یک وکیل شهرداری دقیقا چه وظیفه ای دارد و ما چه انتظاراتی باید از او داشته باشیم؟

کدخبر: ۴۸۰۹۳۸
امروز در این مقاله می خواهیم درباره وظایف دیوان عدالت اداری و وکیل مربوط به دیوان عدالت اداری صحبت کنیم. پس تا پایان مطالب با ما همراه باشید.
یک وکیل شهرداری دقیقا چه وظیفه ای دارد و ما چه انتظاراتی باید از او داشته باشیم؟

دیوان عدالت اداری به چه پرونده هایی رسیدگی می کند؟

بطور کلی این دیوان اعتراضات مردم را نسبت به ماموران دولتی، اداره های مختلف و قوانین دولتی که برخلاف شرعیات و قوانین عمل می کنند را بررسی می کند. رسیدگی و جمع آوری هرگونه فساد و خرابی از جمله وظایف دیوان عدالت اداری محسوب می شود.

فعالیت این دیوان از چهارم بهمن سال 1360، شروع شده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی هدف از ایجاد دیوان عدالت اداری تشکیل یک نظام سالم، نظام سالم قضایی است. بعد از گذشت مدتی، قوانین و مقررات دیوان عدالت اداری توسط مجلس شورای اسلامی مورد تغییر و اصلاح قرار گرفت.

در نهایت در تاریخ نهم خرداد سال 1385 قوانین دیوان عدالت اداری به تصویب مجلس درآمد. پس این تصویب تعدادی از قوانین مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت و مجددا راهی مجمع تشخیص مصلحت نظام شد. در پایان با اصلاحاتی که در ماده یکم و نوزدهم و بند یک دیوان عدالت اداری درامد با موافقت مجمع مصلحت نظام بصورت رسمی به تصویب رسید.

وظایف دیوان عدالت اداری

اصل 173 قانون اساسی بصورت زیر است:

به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین یا واحدها یا آئین نامه های دولتی و احقاق حقوق آن ها، دیوانی بنام عدالت اداری تحت نظارت و کنترل قوه قضاییه تاسیس شد. محدودیت ها و مقررات این دیوان را فقط قانون وضع می کند.

قوانین موجود در دیوان عدالت اداری بصورت زیر تعیین شده است:

1.اگر مردم شکایتی نسبت به مامورهای دولتی، ادارات و قوانین دولتی داشته باشند در صورتی که بر خلاف آیین شرعیات و قوانین کشور عمل کرده باشند، باید به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند. اگر شکایت در خصوص فرصت طلبی، تجاوز به حقوق دیگران و ظلم واقعی باشد، دیوان عدالت اداری بصورت جدی موضوع را رسیدگی می کند.

2.اشخاصی می توانند در شعب دیوان در جایگاه خواهان قرار بگیرند که حقیقی یا حقوقی حقوق خصوصی باشند. همانطور که گفتیم وطیفه دیوان عدالت اداری رسیدگی به شکایات مردم نسبت به ارگان های دولتی و کارمندان است. اگر مردم در جایگاه خواهان قرار بگیرند به آن اشخاص حقیقی و حقوقی حقوق خصوصی می گویند.

شکایت ها و اعتراضات ادارات دولتی در تمامی حوزه ها به هیچ وجه قابل رسیدگی در دیوان عدالت اداری نیست.

به همین دلیل اعتراض و شکایت های زیادی به قوانین دیوان عدالت اداری وارد شد. براساس اصل 170 قانون اساسی فر فردی، شامل شخص های حقوقی خصوصی، عمومی و حقیقی می توانند باطل بودن مقررات مخالف با قوانین و مقررات اسلامی یا خارج از حدود اختیارات قوه مجریه را طلب کند.

3.تمامی تصمیمات ارگان های دولتی مثل: وزارت خانه، سازمان های مختلف، شرکت های دولتی، شهرداری و نهادهای انقلابی و موسسه های مروبط به آن ها می تواند موضوعی جهت شکایت در دیوان عدالت اداری باشد.

قانون تفسیر ماده 11 قانون دیوان عدالت اداری در رابطه با مورد بالا بصورت زیر است:

رسیدگی به شکایات ها علیه نهادهای عمومی احصا شده در قانون فهرست نهادها و موسسه های عمومی غیرانتفاعی نیز در صلاحیت دیوان عدالت اداری است.

وظایف دیوان عدالت اداری شامل موارد دیگری است که در این مقاله نمی گنجد. شما می توانید برای بررسی بهتر این موضوع؛ مجددا مطالعه فرمایید.

محدودیت ها و ارزش های دیوان عدالت اداری

براساس اصل 156 قانون اساسی، قوه قضاییه یک قوه جداگانه و مستقل است که حقوق فردی و اجتماعی افراد را حفظ می کند و وظیفه رسیدگی به عدالت عمومی را دارد. دیوان عدالت اداری یک نهاد قضایی محسوب می شود که حق مردم و جلوگیری از تخلفات موضعی در تشکیلات اداری را کنترل می کند.

از جمله ارزش های دیوان عدالت اداری می توانیم به پیوستگی فعالیت بر اساس عدالت اسلامی و دوری از هرگونه رابطه مخرب اشاره کرد که تمام قاضیان و کارکنان این دیوان، باید به آن پایبند باشند.

تا این بخش سعی کردیم مطالب لازم درمورد دیوان عدالت اداری را شرح دهیم تا با این دیوان آشنایی لازم را پیدا کنید. در بخش بعد در مورد وظایف وکیل دیوان اداری صحبت می کنیم.

وکیل

معرفی وکیل دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری نهادی است که به شکایت های مردمی علیه ارگان های دولتی، رسیدگی می کند. این دیوان از زیرمجموعه های قوه قضاییه است که دارای قوانین و مقررات خاص خودش است. وکلای دیوان اداری از جمله افرادی هستند که مردم را در دعاوی مربوط به دیوان عدالت ادری کمک می کنند. 

حال می خواهیم وکیل دیوان عدالت اداری را معرفی کنیم. مهم ترین وظیفه ای که یک وکیل دیوان اداری باید ادا کند، تسلط بر این شغل است. وکلا می توانند در حوزه های مختلفی فعالیت کنند، مثل: وکیل دیوان عدالت اداری، وکیل شهرداری، وکیل خانواده و ...

کار وکیل دیوان عدالت اداری با سایر وکلا کمی متفاوت تر است. در واقع این وکیل باید به شکایت هایی که علیه سازمان، ادارات و ارگان های دولتی از سمت مردم می شود رسیدگی کند. هر زمان که مردم با ارگان های دولتی به مشکل برخورد کنند می توانند برای گرفتن حق خود به یک وکیل دیوان عدالت اداری مراجعه نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شهرداری و وکیل شهرداری روی لینک سایت وکلای پایتخت کلیک کنید :

https://vakil-divan.ir/category/municipality/

وکیل دیوان عدالت اداری چه وظایفی دارد؟

اصلی ترین وظیفه هر وکیلی، دفاع از حق موکلش است. البته وکیل دارای وظیفه های دیگری است که در ادامه بیان می کنیم هر وکیل دیوان عدالت اداری داری چه مسئولیت های مهم دیگری است:

*پیگیری پرونده های شکایت و طلب ابطال مصوبه در هیئت دیوان عدالت اداری.

*ثبت کردن درخواست دستور موقت و پیگیری شکایت های مربوطه.

*ثبت کردن درخواست اعاده دادرسی.

*ثبت کردن درخواست اعمال ماده 79.

*مشاوره در زمینه حقوق و پذیرفتن وکالت در حوزه دیوان عدالت اداری.

حق الوکاله

حق الوکاله وکیل دیوان عدالت اداری چگونه محاسبه می شود؟

هر وکیل دیوان عدالت اداری در ازای پرونده دریافتی یک مبلغی از موکل دریافت می کند. بطور دقیق نمی توانیم این رقم را تعیین کنیم. مبلغ حق الوکاله بسته به گزینه های زیر است:

نوع شکایت، مدت خاتمه پرونده، تجربه وکیل و سوابق کاری وی. بهتر است پیش از شروع جدی کار وکیل در این مورد با او صحبت کنید و مبلغی برای حق الوکاله در نظر بگیرید. طبیعی است که این مبالغ با هم فرق می کنند.

یک وکیل باتجربه که سال هاست در این زمینه فعالیت می کند، دارای حق الوکاله بیشتری نسبت به یک وکیل تازه کار است. البته باید بگوییم که تجربه یک وکیل با میزان موفقیت ما در پرونده ارتباط مستقیم و موثری خواهد داشت.

فراموش نکنید برای آشنایی هر چه بیشتر با شهرداری و وکیل متخصص شهرداری میتوانید از سایت گروه وکلای دیوان هم کمک بگیرید :

https://vokalaye-divan.com/municipality/

آیا برای پیگیری پرونده های دیوان عدالت، باید وکیل داشته باشیم؟

در دعاوی مربوط به دیوان عدالت اداری، داشتن یک وکیل کاملا اختیاری است و هیچ اجباری در کار نیست. مزیت داشتن وکیل این است که او به قوانین و مقررات دیوان عدالت اداری تسلط کامل دارد و بهتر می تواند موضوع را پیگیری کند.

همچنین بدلیل دانستن دانش این حوزه، پرونده را در مدت زمان کمتری خاتمه می دهد و احتمال موفقیت در پرونده بیشتر است. اگر نتیجه ی پرونده دیوان عدالت اداری برایتان مهم است حتما از یک وکیل حاذق و با مهارت در این زمینه کمک بگیرید.

یک وکیل دیوان عدالت اداری حاذق را از کجا باید پیدا کنیم؟

اگر شما هم بدنبال یک وکیل دیوان عدالت اداری برای پیگیری پرونده تان هستید، می توانید از گروه وکلای تهران کمک بگیرید. وکلای این مرکز همگی دارای مهارت، تجربه، پروانه وکالت و چیرگی لازم در این زمینه هستند که با وجودشان احتمال پیروزی شما در دادگاه بسیار افزایش پیدا می کند.

امیدوارم از خواندن مطالب بالا حداکثر استفاده را داشته باشید.

وکیل شهرداری

برای ارتباط با وکیل شهرداری میتوانید به سایت وکلای دیوان مراجعه نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی