نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 9 شهریور

تولید نسل جدید موتورهای دیزل بنز در ایران!

کدخبر: ۵۹۵۱۶۷
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
تولید نسل جدید موتورهای دیزل بنز در ایران!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم شهریور 1353؛ ایران «اضافه تولید» نفت را کاهش داد

دولت ایران کاهش تولید نفت خود را از راه کم کردن «اضافه تولید» عملی ساخت. رشد «اضافه تولید» در ناحیه‌ای که نفت آن به کنسرسیوم فروخته می‌شود 7 درصد و در کل تولید ایران بین 10 تا 12 درصد پیش‌بینی شده است اما آمار تولیدات 7 ماهه ایران نشان می‌دهد که برخلاف عربستان میزان «اضافه تولید» قریب 50 تا 70 درصد کمتر از برآورد دو برنامه‌های قبلی است.

ونزوئلا که مهم‌ترین کشور صادرکننده نفت به آمریکا است. در حال حاضر نفت خود را از قرار بشکه‌ای به 14 دلار و 50 سنت به ایالات متحده می‌فروشد.

نهم شهریور 1373؛ هیچ بانکی حق ندارد بیش از 15 درصد کارمزد تسهیلات مسکن دریافت نکند

وزیر مسکن و شهرسازی در دیدار از شهر جدید اندیشه اعلام کرد: هیچ بانکی حق ندارد برای ساخت مسکن بیش از 15 درصد کارمزد تسهیلات اعطایی دریافت کند.

مهندس عباس احمدآخوندی تاکید کرد: دولت سوبسیدی برای شهرهای جدید اختصاص نخواهد داد.

آخوندی گفت: آن دسته از تعاونی‌ها که مطابق الگوی موردنظر، مسکن بسازند از هشت درصد سوبسید و کارمزد هفت درصدی برخوردار خواهند بود. وی شهر اندیشه را به عنوان سرریز جمعیت تهران و با اسکان بالغ بر 60 هزار نفر جمعیت خواند.

نسل‌ جدید موتورهای دیزلی بنز به زودی در ایران تولید می‌شود

نسل جدید موتورهای دیزلی به زودی توسط شرکت «ایرم» تولید و روانه بازار خواهد شد. مهندس محمدجواد صداقت، مدیرکل شرکت تولید موتورهای دیزلی ایران گفت: شرکت موتورهای دیزلی ایران هم‌اکنون چهار نوع موتور با قدرت 85 تا 240 قدرت اسب بخار برای انواع مینی‌بوس، اتوبوس و کامیون با کیفیت بسیار بالا و مطابق با استانداردهای شرکت «مرسدس بنز» آلمان تولید و در داخل و خارج از ایران توزیع می‌کند.

وی کیفیت موتورهای تولیدی این شرکت را مطابق استانداردهای شرکت مرسدس بنز آلمان دانست و یادآور شد که عامل مرغوبیت این محصولات موجب شده است که شرکت مرسدس بنز و سایر شرکت‌ها و کشورهای جهان از سال گذشته تاکنون بیش از 2 میلیون و 300 هزار مارک موتور و قطعات یدکی مربوطه از ما خریداری کنند.

مهندس صداقت تغییرات مکرر در مقررات صادرات و واردات و سیاست‌های پولی و ارزی کشور را یکی از بزرگترین موانع و مشکلات موجود در تولید و صنعت کشور قلمداد کرد و گفت: تغییرات مکرر در مسائل پولی و ارزی و مقررات بازرگانی کشور، واحدهای تولیدی را به بی‌برنامگی و آشفتگی کشانده و قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی را از مدیران و مسوولان این واحدها گرفته است.

وی افزود: واحدهای تولیدی نگران شناور بودن و گران شدن ارز نیستند، نرخ ارز هر قدر باشد، مهم نیست، آنچه مهم است ثبات و دوام سیاست‌های ارزی و بازرگانی است.

نهم شهریور 1393؛ خرید مسکن از کانال بورس

روز گذشته اولین صندوق زمین و ساختمان در بازار سرمایه با حضور وزرای راه و شهرسازی و اقتصاد و دارایی توسط بزرگ‌ترین گروه سرمایه‌گذاری وابسته به یک بانک دولتی، تشکیل و به صورت نمادین افتتاح شد.

«دولت» در آخرین روز هفته‌ای که به این عنوان نامگذاری شده، از امکانات خود برای ایجاد نهادی که مستقیما، مسوولیت تحریک عرضه مسکن – رونق غیرتورمی- را برعهده دارد، برعهده گرفت تا هم پاسخ منتقدان برنامه‌های بخش مسکن از بابت تورم‌زا خواندن سیاست‌هایی همچون افزایش وام خرید را داده باشد و هم اینکه به بسازو بفروش‌ها بابت مزایای تامین مالی غیربانکی پروژه‌ها جهت ترغیب آن‌ها به استفاده از امکانات بازار سرمایه پیام دهد.

صندوق زمین و ساختمان – نسیم- و البته به بانک مسکن، قصد اجرای پروژه‌ای به ظرفیت 60 واحد مسکونی در قالب یک برج در منطقه 22 تهران را دارد که برای تامین 42 درصد از کل هزینه‌های ساخت و اجرای آن، از روز گذشته اقدام به پذیره‌نویسی از متقاضیان سرمایه‌گذاری کرده است.

صندوق زمین و ساختمان، شیوه‌ای متفاوت از «ساخت و ساز مشارکتی و در عین حال خرید مسکن» را شامل می‌شود به طوری که مالک زمین – فرد حقیقی یا حقوقی در نقش سازنده، بساز و بفروش، انبوه‌ساز یا شرکت ساختمانی- برای تامین هزینه‌های ساخت و ساز از طریق تاسیس این صندوق، نقدینگی‌های خود متقاضیان مسکن و همچنین متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار املاک را جذب می‌کند و پس از ساخت و ساز و فروش آپارتمان‌ها، عواید حاصل از پروژه را به نسبت شراکت سرمایه‌گذاران، بین آنها تقسیم می‌کند.

روحانی: من نگفتم تورم تا پایان سال 93 به 20 درصد می‌رسد

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در یک نشست خبری عملکرد یک ساله دولت را تشریح کرد.

وی در پاسخ به دنیای اقتصاد گفت: ما رقم نهایی تورم را چند ماه دیگر اعلام خواهیم کرد که دقیقا پیش‌بینی ما در اسفند است.

وی در پاسخ به این سوال که «شما در اظهارات اخیر خود هدف‌گذاری تورم برای پایان سال 93 را زیر 20 درصد اعلام کرده‌اید»، گفت: من نگفتم پایان امسال 20 درصد، گفتم زیر 20 درصد و این می‌تواند هر رقمی باشد؛ البته ما رقم نهایی را چند ماه دیگر اعلام خواهیم کرد که دقیقا پیش‌بینی ما در اسفند است. سال قبل برنامه‌ریزی ما این بود که سال 92 به 35 درصد و در سال 93 به 25 درصد برسم. در پایان سال 92 به رقم 7/34 درصد رسیدیم و امسال برنامه این بود که به رقم 25 درصد برسیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی