سامانه ملی املاک و مسکن به دنبال چیست؟

ضرب الاجل دو ماهه برای ثبت املاک در سامانه

کدخبر: ۴۰۰۶۰۲
اقتصاد نیوز:جریان ثبت املاک از 19 فروردین در سامانه املاک و اسکان کشور چیست؟ مالکان به چه دلیل باید املاک خود را ثبت کنند؟ و اگر ثبت نشود شود چه اتفاقی رخ می دهد؟
ضرب الاجل دو ماهه برای ثبت املاک در سامانه

بر اساس اصلاحیه قانون مالیات بر خانه‌های خالی که ۵ آذرماه سال جاری توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد هر واحد مسکونی در شهرهای بالای 100 هزار نفر در هر سال مالیاتی اگر 120 روز ساکنی نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناخته می شود و مشمول مالیات خواهد شد.

بر این اساس وزارت راه و شهرسازی موظف شده فرآیند خوداظهاری دقیق به منظور شناسایی واحدهای مسکونی خالی فراهم کند مهلت تعیین شده دو ماه است.

در قانون قبلی نرخ مالیات دریافتی توسط دولت از مالکان خانه‌های خالی که مشمول پرداخت این مالیات می‌شدند معادل سالانه یک‌ماه اجاره ماهانه همان واحد مسکونی بود. در طرح مجلس که در قالب قانون جدید دریافت مالیات از مالکان خانه‌های خالی از سکنه تصویب و از سوی رئیس‌جمهوری ابلاغ شد نرخ جدید دریافت مالیات به منظور افزایش ضریب بازدارندگی این مالیات اعمال خواهد شد.

بر اساس قانون جدید،خانه هایی که بیش از 120 روز خالی باشد فاقد هر معافیتی است بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره برای سال اول تا سوم مشمول ضریب ثابتی می شود.برای سال اول این ضریب شش برابر متعلقه مالیات متعلقه است در سال سوم این ضریب به 18 برابر می رسد. این ضرایب برای کسانی که دارای 5 خانه خالی یا بیشتر باشند دو برابر ضریب در نظر گرفته شده برای هر سال خواهد بود.

 در راستای اجرای این قانون تمامی مالکان و سرپرستان خانوار، املاک تحت تملک و محل اقامت خانوار خود را از ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ با مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی http://amlak.mrud.ir ثبت کنند. در صورت ثبت نشدن املاک در این سامانه، واحدها در حکم خانه های خالی شناخته می شود و به ازای هر ماه بیش از 120 روز مورد نظر مشمول مالیات خواهد شد.


متن قانون را اینجا بخوانید


سامانه ملی املاک و اسکان چیست؟

در این سامانه قابلیت شناسایی مالکان حقیقی و حقوقی و تعداد خانه­های خالی بر اساس کد ملی وجود دارد. در واقع این سامانه اطلاعات جامعی از وضعیت ملک شامل نوع کاربری، آدرس، موقعیت ملک و خالی بودن یا نبودن ملک به کاربران می­دهد. در پی موافقت با این طرح سازمان امور مالیاتی کشور باید اطلاعات لازم برای ایجاد این سامانه را با رعایت طبقه بندی اطلاعات در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بدهد.

این سامانه نهایتا در ۲۸ مرداد سال ۱۳۹۹با حضور بر اساس اطلاعات جمع آوری شده در این سامانه بیش از ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شناسایی و شناسنامه­دار شده است. این تعداد حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از واحد­های مسکونی کشور را در آن زمان شامل می­شد. سامانه املاک و اسکان کشور در شرایط فعلی بیشتر در حوزه مسکن کار می­کند. اما با اصلاح قانون آن در مجلس سایر کاربری­ها را نیز تحت الشعاع خود قرار می دهد.

 

attachedFile: دانلود
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید