تغییر عادت خرید نیمی از انگلیسی‌ها با افزایش قیمت مواد غذایی

کدخبر: ۴۹۲۹۵۵
آمار منتشر شده توسط موسسه افکارسنجی «یوگاو» حاکی است که ۵۱ درصد انگلیسی‌ها عادت خرید خود را تغییر داده و ۲۹ درصد هم در فکر چنین کاری هستند. قیمت اجناس خوراکی در فروشگاه‌های انگلیس بر اثر شرایط جدید ناشی از جنگ در اوکراین بین ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
تغییر عادت خرید نیمی از انگلیسی‌ها با افزایش قیمت مواد غذایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که نیمی از مردم این کشور در واکنش به روند صعودی افزایش قیمت مواد غذایی، عادت خرید مایحتاج خود را تغییر داده‌اند.

آمار منتشر شده توسط موسسه افکارسنجی «یوگاو» حاکی است که ۵۱ درصد انگلیسی‌ها عادت خرید خود را تغییر داده و ۲۹ درصد هم در فکر چنین کاری هستند. قیمت اجناس خوراکی در فروشگاه‌های انگلیس بر اثر شرایط جدید ناشی از جنگ در اوکراین بین ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

کنسرسیوم خرده فروشی انگلیس هشدار داده که قیمت مواد غذایی در این کشور به سرعت در حال افزایش است و مردم باید خود را برای بالارفتن بیشتر قیمت‌ها آماده کنند. بر اساس تحقیقات این نهاد انگلیسی، سرعت افزایش قیمت‌ها در ماه پیش (آوریل) بیش از یک دهه گذشته بوده است. رشد قیمت خرده‌فروشی در فروشگاه‌های انگلیس از ۲.۱ درصد در ماه مارس به ۲.۷ درصد در آوریل رسیده که این بالاترین نرخ تورم سالانه ای است که از سپتامبر ۲۰۱۱ تاکنون ثبت شده است.

مدیر اجرایی کنسرسیوم خرده فروشی انگلیس می‌گوید: «تأثیر افزایش بهای انرژی و جنگ در اوکراین منجر به بالارفتن قیمت‌ خرده‌فروشی شده است.»

طبق نظرسنجی موسسه یوگاو هم بخشی از مردم انگلیس معتقدند که جنگ در اوکراین منجر به افزایش هزینه‌های زندگی در این کشور شده است.  بر اساس آمار منتشر شده ۱۷ درصد انگلیسی‌ها جنگ در اوکراین و به همین میزان برگزیت را مقصر این افزایش می‌دانند. حدود ۲۰ درصد هم همه‌گیری کرونا را عامل وضع کنونی می‌دانند.

واقعیت هم این است که اقتصاد انگلیس از سال گذشته فشار قابل توجهی را بر اثر پیامدهای ناشی از خروج این کشور از اتحادیه اروپا و همه‌گیری متحمل شد و جنگ اوکراین طی دو ماه اخیر هم به تشدید آن دامن زده است. شاخص تورم از محدوده ۲ درصد در سال گذشته به ۷ درصد رسیده و کارشناسان هشدار داده‌اند که با ادامه جنگ اوکراین و افزایش قیمت کالاهای اساسی نرخ تورم افزایش بیشتری را تجربه کند.

بر اساس مطالعات موسسه «یوگاو» ۳۵ درصد مردم انگلیس بر این باورند که تمامی عوامل فوق یعنی برگزیت، همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین، بر افزایش قیمت‌ مواد خوراکی در این کشور تاثیر گذاشته است.

این درحالیست که بیشتر کارشناسان اقتصادی و روسای فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در انگلیس معتقدند که قیمت‌ها در هفته‌ها و ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت و کمبود برخی اقلام خوراکی اجتناب ناپذیر است.

مدیر اجرایی کنسرسیوم خرده فروشی می‌گوید: قیمت‌های جهانی مواد غذایی به بالاترین حد خود رسیده و مشتریان باید خود را برای افزایش بیشتر قیمت‌ها و جاده‌ای پردست‌انداز در پیش رو آماده کنند.

همچنین رئیس «ازدا» سومین فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای انگلیس هشدار داده است که قیمت مواد غذایی "برای مدتی طولانی" بالا خواهد رفت. هرچند به گفته او خرده فروشان سعی خواهند کرد که هزینه‌ها را پایین نگه دارند اما بسیاری از خانواده‌هایی که با بحران تامین هزینه زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند، "زجر خواهند کشید".

این روزها مردم بیشتر کشورهای اروپایی، تاثیر جنگ اوکراین را با افزایش قیمت‌ها و خالی‌ بودن قفسه برخی اقلام اساسی مانند گندم و روغن مشاهده می‌کنند. فروشگاه‌ها علاوه بر افزایش قیمت‌ها دست به اجرای سیاست‌های جیره بندی زده‌اند. با این وجود بسیاری از محصولات با کمبود عرضه مواجه بوده و کارشناسان نسبت به تشدید نا امنی غذایی هشدار می‌دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید