سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو اعلام شد

ترمز فدرال رزرو کشیده شد /تأثیر گزارش اشتغال بر تصمیم پاول

کدخبر: ۵۷۱۴۸۵
روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو سریع بود و ممکن است تا زمانی که اثر خود را نشان دهد، به وقت بیشتری نیاز داشته باشد.
ترمز فدرال رزرو کشیده شد /تأثیر گزارش اشتغال بر تصمیم پاول

به گزارش اقتصادنیوز، روز چهارشنبه، فدرال رزرو مدیریت بهبود اقتصادی پساکرونا را با آخرین دور از افزایش نرخ بهره، وارد مرحله جدیدی کرد.

افزایش نرخ بهره آمریکا

همان‌طور که بازارهای مالی انتظار داشتند، بانک مرکزی ایالات متحده نرخ بهره را با افزایش یک‌چهارم درصدی به محدوده ۵ تا ۵.۲۵ درصد افزایش داد و با تغییر لحن معمول بیانیه‌های خود گفت که از قبل نیاز به افزایش نرخ بهره را پیش‌بینی کرده بود.

این تغییر باعث نمی‌شود که کمیته تنظیم سیاست بانک مرکزی در نشست ماه ژوئن مجدداً نرخ‌ها را افزایش ندهد؛ اما جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفت که نمی‌دانیم آیا افزایش‌های بیشتر در اقتصادی که هنوز با تورم بالا مواجه بوده اما در عین حال نشانه‌هایی از کندشدن رشد اقتصادی و خطر کاهش اعتباردهی توسط بانک‌ها دارد، کار درستی خواهد بود یا خیر.

پاول در مورد آخرین نقطه افزایش نرخ بهره که از مارس ۲۰۲۲ و طی ۱۰ جلسه تا کنون، نرخ فدرال رزرو را تا ۵ درصد افزایش داده است، گفت: به آن نقطه نزدیک شدیم؛ حتی ممکن است به آن رسیده باشیم.

روند سریع افزایش نرخ بهره

بنا به گزارش اکوایران، روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو سریع بود و ممکن است تا زمانی که اثر خود را نشان دهد، به وقت بیشتری نیاز داشته باشد.

فدرال رزرو با استفاده از زبانی که یادآور توقف چرخه انقباضی سال ۲۰۰۶ بود، گفت که در تعیین میزان مناسب سیاست‌های انقباضی بیشتر، مقامات نحوه تأثیر سیاست‌های پولی بر اقتصاد را در نظر خواهند گرفت.

باید توجه کرد که با توجه به افزایش نرخ بهره و اضطراب بخش خصوصی از سقوط سه بانک بزرگ آمریکایی، تورم و تأثیر انقباض اعتبارات هنوز در حال تکامل و تغییر هستند.

افزایش نرخ بهره به مرحله پایانی رسید؟

در کنفرانس مطبوعاتی پس از انتشار بیانیه، پاول گفت که همچنان تورم نگرانی اصلی بوده و بنابراین، خیلی زود است که با قطعیت بگوییم دوره افزایش نرخ بهره به پایان رسیده است.

او گفت: که از ماه ژوئن به بعد، سیاست‌های جدید، «جلسه به جلسه» اتخاذ خواهند شد.

او همچنین علیه انتظارات بازار مبنی بر اینکه کمیته بازار آزاد فدرال نرخ بهره را در سال جاری کاهش دهد، گفت که چنین حرکتی بعید بود.

وی به خبرنگاران گفت: به نظر ما در کمیته، نرخ تورم پایین خواهد آمد، اما نه به سرعت و مقداری زمان خواهد برد. اگر این پیش‌بینی درست باشد، دلیلی برای کاهش نرخ بهره نخواهد بود.

فرود آرام

با این حال، پاول قبول دارد که سیاست فدرال رزرو انقباضی است و گفت که احتمال دارد بانک مرکزی به وظیفه خود در مورد نرخ بهره عمل کرده باشد؛ به ویژه با توجه به فشارهای روزافزون بر اقتصاد، ممکن است انقباض اعتبار توسط بانک‌ها رشد اقتصادی را بیش از حد انتظار کند کند. فدرال رزرو نیز امیدوار است که جلوی رکود را گرفت.

در حال حاضر، نرخ بهره فدرال رزرو تقریباً همان چیزی است که در آستانه بحران مالی ۱۶ سال پیش وجود داشت و در سطحی است که اکثر مقامات فدرال رزرو در ماه مارس پیش‌بینی کرده بودند که برای بازگشت به هدف تورمی ۲ درصدی بانک مرکزی کافی خواهد بود. فعلاً تورم دوبرابر مقدار مذکور است.

فدرال رزرو در بیانیه خود گفته است که رشد اقتصادی کم است و احتمالاً تحولات اخیر منجر به سخت‌ترشدن شرایط دریافت اعتبار برای خانوارها و مشاغل خواهد شد و بر فعالیت‌های اقتصادی، استخدام و تورم تأثیر خواهد گذاشت.

با این حال، فدرال رزرو گفت که آمار افزایش اشتغال قوی بود. پاول خاطرنشان کرد که برخی از داده‌های اخیر در مورد کاهش فرصت‌های شغلی و کاهش رشد درآمد، همراه با کاهش تاریخی بیکاری، به این معنی است که رشد اقتصادی می‌تواند بدون افزایش چشمگیر بیکاری کند شود.

پاول گفت: به نظر من احتمال اجتناب از رکود اقتصادی بیشتر از رکود است.

اختلاف جمهوری‌خواهان کنگره و کاخ سفید در مورد سقف بدهی ایالات متحده و احتمال نکول بدهی‌های دولت آمریکا، به احتیاط در مورد اخذ سیاست‌های انقباضی آتی افزوده است.

تغییر رویکرد فدرال رزرو در معاملات آتی نرخ بهره ایالات متحده منعکس شد که نشان‌دهنده انتظارات گسترده برای عدم افزایش نرخ بهره در دو جلسه آینده بانک مرکزی است.

در ابتدا و پس از انتشار بیانیه فدرال رزرو، سهام ایالات متحده رشد خود را حفظ کرد؛ اما در بعدازظهر کاهش یافت و معاملات پایین‌تر از روز گذشته بسته شدند. بازده اوراق بهادار خزانه آمریکا به شدت کاهش داشت. ارزش دلار در برابر ارز‌های شرکای تجاری نیز تضعیف شد.

سام استووال، رئیس بخش استراتژی سرمایه‌گذاری «سی‌اف‌آفر‌اِی ریسرچ» گفت: برای من تغییر یک کلمه مهم بود. اینکه در آینده در مورد ضرورت افزایش نرخ بهره تصمیم خواهند گرفت. در حالی که دفعه قبل گفتند که افزایش بیشتر نرخ بهره ضروری خواهد بود.

یعنی به جای ضرورت افزایش آتی نرخ، فدرال رزرو گفت که فعلاً قطعیتی در مورد افزایش وجود ندارد و با این حرف به بازار فهماند که ترمز فدرال رزرو کشیده شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید