هدف اولیه قیمت دلار در روز شنبه بررسی شد

روی خشن ریسک در بازار ارز

کدخبر: ۳۷۱۵۵۳
قیمت دلار دیروز در معاملات پشت خطی، یک روی خشن به فعالان نشان داد و ثابت کرد که این بازار، محل ریسک بالایی است.
روی خشن ریسک در بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز، افرادی که دلار را در نرخ 30 هزار تومان خریده بودند، با ضرر 16 درصدی در هفته گذشته مواجه شدند. چرا که دلار در روز چهارشنبه، همزمان با افزایش شانس ترامپ، 30 هزار تومان را دید و طبعا برخی هم با این حس، که دوره ریاست جمهوری ترامپ تمدید شده است، دست به خرید دلار زدند. اما درست از بعد از ظهر همان روز، با بازگشت بایدن به انتخابات، دلار هم در روند افزایشی با تردید جدی مواجه شد. دیروز هم با بالا رفتن شانس بایدن برای تصاحب مسند ریاست جمهوری، دلار به طور کلی بازی را باخت و نرخ در معاملات پشت‌خطی تا کانال 24 هزار تومانی هم عقب‌نشینی کرد. 

ریسک بالا در بازار ارز، مسئله‌ای بود که پیشتر نیز از سوی کارشناسان پیش‌بینی شده بود. برخی کارشناسان زمانی که دلار از کانال 30 هزار تومان رد شده بود، تاکید کردند که دلار هیچ دلیل بنیادی برای سکونت در این سطح ندارد. به همین دلیل این هشدار را می‌دادند که با افول انتظارات در هر شرایطی، پیکره دلار 30 هزار تومانی نیز دچار فروپاشی می‌شود. 


ریزش فوری دلار تهران


عرضه کمتر دلار در هفته انتخابات

نکته دیگری که در هفته گذشته قابل توجه بود، عرضه کمتر بازارساز به سوی بازار بود. بر اساس اعلام بانک مرکزی، در هفته گذشته به طور میانگین روزانه 65 میلیون دلار روانه بازار متشکل ارزی شد. این در حالی بود که در هفته قبلش، میزان تزریق روزانه 70 میلیون دلار بود. اما یک نکته جالب‌تر، خرید بیشتر از سوی صرافان بوده است. با توجه به این موضوع، صرافان خریدار در هفته گذشته، بازنده تحولات بازار ارز هستند، چرا که آنها قطعا باید دلارهای خریداری شده را این هفته به فروش رسانند.


جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید: میزان مشتری دلار در 2 هفته گذشته


هدف قیمتی دلار

دیشب دلار در معاملات پشت‌خطی، در میانه کانال 24 هزار تومان به کار خود پایان داد. با توجه به نرخ صرافی ملی، می‌توان موج فروش دیگری را نیز برای بازار این هفته پیش‌بینی کرد. در تابستان، زمانیکه فاصله نرخ صرافی از بازار آزاد قابل توجه شده بود، صف‌های طویلی مقابل صرافی‌ها برای دلار ارزان شکل گرفته بود. خریداران آن زمان دلار را در کانال 22 هزار تومان خریداری کرده بودند. با توجه به فضای احساسی و جو روانی حاکم بر بازار، احتمالا آنها نیز به صرافی‌ها برای فروش دلار مراجعه خواهند کرد. چرا که در شرایط حاضر، نرخ دلار می‌تواند تا 20 هزار تومان هم عقب بکشد. 

دیشب نرخ درهم نیز در سطح 6,820 تومان به کار خود پایان داد. در این سطح، دلار 25 هزار تومان می‌ارزد. اما تا زمانیکه درهم زیر 7 هزار تومان است، روندش نزولی است و می‌تواند سطوح پایین‌تری را به خود ببیند. بر این اساس، امروز هدف اولیه دلار در بازار آزاد، در 24,200 تومان قرار دارد. شکست این سطح به سمت پایین، می‌تواند دلار را برای ورود به کانال پایین‌تر مهیا کند. 

هر آنچه که فعلا بازار ارز را توضیح می‌دهد، متاثر از انتخابات آمریکا است. پیشتر در سال 92 نیز انتخاب حسن روحانی باعث شده بود تا دلار ظرف چند ماه، در حدود 25 درصد از ارزشش را از دست بدهد. اما آیا انتخاب بایدن هم می‌تواند همان کارکرد را داشته باشد؟ در این باره، احمد عزیزی، معاون ارزی پیشین بانک مرکزی به «اکوایران» پاسخ داده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید