کدام گروه سنی دورهمی خانوادگی را تحریم کرده است؟

انتخاب سخت پایتخت‌نشینان بین کرونا و معیشت

کدخبر: ۳۷۹۲۳۲
نظرسنجی جدید شهرداری تهران درخصوص نگرش تهرانی ها به موضوع کرونا نشان می دهد هنوز مشکلات اقتصادی بیشتر ازاین بیماری برای آنها نگران کننده است و امیدی هم به بهبود وضعیت اقتصادی ندارند و گمان می کنند سال آینده وضعیت اقتصادی کشور بدتر خواهد بود .
انتخاب سخت پایتخت‌نشینان بین کرونا و معیشت

به گزارش اقتصادنیوز ، براساس نتایج موج هشتم نظرسنجی کرونا که از 27 آبان‌ تا 2 آذر توسط دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران طراحی شده و جمع‌آوری اطلاعات آن توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران انجام شده است، 67 درصد از پاسخگویان میزان نگرانی خود یا خانواده‌هایشان از ابتلا به کرونا را زیاد و 15 درصد کم اعلام کردند. 

این نظر سنجی  از 1077 نفر به‌طور تلفنی در سطح مناطق 22گانه تهران  انجام شده است و نشان می دهد ، میزان نگرانی از ابتلای کرونا از زمانی شروع همه‌گیری به بالاترین سطح خود رسیده است.


در اکوایران ببینید؛ «مشکلات اقتصادی شما را نگران می کند یا کرونا؟ »

مشکلات اقتصادی برای مردان مهمتر از کرونا 

در این نظرسنجی از افراد شرکت‌کننده  پرسیده شده ، «میان کرونا یا مشکلات اقتصادی کدام بیشتر باعث نگرانی است؟» 

51 درصد مشکلات اقتصادی و 47 درصد کرونا را انتخاب کرده اند. هم در پهنه‌ جنوب تهران و هم در پهنه‌ شمال پایتخت، مشکلات اقتصادی برای مردم اندکی مهم‌تر از کرونا بوده است؛ اما اولویت بر حسب جنسیت تفاوت دارد.

برای 59 درصد مردان، مشکلات اقتصادی نگرانی مهم‌تری است اما برای 43 درصد از زنان این موضوع صدق می‌کند. در مقابل؛ 55 درصد از زنان کرونا را نگرانی مهم‌تری می‌دانند.

کدام گروه سنی از وضعیت اقتصادی ناراضی تر هستند ؟

براساس این نظرسنجی 87 درصد از پاسخگویان از وضعیت اقتصادی کشور ناراضی هستند. جنسیت و تحصیلات در نارضایتی از وضعیت اقتصادی تفاوت ایجاد نمی‌کند، اما گروه سنی 30 تا 50 سال بیش از دیگران از این وضعیت ناراضی هستند. 

پیش بینی پایتخت نشینان از وضعیت اقتصادی کشور 

نظرسنجی شهرداری تهران حکایت از آن دارد که نیمی از مردم معتقدند سال آینده وضعیت اقتصادی بدتر از سال‌جاری خواهد بود و 27 درصد نیز به آینده خوشبین هستند. جنسیت و منطقه  سکونت اثری در نگرش به آینده ندارد، اما افراد با تحصیلات کمتر، بیشتر نسبت به بهبود امیدوارند. 81 درصد پاسخگویان گفته‌اند بیکاری و کاهش درآمد نگرانی جدی در زندگی‌شان است. این نگرانی از پهنه‌ی شمال و جنوب میان مردان و زنان و بین گروه‌های مختلف از نظر وضع فعالیت تفاوت معناداری ندارد. 

تهیه ماسک چالش بخشی از خانواده ها 

همچنین تهیه‌ی مستمر اقلام پیشگیری و بهداشتی مخصوصا ماسک می‌تواند چالشی برای بعضی خانواده‌ باشد. 22 درصد از پاسخگویان در این مورد با مشکلات زیادی مواجهند. این نسبت در مناطق جنوبی 26 و در مناطق شمال تهران 19 درصد است. 

950958_840-600x355

وقتی کرونا به خانه هایمان نزدیک تر می شود 

در میانه فروردین در موج سوم نظرسنجی وقتی از افراد سوال که در خانوار آنها کسی به کرونا مبتلا شده یا خیر، 4/3 درصد به این سوال پاسخ مثبت دادند. در این موج 5/28 درصد گفته‌اند که در خانوار آنها مورد ابتلا به کرونا وجود دارد. وقتی از افراد سوال شده چند نفر در خانوارشان مبتلا شده‌اند، 42 درصد از پاسخگویان گفته‌اند یک نفر، 29 درصد دو نفر و بقیه 3 نفر و بیشتر.

72 درصد از کسانی که حداقل یکی از اعضای خانوارشان به کرونا مبتلا شده، توانسته‌اند قرنطینه‌ی فرد بیمار را تا حد زیادی اعمال کنند. در مقابل؛ 16 درصد در این کار موفق نبوده‌اند. در پهنه‌ی شمال و جنوب تفاوتی از این جهت وجود ندارد. در سوال دیگری از افرادی که تجربه‌ ابتلای یکی از اعضای خانوار را داشته‌اند پرسیده شده تا چه اندازه با مشکلات مالی برای درمان مواجه بوده‌اند که چهل درصد از پاسخگویان گفته‌اند مشکلات مالی زیادی داشته‌ و 42 درصد هم مشکلات چندانی نداشته‌اند. در پاسخ به این سوال که در میان افراد خانوار یا بستگان درجه اول شما هم کسی فوت کرده یا نه 9 درصد پاسخ مثبت داده‌اند. 

در موج اول نظرسنجی که اسفند 98 انجام شد، افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند در پاسخ به این پرسش که در صورت مواجهه با علائم شبیه به کرونا چه می‌کنند، 42 درصد گفته بودند تا مشخص شدن وضعیت، درمان خانگی می‌کنند. 21 درصد به پزشک مراجعه می‌کنند و 36 درصد هم به بیمارستان می‌روند. تکرار این سوال در موج هشتم نشان می‌دهد کماکان مردم رفتار واحدی از خود در این مورد از خود نشان نمی‌دهند.

کدام گروه سنی مهمانی های خانوادگی را تحریم کرده است؟

درخصوص شرکت در مهمانی‌های خانگی نیز، 60 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند در ایام کرونا اصلا به مهمانی نمی‌روند، 38 درصد مهمانی‌های با تعداد کم و بستگان نزدیک شرکت می‌کنند و 74 درصد افراد بالای 50 سال به مراتب بیش از دیگران گفته‌اند اصلا به مهمانی نمی‌روند.

_112161929_8025a05e-bb3d-446c-94a2-193597789c47

چه کسی مقصر مرگ و میرهای کرونایی است ؟

نیمی از پاسخگویان مردم را مقصر افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا می‌دانند. 40 درصد نیز دولت را مسوول این شرایط تلقی می‌کنند. زنان بیشتر از مردان مردم را مقصر می‌دانند و افراد با تحصیلات عالی بیش از دیگران اقدامات ناکافی دولت را علت افزایش تلفات می‌دانند. 63 درصد افراد بالای 50 سال نیز به نحو معناداری بیش از جوان‌ترها مردم را مقصر افزایش مرگ و میرها تلقی می‌کنند.

تهرانی هاچه زمانی منتظر واکسن کرونا هستند ؟

در نظرسنجی صورت گرفته نیمی از پاسخگویان معتقدند پاییز سال بعد واکسن کرونا به مردم خواهد رسید. 17 درصد خوشبین هستند که واکسن تا آخر امسال به مردم می‌رسد.

در این نظرسنجی همچنین اعتماد پاسخگویان محل سوال قرار گرفته است که 57 درصد از تهرانی‌ها اعتمادشان به آمار رسمی فوت و ابتلا به کرونا را کم اعلام کردند. 25 درصد تا حدی اعتماد دارند و 18 درصد نیز میزان اعتمادشان زیاد است. میزان بی‌اعتمادی به آمار رسمی نسبت به ماه‌های قبل افزایش یافته و 64 درصد افراد با تحصیلات عالی اعتماد کمتری نسبت به دیگران به آمار رسمی دارند.

رضایت از دولت همچنان پایین است 

رضایت از عملکرد دولت در مقابله با کرونا تفاوت چندانی با نیمه‌ی مرداد ندارد. 61 درصد از پاسخگویان میزان رضایت خود را پایین اعلام کرده‌اند. 

نیمی از تهرانی ها از عملکرد شهرداری ناراضی هستند 

همچنین میزان رضایت از برخی خدمات در شهرداری برای مهار کرونا مربوط به رضایت به الزام ماسک در مترو است و بیشترین نارضایتی مربوط به بیلبوردهای آموزشی است. یک سوم شهروندان نیز از ضدعفونی شدن وسایل حمل و نقل عمومی بی‌اطلاع هستند. 51 درصد شهروندان رضایت خود را کم، 36 درصد متوسط و 13 درصد زیاد اعلام کرده‌اند. میزان نارضایتی از شهرداری نسبت به مردادماه کاهش پیدا کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید