اعلام آیین نامه واردات محصولات کشاورزی و دامی «فراسزمینی»

بحران کم‌آبی؛ ایران هم از نسخه امارات، چین و آمریکا بهره می‌گیرد!

کدخبر: ۴۵۵۵۸۷
اقتصادنیوز: آیین نامه اجرایی واردات محصولات کشاورزی و دامی از محل کشت فراسرزمینی منتشر شد.
بحران کم‌آبی؛ ایران هم از نسخه امارات، چین و آمریکا بهره می‌گیرد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران؛ کشت فراسرزمینی در دنیا راه میانبری برای توسعه کشاورزی محسوب می شود و بسیاری از کشورها بیش از یک دهه است که بخش اعظمی از محصولات کشاورزی مورد نیاز خود را از این طریق تامین می کنند. اما در ایران با وجود اینکه کشت فراسرزمینی از حدود یک دهه پیش به ذهن مدیران رسیده بود با این حال وجود برخی مشکلات از جمله مشکلات سیاسی موجب شد تا این طرح در کشور اجرایی شود.

gQvB1Ye2rTdg

حال با توجه اینکه بحران کم آبی در کشور به چالش بزرگی بدل شده است. علی وکیلی مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران در نامه ای به گمرکات کشور آیین نامه اجرایی واردات محصولات کشاورزی و دامی از محل کشت فراسرزمینی را به گمرکات کشور اعلام کرد.

در آیین نامه اجرایی واردات محصولات کشاورزی و دامی از محل کشت فراسرزمینی اولویت خرید از طریق کشت فراسرزمینی شامل «ذرت، جو، دانه سویا، دانه کلزا، گندم، برنج، شکر، گوشت قرمز و گوشت مرغ» می شود.  

از سوی دیگر براساس این آیین نامه واردات بصورت بدون انتقال ارز و مشروط به فروش ریالی به پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی ایران و مشمول سود بازرگانی صفر خواهد بود

کشت فراسرزمینی چیست؟

کشت فراسرزمینی به معنای کاشت انواع محصول در سایر کشورها و واردات آن  است. این نوع کشت، موضوعی است که طی چند سال اخیر، در ایران نیز مطرح‌ شده و اکنون اهمیت آن با توجه به وقوع خشک‌سالی در بسیاری از استان‌ها، محدودیت شدید منابع آبی و تاثیر آن بر وضعیت معیشتی مردم بیش از هر زمانی نمایان است. اما با وجود اهمیت این شیوه برای تامین اقلام مورد نیاز کشاورزی در شرایط بحرانی کم آبی در ایران تاکنون اقدام اساسی در این خصوص صورت نگرفته است. اختلاف میان اینکه سرمایه گذاری در مقوله کشت فراسرزمینی یکی از دلایلی است که موجب شده تا این شیوه در ایران سرعت نگیرد؛ چرا که بخش دولتی در این خصوص به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اروپا علاقه نشان می دهد و بخش‌خصوصی به سبب برآورد هزینه‌ها، مایل به فعالیت در کشور‌هایی نظیر روسیه، قزاقستان، ونزوئلا و برخی از کشور‌های آفریقایی است. این اختلاف نظر موجب شده رقبا از ایران پیشی گیرند و ایران در این میان یک تماشاچی باشد. عبورساده از روش کشت فراسرزمینی در کشور درحالی که طبق آمار اعلامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر ۹۰ درصد از محصولات روغنی و بخش قابل‌ توجهی از برنج مصرفی کشور وارداتی است. به همین دلیل ایرادی ندارد که محصولات راهبردی مثل گندم، خوراک دام و دانه‌های روغنی به‌وسیله کشاورزان ایرانی در خارج از مرزهای کشور کشت و تولیدشده و برای تامین نیازهای داخلی مورد استفاده قرار گیرد. ضمن اینکه تبدیل فناوری و دانش به محصول، یکی دیگر از مزایای کشت فراسرزمینی به‌شمار می‌آید.

اما کدام کشورها در دنیا در کشت فراسرزمینی پیشتاز هستند؛ براساس داده‌های مجله «نیچر» در میان کشورهای که موفق به کشت فراسرزمینی شده اند، امارات، چین و آمریکا بیشترین سهم را کشت فراسرزمینی را در دنیا دارند.

 

Untitled

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید