نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 4 تیر

بزرگ‌ترین منبع گاز جهان در کنگان کشف شد!

کدخبر: ۵۸۲۲۵۱
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
بزرگ‌ترین منبع گاز جهان در کنگان کشف شد!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

واریز سهمیه بنزین به کارت های بانکی

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

 

پدر زن وزیر راه رییس صندوق بازنشستگی شد!

 

چهارم تیر 1353؛ بزرگ‌ترین منبع گاز جهان در کنگان کشف شد

بزرگ‌ترین منبع گاز جهان با ظرفیتی معادل 70 تا 80 تریلیون فوت مکعب در کنگان ایران که یکی از نقاط غنی گاز فلات قاره خلیج فارس است، به دست آمده است.

ظرفیت نهایی این منبع که از مدت‌ها پیش در دست حفاری و ارزیابی بوده، هنوز کامل نیست و به نظر بسیاری از کارشناسان، کنگان باز هم گاز غیرمکشوفه دارد که باید در آینده تعیین و اعلام گردد. شرکت ملی نفت تا به دست آمدن آخرین ارقام از انتشار آن خودداری خواهد کرد.

تاکنون منبع بزرگ گاز ایران سرخس بود که میزان آن را 18 تریلیون ]فوت مکعب[ برآورد کرده‌اند.

پس از تایید ظرفیت نهایی کنگان میزان ذخایر تایید شده گاز ایران از 260 تریلیون فوت مکعب به 320 تا 330 تریلیون فوت مکعب افزایش می‌یابد و همچنین ایران از مقام سوم فعلی در جهان به مقام دوم ارتقا پیدا می‌کند.

تاکنون شوروی با ذخیره‌ای معادل 550 تریلیون فوت مکعب و آمریکا با 190 تریلیون فوت مکعب در مقام‌های اول و دوم قرار داشتند و ایران مقام سوم را در دست داشت.

صادرات گاز ایران در حال حاضر محدود به 10 میلیارد مترمکعب به شوروی و مقداری گاز مایع از ماهشهر توسط کنسرسیوم نفت و خارک به ژاپن است.

بزرگ‌ترین قراردادی که در دست اجرا است، مربوط به قرارداد فروش سالانه 4 میلیون تن گاز مایع در همین منطقه کنگان است.

پژو و سیتروئن ادغام می‌شوند

دو کمپانی معظم اتومبیل‌سازی فرانسوی سیتروئن و پژو به زودی یک کمپانی مشترک که مقدمه ادغام دو کمپانی بزرگ خواهد بود، تشکیل خواهند داد.

سخنگوی کمپانی پژو گفت: کمپانی وی و میشلن (گروه کنترل کننده سیتروئن) تصمیم گرفته‌اند به خاطر دشواری‌های موجود در بازارهای بین‌المللی اتومبیل که از بحران سوخت و دیگر عوامل ناشی می‌شود.

دو کمپانی پژو و سیتروئن را در یکدیگر ادغام کرده و یک شرکت بزرگ اتومبیل‌سازی واحد تشکیل دهند.

کمپانی پژو در اعلامیه‌ای خاطرنشان کرد: درباره چگونگی ایجاد کمپانی مشترک که به وسیله پژو و با شرکت فعال سیتروئن تشکیل خواهد شد، بعدا تصمیم گرفته خواهد شد.

اعلام نرخ جدید کالباس و سوسیس

هیات عالی نظارت بر اتاق‌های اصناف، نرخ کالباس و سوسیس را تصویب کرد. این نرخ تا آخر سال 1354 قابل اجرا می‌شود.

به موجب مقررات نرخ جدید قیمت کالباس درجه یک مخلوط گوشت گاو و خوک، هر کیلو عمده‌فروشی 115.50 ریال هر خرده‌فروشی هر کیلو 132.50 ریال، کالباس چهار گوش هر کیلو عمده‌فروشی 111 ریال، خرده‌فروشی هر کیلو 127.5ریال.

کنترل قیمت‌ها به وزارت بازرگانی واگذار شد

وزارت بازرگانی کنترل قیمت‌ها و نظارت بر امور اصناف را به عهده گرفت و مقدمات انتخابات صنفی را در سراسر کشور فراهم ساخت.

هیات عالی نظارت بر اتاق‌های اصناف به ریاست دکتر فریدون مهدوی در محل وزارت بازرگانی تشکیل جلسه داد.

پس از یک سلسله مذاکره سرانجام دولت تصمیم گرفت که امور اصناف را به وزارت بازرگانی محول کند.

مقامات وزارت بازرگانی برای تهیه یک مقررات و ضوابط جدید که بتواند پاسخگوی کامل نیازها و خواست‌های مردم باشد و ضمن کنترل و تثبیت قیمت‌ها در حد ممکن و منطقی، از منافع اصناف حمایت کند، مشغول بررسی می‌باشند.

چهارم تیر 1373؛ قرارداد ساخت بزرگ‌ترین سد بتنی کشور امضا شد

بزرگ ترین سد بتنی کشور به نام «کارون3» توسط کارشناسان و متخصصان ایرانی ساخته خواهد شد.

قرارداد ساخت این سد که توسط شرکت «سابیر» احداث می شود با حضور رئیس‌جمهوری به امضا رسید.

سد «کارون3» از نوع بتنی دو قوسی با ارتفاع 185 متر از کف رودخانه و طول 613 متر به شکل دایره‌ای و قطر 15 متر است.

با احداث این سد ضمن تولید 2 تا 3 هزار مگاوات برق بالغ‌بر 300 میلیون مترمکعب آب برای آبیاری اراضی کشاورزی در اختیار کشاورزان منطقه قرار خواهد گرفت. قیمت تمام‌شده هر کیلو وات ساعت برق تولیدی در این نیروگاه‌ها حدود 60 ریال خواهد بود.

هزینه عملیات ساختمانی این سد بدون تجهیزات 80 میلیارد تومان برآورد شده و نیاز ارزی آن کمتر از 20 درصد کل حجم قرارداد است.

هزینه احداث این سد توسط کنسرسیومی از بانک‌های داخلی با مسوولیت بانک تجارت تامین می‌شود.

چهارم تیر 1383؛ اشتباه بزرگ در معامله میلیاردی بورس

سرنوشت معامله بزرگ روز گذشته بورس که در مورد سهام شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان انجام پذیرفت با اعلام اشتباه کارگزار خریدار در هاله‌ای از ابهام فرو رفت.

ساعت 9:24 دقیقه صبح دیروز ناظر بازار ارائه 17 میلیون و 988 هزار و 572 سهم معادل 8.18 درصد کل سهام شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان را در تالار بورس اعلام کرد.

این حجم یکی از دو بلوک عمده سهام شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان بود که ازسوی سرمایه‌گذاری بانک ملی برابر اطلاعیه فروش قبلی شرکت ارائه شده بود:

این معامله به ویژه پس از جهش قیمتی سهام بانک اقتصاد نوین اهمیت فوق‌العاده‌ای یافت.

براساس اعلامیه بورس قرار بود در روز گذشته 14 درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری در دو بلوک ارائه گردد.

در سال 9:44 دقیقه معامله اولین سفارش خرید به قیمت 12 هزار ریال وارد دستگاه شد.

از این پس روند معاملاتی به صورت کاهش قیمت فروش و افزایش قیمت فروش ادامه یافت. این رقابت در ساعت 12:21 دقیقه به قیمت خرید تا افزایش 12 هزار و 100 ریال و فروش تا 15 هزار و 600 ریال کاهش یافته بود.

رقم خرید در ساعت 12:24 دقیقه به 12 هزار و 152 ریال رسید. این روند در حالی که به نظر می‌رسید بدون حصول نتیجه در روز چهارشنبه به پایان می‌رسید به ناگهان کارگزار خرید رقمی معادل 15 هزار و 600 ریال را وارد دستگاه کرد و معامله بلوک اول انجام شد.

انجام این معامله بلافاصله با اعتراض کارگزار خرید مواجه شد و کارگزار خریدار انجام این معامله را اشتباه خوانده و خواستار ابطال آن شد.

براساس شنیده‌ها دو اشتباه احتمالا رخ داده است، نخستین احتمال اشتباه کارگزار خریدار این معامله را اشتباه خوانده و خواستار ابطال آن گردید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید