چرا و چگونه دانش حقوقی خود را بالا ببریم؟

کدخبر: ۵۹۱۸۲۳
بالا بردن دانش حقوقی برای شهروندان در هر حیطه کاری لازم و ضروری است.
چرا و چگونه دانش حقوقی خود را بالا ببریم؟

عدم داشتن اطلاعات کافی و صحیح در حوزه حقوقی می‌تواند به یک فرد یا سازمان آسیب‌های جدی و گاهی جبران ناپذیری وارد کند. سوال اینجاست که چگونه می‌تونیم دانش حقوقی خود را بالا ببریم. برای مثال قانون صدور چک در سال 1400 تغییر کرد و چک‌های الکترونیکی معرفی شدند. در ابتدای ظهور و بروز این چک‌ها آگاهی عمومی نسبت به لزوم ثبت آن‌ها در سامانه و تایید ثبت چک توسط دریافت کننده وجود نداشت. 

مطابق با قوانین موضوعه، چنانچه چک‌های الکترونیکی در سامانه ثبت و تایید نشود به عنوان سند تجاری شناخته نشده و نمی‌تواند از مزایای اسناد تجاری و نیز مزایای جدید التصویب قانون صدور چک استفاده نماید.

حال در این وضعیت چنانچه کارشناسان حقوقی شرکت‌های تجاری نسبت به تغییرات ایجاد شده اطلاع و علم و آگاهی کافی نداشته و به واحدهای مربوطه اعلام نداشته باشند، متاسفانه شرکت‌های یاد شده با چک‌های الکترونیکی مواجه خواهند شد که وصف تجاری خود را از دست داده است و جهت وصول باید مسیر طولانی طرح دعوای مدنی را طی نماید.

مثال یاد شده تنها یکی از انواع مشکلاتی بود که نداشتن اطلاعات حقوقی کافی می‌تواند برای سازمان‌ها ایجاد نماید. علاوه بر احتمال ورود خسارت‌های مالی که در بند پیشین اشاره شد، نداشتن اطلاعات حقوقی به روز و کارآمد و کافی، می‌تواند اشخاص را در مظان اتهام قرار دهد. 

در واقع از آنجا که همگان نسبت به قانون آگاه فرض می‌شوند و به ویژه پس از اصلاحات قانون مجازات که مسئولیت کیفری شخص حقوقی را به رسمیت شناخته است، نداشتن دانش حقوقی می‌تواند مسئولیت‌های کیفری به همراه آورد.

در وضعیتی دیگر فرض کنید یک شرط داوری به طور ناصحیح در قراردادی گنجانده شود، قصد اولیه طرفین بر ارتقای سرعت و کیفیت رفع اختلافات بوده لیکن به دلیل عدم آگاهی کافی نسبت به قوانین حقوقی، در یک دور باطلی افتاده‌اند و زمان و هزینه شرکت و شخص صرف رسیدن به مرجعی می‌شود که حل اختلافات را بپذیرد.

آنچه که یاد شد، از مشکلات تجارتی تا مسئولیت‌های کیفری و نیز سلب حق دادخواهی از خود تماما ناشی از وضعیتی است که کارشناس حقوقی دانش به روز و کافی نداشته است.

حال که مشکل را شناسایی کردیم باید ببینیم چه راه حلی برای آن وجود دارد؟

به عنوان اولین پیشنهاد شما را به مطالعه روزانه سایت بنیاد وکلا توصیه می‌کنیم. سایت بنیاد وکلا به کمک تیم متخصص نویسنده، مشاوره حقوقی و وکیل که در موضوعات مختلف فعالیت تخصصی دارند از به روزترین تغییرات و نیز رویه‌های قضایی مطلع بوده و به صورت مداوم نسبت به ثبت مطالب جدید اقدام می‌نمایند.

با وجودی که سایت بنیاد وکلا می‌تواند به عنوان یک راهنما جدیدترین و مهمترین تغییرات و موضوعات را در کوتاه‌ترین زمان در اختیار شما قرار دهد، لیکن به دلیل محدودیت‌های موجود و نیز گستره مخاطبان سایت، امکان بررسی جزئی کلیه موضوعات وجود ندارد. 

در نتیجه توصیه می‌شود پس از مطالعه مطالعه وبلاگ‌های معتبر حقوقی و قضایی مانند وبلاگ بنیاد وکلا، موضوعات مهم، جدید، جذاب و نیز موضوعات چالش برانگیز را انتخاب کرده و نسبت به مطالعه تکمیلی آن‌ها در کتب و مقالات اقدام نمایید.

در نهایت و به عنوان گامی تمکیلی در جهت استقرار مطالب آموخته شده، پیشنهاد می‌گردد که در گروه‌های تخصصی حقوقی عضویت یابید. در این گروه‌ها جدیدترین موضوعات و مسائل و نیز چالش‌های هر یک از اعضا به مذاکره گذاشته می‌شود.  می‌توانید با مشارکت در گروه‌های یاد شده قدرت استدلال خود را ارتقا داده و نیز هر موضوعی را از چند زاویه مختلف بررسی نمایید. همچنین قدرت مباحثه و تسلط بر اصول کاربردی حقوقی با شرکت در گروه‌های یاد شده افزایش می‌یابد.

در نهایت و در مقام جمع‌بندی باید خاطر نشان ساخت که کارشناس حقوقی وظیفه خطیری را بر عهده دارد، عدم آگاهی وی از موضوعات و مشکلات می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به موکلین اعم از شخص حقیقی و شخص حقوقی وارد سازد. 

به همین سبب نیز ضروری است که دانش خود را به روز نگه‌ داشته و هیچگاه از یادگیری مطالب جدید غافل نشود. به همین سبب استفاده از مطالب به روز سایت‌های تخصصی و نیز مطالعه آخرین آرای وحدت رویه و موارد تکمیلی همچون آرای اصراری و نظریات مشورتی شدیدا توصیه می‌گردد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید