هشدار به تولیدکنندگان/ مصرف گاز از تولید پیشی گرفت

کدخبر: ۴۶۲۹۳۹
براساس گزارش شرکت ملی گاز ایران، مصرف گاز از تولید پیشی گرفت.
هشدار به تولیدکنندگان/ مصرف گاز از تولید پیشی گرفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مسعود کاظمی، معاون عملیات دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: اکنون با تولید روزانه حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز، مقدار مصرف در بخش‌های خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه‌ها و مصارف عملیاتی، حداقل بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب از مقدار تولید بیشتر است که البته این پیشی گرفتن تنها مربوط به فصل‌های سرد سال می‌شود.

وی با بیان اینکه در فصل‌های گرم و مواقعی که مصرف خانگی کمتر است، ما مشکلی نداریم و گاه موازنه نیز درست است، ادامه داد: با این حال در روزهای پیش رو، به‌ویژه دی‌ماه و با هشدارهای هواشناسی، مصرف خانگی شاید حدود ۵۰ میلیون مترمکعب دیگر نسبت به وضع جاری افزایش یابد و به حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب در هفته جاری یا اواخر هفته برسد.

معاون عملیات دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران این مقدار مصرف را بسیار بالا خواند و افزود: لازم است هم‌وطنان مدیریت مصرف را در این زمینه انجام دهند تا بتوانیم هم گاز را به اقصی نقاط کشور و نقاط سردسیر در بخش خانگی برسانیم و هم بتوانیم بخش بیشتری را به واحدها صنعتی و نیروگاهی اختصاص دهیم.

کاظمی تصریح کرد: این صرفه‌جویی با اقدام‌های ساده‌ای مانند پوشیدن لباس مناسب فصل سرد، تنظیم دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد، استفاده از وسایل گازسوز با بازده بالاتر، محدود کردن فضاهای گرمایشی و خاموش کردن سیستم‌های گرمایشی زمانی که در اماکن اداری و تجاری حضور نداریم، امکان‌پذیر است که می‌تواند به این مدیریت مصرف کمک شایانی کند.

وی یادآور شد: براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، دی‌ماه امسال سرد و در عین حال پربارش است، این در حالی است که جبهه هوایی هم که از روز گذشته وارد کشور شده، تا روز سه‌شنبه در مناطق غرب و شمال‌غرب و مرکز کشور است و از سه‌شنبه، مناطق شمال‌شرق کشور، یعنی در مجموع حدود ۲۴ استان را در بر می‌گیرد و آنها را متأثر از بارش می‌کند و این بارش کاهش دما و به‌دنبال آن، افزایش مصرف گاز را به دنبال دارد.

معاون عملیات دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: موضوع صرفه‌جویی مصرف در دو بخش بررسی می‌شود؛ یکی بخش قیمتی و دیگری بخش غیرقیمتی. بخش غیرقیمتی و کوتاه‌مدت همین موارد جزئی بود که به‌صورت کوتاه‌مدت به آن اشاره شد و غیرقیمتی و بلندمدت همان بحث رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است که عایق‌کاری ساختمان‌ها، افزایش بازده وسایل گازسوز و تولید وسایل گازسوز با بازده بالا را در پی دارد که از عهده مصرف‌کنندگان خارج است و به تولیدکنندگان مسکن و وسایل گرمایشی برمی‌گردد.

کاظمی ادامه داد: یک بحث هم بحث قیمتی است که با تغییر تعرفه‌ها و در واقع جریمه‌ای که برای مشترکان پرمصرف دیده شده و مصوبه هیئت وزیران است و از یکم آذرماه اجرایی شده، کمک خواهد کرد که مصرف‌کنندگان و مشترکان پرمصرف بتوانند مصرف خود را کاهش دهند و به این وسیله به مدیریت مصرف انرژی کمک کنند.

وی در پایان درباره تعرفه گاز اظهار کرد: اکنون تعرفه‌ها پلکانی شده و ۱۲ پله است. از پله نخست تا سوم قیمت‌ها مانند پارسال است و هیچ تغییری نمی‌کند، اما از پله سوم به بعد، به تناوب و به‌صورت پلکانی افزایش می‌یاید.       

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید