مراحل کلیدی در ساخت یک وب‌سایت موفق

کدخبر: ۶۱۱۶۱۴
تصورتان از یک وب سایت موفق چیست؟ به نظرتان صاحب یک وب سایت حرفه ای مثل دیجی کالا چه طرز فکری داشته و چطور توانسته به این موفقیت برسد؟ داستان دیجی کالا را که شنیدید؛ وب سایتی که فروشش را از یک دوربین هوشمند شروع کرد و الان بزرگ‌ترین مارکت پلیس ایرانی‌ها است.
مراحل کلیدی در ساخت یک وب‌سایت موفق

رپرتاژ آگهی: بگذارید بدون فوت وقت به سراغ آموزش ساخت وب سایت حرفه ای برویم. موضوعی که هر صاحب کسب و کاری باید قبل از ساخت سایت آن را بلد باشد.

ابتدای مسیر ساخت وب سایت

اول از همه باید یک سایت داشته باشید تا ویترین محصولات یا خدمات خودتان را در آن قرار دهید. حالا این وب سایت می‌تواند به صورت اختصاصی، با وردپرس یا با فروشگاه ساز ساخته شده باشد. تفاوتشان در قیمت و امکاناتی است که برایتان دارد.

  • ساخت وب سایت با وردپرس در کمترین حالت 6 میلیون تومان هزینه دارد؛ آن هم بدون پشتیبانی.

  • طراحی فروشگاه اینترنتی کدنویسی شده بین 50 تا 100 میلیون تومان هزینه دارد. ساخت آن نزدیک به 6 ماه زمان می‌برد. از همه مهم‌تر برای اضافه کردن امکانات اضافه و پشتیبانی باید هزینه جداگانه پرداخت کنید.

  • طراحی سایت با فروشگاه ساز بین 3 تا 9 میلیون تومان هزینه دارد. مثلاً سایت ساز Portal امکان طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی به صورت حرفه‌ای را فراهم کرده است. افزونه‌های کاربردی رایگان و پشتیبانی ۲۴ ساعته رایگان هم دارد.

دستی به ظاهر سایت بکشید

وقتی که سایت شما آماده شد، نوبت آن می‌رسد که محصولات و خدمات خودتان را در دسته بندی درست قرار دهید. مثلاً اگر محصولات فروشگاه شما لوازم دیجیتال است؛ باید چنین دسته بندی داشته باشید:

  • موبایل

  • لپ تاپ

  • دوربین

  • تبلت

  • کامپیوتر

  • کنسول بازی

  • ساعت و مچ بند هوشمند

  • لوازم جانبی دیجیتال

حالا هر دسته بندی می‌تواند زیر مجموعه هم برای خودش داشته باشد. دسته بندی موبایل می‌تواند این زیردسته‌ها را داشته باشد.

  • گوشی اپل

  • گوشی سامسونگ

  • گوشی هواوی

  • گوشی شیائومی

حالا باید محصولات را به صورت دقیق در سایت وارد کنید. از تصاویر محصول گرفته تا مشخصات ظاهری و توضیحات کوتاهی که باید مشتریان شما در مورد محصول بدانند. سعی کنید با وارد کردن مشخصات درست، اعتماد مخاطبان را جلب کنید.

البته با دریافت مجوزهایی مثل اینماد می‌توانید اعتبار فروشگاه و سایتتان را بالا ببرید.

دسته بندی کالاها

در نتایج جستجو دیده شوید

  زمانی که سایتتان برای فروش آماده شد و همه کارهای اولیه راه اندازی آن را انجام دادید، نوبت به گرفتن ورودی سایت می‌رسد. یعنی اینکه در نتایج جستجو دیده شوید و ترافیک سایتتان را بالا ببرید.

  1. اگر پیج اینستاگرامی پربازدید دارید، می‌توانید آدرس سایتتان را در اینستاگرام قرار دهید.

  2. می‌توانید با پرداخت هزینه و سئو سایت، در کلمات کلیدی مختلف لینک برتر گوگل شوید.

  3. می‌توانید در مارکت پلیس‌هایی مثل ترب و ایمالز لینک محصولاتتان را قرار دهید و ورودی بگیرید.

  4. تبلیغات سایت پر بازدید مثل ریتارگتینگ، کلیکی و پوش نوتیفیکیشن انجام دهید.

سایتتان را به روز کنید

با نوشتن مقالات تازه در بخش وبلاگ سایت و به‌روزرسانی قیمت و محصولات، مخاطبانتان را راضی نگه دارید. مثلاً اگر سایت خدماتی رزرو هتل دارید،‌ می‌توانید این مطالب را در وبلاگ داشته باشید:

  • جاذبه‌های دیدنی شهرها

  • سوغاتی‌های هر شهر

  • نکات مهمی که باید در مورد رزرو هتل بدانند

  • و...

از طرف دیگر قیمت محصولات شما باید رقابتی باشد. نه خیلی گران‌تر از رقبا و نه خیلی ارزان‌تر که نشان دهنده بی کیفیتی محصولات و خدمات شما باشد. اگر بتوانید به‌مرورزمان خدمات و محصولات سایتتان هم افزایش دهید که فبها!

مثلاً محصولات برند آرایشی رولوشن و میبلین را در فروشگاه‌تان دارید. حالا بنا به درخواست مکرر مشتریان محصولات کلینیک هم به فروشگاه اضافه می‌کنید.

حواستان به تجربه کاربری باشد

سایت‌های موفق و بزرگ حواسشان به مخاطبانشان حسابی جمع است. از سرعت صفحات سایت گرفته تا روند اضافه کردن محصول در سبد خرید و پرداخت هزینه را به آسان‌ترین روش ممکن فراهم می‌کنند.

حتی دیجی کالا هم هر چند وقت یک بار ظاهر سایت و روند خرید مشتری را تغییر می‌دهد تا بهترین تجربه کاربری را رقم بزند. مثل چه؟ امکان انتخاب ساعت تحویل کالا، امکان تحویل ۱ روزه کالاهای سوپرمارکتی، یا امکان پرداخت قسطی محصول از طریق سرویس دیجی پی.

با این کار هم دایره مخاطبان خودش را افزایش می‌دهد و هم مشتریان وفادار خودش را پیدا می‌کند.

با بازدیدکنندگان تعامل داشته باشید

با بازدیدکنندگان تعامل داشته باشید

اگر می‌خواهید نظر مخاطبانتان را بشنوید و در جهت بهبود کسب و کارتان استفاده کنید، باید با بازدیدکنندگان تعامل داشته باشید. از طریق بخش دیدگاه‌ها، چت آنلاین و حتی تماس تلفنی می‌توانید با مشتریان و کاربران ارتباط برقرار کنید.

کلام آخر؛ مسیر صاحب سایت شدن

این مسیری بود که هر صاحب کسب و کاری برای شروع فعالیت و ساخت یک وب سایت موفق باید طی کند. البته پستی و بلندی‌های مسیرش خیلی گسترده‌تر از آن است که در قالب چند کلمه بگنجد.

تا یادمان نرفته بگوییم، باوجود اینکه خیلی از افراد دنبال ابزارهای رایگان ساخت سایت می‌گردند، اما راستش را بخواهید بدون هزینه نمی‌توانند صاحب فروشگاه اینترنتی شوند.

اما بسته به انتخابی که می‌کنید، می‌توانید هزینه کمتری برای راه اندازی سایت پرداخت کنید و کم‌کم با کسب درآمد از سایت، امکانات آن را افزایش دهید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید