نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۸ اردیبهشت

عربستان و ایران تفاهم‌نامه مشترک امضا کردند

کدخبر: ۶۴۷۲۶۲
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
عربستان و ایران تفاهم‌نامه مشترک امضا کردند

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

28 اردیبهشت 1354؛راه‌آهن برقی تهران-تبریز ساخته می‌شود

تهیه طرح ایجاد اولین خط راه‌آهن برقی بین تهران و تبریز شروع شد.

راه‌آهن برقی بین تهران – تبریز دو باندی کشیده می‌شود و فاصله زمانی بین این دو نقطه با قطار برقی به نصف تقلیل خواهد یافت.

برای اجرای  این طرح هیاتی مرکب از کارشناسان کشور انگلستان به تهران آمده‌اند و قرار است طرح برقی کردن راه آهن تهران به تبریز تسلیم وزیر راه و ترابری شود. این خط از تهران به تبریز می‌رود و سپس در مرحله تکمیلی تا مرز بازرگان ادامه خواهد یافت.

با احداث این راه‌آهن که ظرف 4 سال خاتمه می‌یابد، فاصله زمانی قطارهای تهران-تبریز به نصف کاهش می‌یابد و قطار این مسیر را در مدت 6 ساعت خواهد پیمود.

ایران با جهان رابطه تلفنی مستقیم برقرار می‌کند

از مهرماه سال آینده ایران با کشورهای بزرگ جهان بدون واسطه رابطه نفتی برقرار خواهد کرد و مشترکان شرکت مخابرات خواهند توانست از منازل خود بدون واسطه با کشورهای بزرگ جهان و بعدا به‌تدریج با همه کشورها تماس فوری تلفنی بگیرند.

کریم معتمدی، وزیر پست و تلگراف و تلفن که به مناسبت روز جهانی ارتباطات سخن می‌گفت، اعلام کرد: مخابرات در کشور ما در سال‌های اخیر ترقیات زیادی داشته است. ما در سال‌های قبل از انقلاب امکانات مخابراتی ناچیزی در اختیار داشتیم لیکن طی سال‌های اخیر 20 هزار کیلومتر خطوط مایکروویو ایجاد شده است و ساکنان 50 شهر کشور می‌توانند مستقیما با افراد ساکن در شهرهای دیگر تماس تلفنی فوری بگیرند.

28 اردیبهشت 1364؛ هیات 5 نفره در زمینه واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی اقدام می‌کند

مهندس حسین ماهرو، معاون وزیر صنایع و مدیرعامل سازمان صنایع ملی با بیان اینکه هم‌اکنون 500 واحد صنعتی و خدماتی در سطح کشور تحت پوشش صنایع ملی ایران قرار دارند به حجم سرمایه‌گذاری این سازمان اشاره کرد و افزود: برای سرمایه‌گذاری در زمینه گسترش صنایع مورد نیاز کشور اعتباری معادل پنج میلیارد و 400 میلیون تومان پیش‌بینی شده که این مبلغ صرف ایجاد 30 صنعت دارویی، سیمان، لاستیک و صنایع شیمیایی خواهد شد که براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده در سال‌جاری 800 میلیون تومان از کل اعتبارات هزینه می‌شود.

وی در زمینه واگذاری واحدهای صنعتی و تولیدی کشور به بخش خصوصی گفت: هم اینک هیات پنج نفره مسوول تعیین و تکلیف مالکیت در سازمان صنایع ملی ایران تشکیل شده که پس از بررسی وضعیت مالکیت شرکت‌های تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران در جهت واگذاری این واحدها به بخش خصوصی اقدام خواهد کرد.

28 اردیبهشت 1384؛ اعتراض 156 نماینده مجلس نسبت به یکسان‌سازی نرخ سود بانکی

156 نماینده مجلس در نامه‌ای به سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری خواستار اصلاح مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی‌بر یکسان‌سازی نرخ تسهیلات بانکی به سود بخش تولید شدند.

متن این نامه که از تریبون خوانده شده، به شرح زیر است: در سال 83 نرخ تسهیلات بانکی در بخش‌های کشاورزی 13.5، صنعت و معدن 15، صادرات 14 و خدمات بازرگانی حداقل 21 درصد بوده است.

در همین راستا شورای پول و اعتبار در جلسه مورخ 84.2.17 خود تصویب نمود: در سال 84 نرخ تسهیلات بانکی در کلیه بخش‌های اقتصادی به صورت یکسان و حداقل 16 درصد باشد. این مصوبه از چند جهت دارای ابهام است: 1- مفهوم عبارت حداقل 16 درصد روشن نیست؛ چراکه چنین مستفاد می‌شود که بانک‌ها حق دارند از متقاضیان تسهیلات هر نرخ بالاتر از 16 درصد را دریافت کنند. اگر چنین باشد ضمن زیر سوال رفتن مفهوم یکسان شدن نرخ تسهیلات بانکی، زمینه رانت‌جویی و مفسده نیز پدید می‌آید.

آنچه باعث نگرانی مجلس گردیده است که بنا به اذعان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکنون منابع یارانه موردنظر پیش‌بینی نشده است، درحالیکه بانک مرکزی با استناد به وجود منابعی در حد 15 هزار میلیارد ریال این تصمیم را اتخاذ نموده است.

عربستان و ایران تفاهم نامه مشترک امضا کردند

محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی ایران که در راس یک هیات اقتصادی به عربستان سفر کرده بود، دیروز با امیر عبدا... ولیعهد این کشور دیدار کرد.

وزیر بازرگانی با اشاره به افزایش حجم مبادلات بازرگانی دو کشور طی سال‌های گذشته این افزایش را مرهون حمایت‌های رهبری دو کشور دانست و گفت: با وجود این پیشرفت تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

در این ملاقات امیرعبدا... ولیعهد عربستان نیز با ابلاغ سلام‌های گرم خود به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت و نقش کشورمان در معادلات منطقه و به‌خصوص برای عربستان تاکید کرد.

در پایان اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور، ایران و عربستان سعودی یادداشت تفاهم همکاری شامل 49 بند امضا کردند.

در بخش همکاری‌های اقتصادی این یادداشت تفاهم دو کشور ضمن ابراز خرسندی از افزایش روابط بازرگانی متقابل طی سال گذشته توافق کردند.

دو طرف توافق کردند با توجه به نقش بانک‌های دو کشور در توسعه روابط بازرگانی، بانک ملی ایران و بانک پارسیان اقدامات لازم برای ایجاد شعبه در بندر جده عربستان را به عمل آورند.

در بخش حمل و نقل نیز ابراز خرسندی دو طرف از امضای موافقتنامه همکاری حمل و نقل دریایی، طرف ایرانی درخواست کرد موضوع اجازه انتقال مسافر از بندر دمام عربستان به بنادر بوشهر و خرمشهر و بالعکس مورد بررسی طرف سعودی قرار گیرد.

خط تولید «ریو» ماه آینده راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: خط تولید خودروی «ریو» از محصولات جدید این شرکت از خردادماه امسال راه‌اندازی خواهد شد.

احمد قلعه‌بانی گفت: ظرفیت نهایی خط تولید خودروی ریو حدود 70 تا 100 هزار دستگاه در سال است و امسال 12 هزار دستگاه از این خودرو تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

وی ادامه داد: قیمت نهایی این خودرو حدود120 میلیون ریال پیش‌بینی شده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی