمچنان مشکلاتی در اتصال بانک های ایران با نظام بانکی بین المللی وجود دارد، اما موفقیت های بزرگی نیز حاصل شده است.

* شرایط امروز نظام بانکی ایران قابل مقایسه با قبل از برجام نیست.نظام بانکی ایران در دوره تحریم با محدودیت های جدی روبه رو بود؛ بعد از برجام گشایش های خوبی انجام شد گرچه توقع و انتظار مسئولین ایران برطرف نشده است.

* بعد از برجام حدود ۸۳۵ رابطه کارگزاری با ۲۷۸ بانک خارجی برقرار شده در حالی که قبل از برجام تعداد روابط کارگزاری بسیار محدود بود و تنها ۵ تا ۶ بانک حاضر به همکاری با ایران بودند.

* در طول دو و نیم سال گذشته ۳۸ هزار و ۴۰۹ ال سی توسط نظام بانکی ایران باز شده و بیش از ۱۵۰ هزار تراکنش بانکی با ارقام قابل توجه انجام شده است.

* هدف ما این است که امروز بدانیم بعد از برجام در کجا قرار داریم؛ نقش ایران در جامعه جهانی و مدیریت تطبیق مدرن و بحث های تطابق که از مشکلات جدی بانک های ایرانی است نیز در این همایش مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

*عوامل موثر در ریسک جامع بانک ها و همکاری های جامع اقتصادی ایران و اروپا و فرصت های سرمایه گذاری در ایران از دیگر موضوعات کلیدی این همایش است.

غلامرضا انصاری معاون اقتصادی وزارت امور خارجه

*لوایح چهارگانه دولت، نظام بانکی را استاندارد می کند.

*راهبرد دولت، انجام اصلاحات گسترده مقررات و چارچوب های بانکداری در ایران با حضور موثر بخش خصوصی است.

* فرصت تبادل دوجانبه تجاری و بانکی با استفاده از ظرفیت های برجام باید به مسیرهای تازه تری هدایت شود و این توافق تاریخی نباید تحت تاثیر فشارهای دولت امریکا قرار گیرد.

*آمریکا با تخریب ادامه دار برجام قصد دارد تا اجرای بهینه این‌ تعهد بین المللی را زیر سوال ببرد اما درمقابل کشورهای جهان و به خصوص اروپایی ها باید با شکل دادن نوع جدیدی از اتحاد با حفظ استقلال خود، در اجرای توافق های جهانی نقش سازنده و پررنگی را ایفا کنند.

* به دلیل تحریم های اعمال شده پیشین و قطع شدن ارتباط بانکی ایران با دنیا، شکافی ایجاد شد و بعد از توافق برجام این شکاف همزمان با استانداردسازی قوانین و مقررات سیستم بانکی در ایران در حال از بین رفتن است.

* ایران با وجود همه سنگ اندازی هایی که امریکا در اجرای برجام شکل داده است، همه تعهدات خود در حوزه برجام را کامل انجام داده که گزارش های فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز آن را تایید کرده است.

* اعتماد سازی ها بین ایران و اروپا باید دوطرفه باشد تا روندی که بعد از برجام ایجاد شده باعث شود تا منافع دوطرف تامین شود.

* بعد از انجام اصلاحات گسترده در نظام بانکی ایران، انتظار رشد حداکثری در همه زمینه های اقتصادی، تجاری و بانکی در تعامل با کشورهای دنیا به وجود می آید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید