کتاب خوانی افراد مهم!

کدخبر: ۳۹۴۱۸۴
یکم، چند سال پیش مطلبی نوشته بودم در مورد محیط زیست، تحت عنوان زیست بوم ما ایرانیان، خلاصه آن مطلب را یک روزنامه چاپ کرد.
از دفتر یک مسئولی تماس تلفنی گرفتند و فردی که خود را رییس دفتر معرفی کرد گفت اگر می شود خلاصه ای از متن منتشر شده روزنامه تهیه کنید بفرستید بدهیم رییس ما بخواند. گفتم این مطلب روزنامه خودش یک خلاصه است. پیشنهاد کنید نیم صفحه روزنامه را رییستان بخوانند. خندید و گفت عادت به مطالعه ندارند!
 
دوم، اخیراً صحبت های مسئول معززی را گوش می کردم که تریبون مهمی در اختیارشان هست که لاجرم مردم به سخنان او به دلیل جایگاه باید گوش دهند و سخنان برد وسیع دارد. تاسف بار بود. هم انشاء هم متن هم محتوا و هم سازمان دهی مطالب. واقعاً رقت انگیز بود. معلوم است از خیل کسانی هستند که عادت به مطالعه ندارند.
 
سوم، در نشریات خارجی گاهی فهرست کتاب هایی که مدیران شرکت های بزرگ مطالعه می کنند مانند بیل گیتز و جف بزوز و دیگران منتشر می شود، ابتدا فکر می کردم کتاب های تخصصی رشته کاری خودشان را می خوانند. مثلا تصور می کردم بیل گیتز کتاب های سخت افزار و نرم افزار می خواند. اما فهرست کتاب ها متنوع بود و عمدتاً کتاب های داستانی و تخیلی، اجتماعی تاریخی و عمومی در بین این کتاب ها وجود دارد. یک فرد پر مشغله مثل بیل گیتز در سال پنجاه یا بیشتر کتاب می خواند. برایم پرسش مطرح بود که چرا؟ جوابی که یافتم این است، یک نیم بیت از شعر سعدی؛ “هم از آدمی شنیدیم حدیث آدمیت”. یک فرد با مسئولیت مرتب باید به ندا های آدمیت توجه کند که در بسیاری کتاب های پر فروش می توان آدرس آن را یافت.
 
چهارم، مسئولین گرانقدر که بالاتر از سطح بشر معمولی هستند و نباید خود را آلوده این مطالب سطح پایین بکنند، لا اقل یک تیم افراد باسواد مجرب تنظیم کنند مطالب مورد نظر را برایشان تدوین، منابع آماری را کنترل، راستی آزمایی ادعا ها را انجام، متن شسته رفته را بدست ایشان بدهند بخوانند. باور کنید به اعتبار شما اضافه می کند که از متن نوشته شده بخوانید، کم نمی کند. این آشفته سرایی بالبداهه در تاریخ ضبط می شود و می ماند برایتان خوب نیست.
 
در این لینک باز هم فهرست کتاب های سال ۲۰۲۰ از مصاحبه اخیر بیل گیتز آمده است.
 
منبع: کانال تلگرامی نویسنده
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید