بازار ارز همچنان تحت تاثیر خبرهای برجامی؛

حمله سکه بازان به بازار دلار در دهه اول اردیبهشت

کدخبر: ۴۹۲۶۲۰
اقتصادنیوز: در یک ماه گذشته مرز قیمتی 28 هزار تومان دلار برای بازارساز اهمیت زیادی داشت و به شدت از رسیدن دلار به این کانال پاسداری کرده است.
حمله سکه بازان به بازار دلار در دهه اول اردیبهشت

به گزارش اقتصادنیوز ، بررسی روند قیمت دلار از روزهای پایانی فروردین تا دهه اول اردیبهشت 1401 نشان می دهد که کف قیمت اسکناس آمریکایی محدوده 27 هزار و 700 تومان و سقف آن محدوده 28 هزار و 200 تومان بوده است. 

در یک ماه  گذشته مرز 28 هزار تومان برای بازارساز اهمیت زیادی داشت و به شدت  از رسیدن دلار به این کانال پاسداری کرد. به همین علت بازار ارز تهران در دو روز آخر فروردین شاهد برخورد های امنیتی بود.

فضای امنیتی در بازار دلار 

بازار ارز تهران در روز سی ام فروردین با شدت گرفتن برخوردهای انتظامی شاهد افزایش عرضه دلار بود و در همین فضای ترس و اضطراب  اسکناس آمریکایی تقریبا 150 تومان کاهش را تجربه کرد و به سمت 27 هزار و 600 تومان عقب نشینی کرد.

البته در روز یاد شده برخی از سکه بازان هم برای جبران ضررهای خود به بازار ارز حمله کردند و در موقعیت فروش دلار قرار گرفتند. 

ورق بازار ارز برگشت 

اما  در روز سی و یکم  با وجود ادامه برخوردهای انتظامی روز قبل ورق برگشت و نرخ دلار آرایش صعودی به خود گرفت و تا محدوده 27 هزار و 750 تومان بالا رفت. معامله گران این بار تصور می کردند که بازار ساز توانایی کنترل قیمت دلار را از دست داده و به همین علت انتظارات صعودی در بین معامله گران تقویت شد.

البته عده ای از معامله گران می گفتند چون آخرین روز فروردین است خالی فروش ها از بازار خارج شده اند و به تبع آن  اسکناس آمریکایی دوباره جان گرفته است. برخی از تحلیلگران باور متفاوت تری داشتند ؛ به عقیده آنها سیگنال دلار سلیمانیه به تهران  موجب  رشد دلار تهران شده بود. 

زمزمه ورود قیمت دلار به کانال 28 هزار 

در اولین روز اردیبهشت بازار آرام گرفت و دلار نوسان چشمگیری از خود ثبت نکرد .از نظر معامله گران این آرامش و استراحت دلار طبیعی بود و اسکناس آمریکایی با این کار  به دنبال تعیین مسیر بعدی خود بود.

نرخ دلار در چهارمین روز ماه جاری از محدوده 27 هزار و 800 تومان عبور کرد و به 27 هزار و 850 تومان رسید و به تبع  آن زمزمه های ورود دلار به کانال 28 هزار تومان در بین بازیگران ارزی شکل گرفت. از نظر معامله گران تثبیت دلار در محدوده مقاومتی 27 هزار و 800 تومان یعنی سلام دلار به کانال 28 هزار .

در این میان عده ای  از معامله گران  معتقد بودند که بازار ساز باز هم مانع  ورود دلار به کانال یاد شده می شود.

تزریق دلار به بازار ارز 

روز پنجم اردیبهشت ترس این دسته از معامله گران به وقوع پیوست و بازار با تزریق شدید دلار از سوی بازار ساز روبرو شد. در کنار عرضه دلار ؛ سیگنال های مثبت از مذاکرات ایران و عربستان  از سوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان موجب شد که نرخ دلار در سراشیبی قرار بگیرد و تا محدوده 27 هزار و 700 تومان پایین آمد. 

پیام دلار سلیمانیه؛ نیما و سنا به بازار دلار 

در ششمین روز ماه جاری دست معامله گران افزایشی بالاتر بود. بازار ارز  تهران در این روز تحت تاثیر اخبار منفی درباره مذاکرات وین بود.  از نظر معامله گران حذف سپاه پاسدران از لیست تحریم های آمریکا به یک چالش بزرگ تبدیل شده و شانس احیای توافق برجام پایین آمده بود. به همین دلیل اسکناس آمریکایی به پرواز در آمد.

نرخ دلار در روز یاد شده به پشت خاکریز 28 هزار تومان رسید و با 27 هزار و 930 تومان معامله شد. البته از نظر برخی از کانال ها و سایت ها دلار وارد کانال 28 هزار تومان هم شده بود. 

البته همه  خبرها  از دنیای سیاست نبود و  پیشروی دلار در بازار سلیمانیه و هرات هم باعث تقویت و خوش بینی معامله گران تهران شده بود. در بازار داخلی ایران هم دلار نیما و سنا هم به کمک بازار ارز رفتند . قیمت دلار نیما ۱۶۹ تومان بالا رفت و به ۲۴ هزار رو ۸۱۵ تومان رسید .این قیمت بالاترین قیمت فروش حواله دلار نیما از بهمن ماه بوده است. نرخ دلار سنا هم با افزایش ۷۵ صدم درصدی مواجه شد و رکورد بالاترین قیمت فروش خود در بهمن ماه را زد.

نرخ حواله درهم پشت قیمت دلار را گرفت

 در روز هفتم اردیبهشت ماه دلار سلیمانیه از تهران جلو زده بود و دلار نیما هم به کانال 25 هزار تومان نزدیک شد. قیمت دلار نیما در روز یاد شده به 24 هزار و 907 تومان رسید.

 نرخ حواله درهم نیز پشت دلار را گرفت و در محدوده 7 هزار و 710 تومان مبادله شد. مجموع این عوامل زمینه ای شد تا هر برگ اسکناس آمریکایی بالای کانال 28 هزار تومان معامله شود. 

البته بانک مرکزی با اخبار مثبت و برجسته کردن  آزادسازی بدهی 400 میلیون پوندی بریتانیا به ایران به دنبال کاهش قیمت دلار بود اما گاردین در گزارشی نوشت این منابع هنوز به تهران نرسیده است و تا زمانی که همه گروگان های ایرانی-بریتانیایی آزاد نشوند، این منابع آزاد نمی‌شود.

دلار نیما وارد کانال 25 هزار شد 

بالاخره دلار سلیمانیه و تهران در هشتمین روز اردیبهشت به هم نزدیک شدند و دلار نیما هم توانست کانال 25 هزار تومان را فتح کند. دلار هرات هم بالای 27 هزار 350 تومان به فروش رسید.  مجموع این عوامل باعث شد که دلار تهران همچنان در کانال 28 هزار تومان باقی بماند. 

خبر بد از برجام ؛ بازار ارز بهم ریخت

نرخ حواله درهم در دهمین روز اردیبهشت باز هم بر مدار صعود قرار گرفت . قیمت درهم با 7 هزار و 730 تومان مبادله شد و معامله گران دلار با رشد درهم خوشبین تر شدند . به عقیده آنها  با تثبیت  درهم در محدوده یاد شده  احتمال رسیدن دلار به 28 هزار و 300 تومان قوی تر  می شود.  

سیگنال منفی پلتیکو درباره به بن بست رسیدن مذاکرات برجام  هم بازار ارز را بهم ریخت و  ناامیدی معامله گران نسبت به احیای برجام  موجب شد نرخ دلار به بالای محدوده مقاومتی 28 هزار و 200 تومان برسد. قیمت دلار روز مذکور با 28 هزار و 220 تومان معامله شد. 

البته در این روز بانک مرکزی به دارندگان ارز بالای ۱۰ هزار یورو سه ماه فرصت داد که ارز خود را یا به صرافی‌های مجاز بفروشند یا در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند.در واقع کسانی که فاکتور خرید ندارند بعد از سه ماه متهم به قاچاق ارزی هستند؛ بعد از این خبر تا حدودی عرضه ارز انجام شد.

در روز یازدهم و دوازدهم نیز بازار  به استقبال عید فطر رفت و قیمت جدید دلار اعلام نشد . 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید