نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 21 شهریور

تعیین قیمت «ب‌ام‌و»های وارداتی!

کدخبر: ۵۹۷۲۶۲
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
تعیین قیمت «ب‌ام‌و»های وارداتی!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

21 شهریور 1363؛ خرید و توزیع برنج داخلی به بخش خصوصی واگذار شد

روابط عمومی وزارت بازرگانی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو رهنمودهای فقیه عالیقدر حضرت آیت‌ا...‌العظمی منتظری در مورد بکارگیری نیروهای متدین و متخصص بخش خصوصی و بازاریان و کسبه در خرید و توزیع کالا و با عنایت به سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران مبنی‌بر واگذاری مسوولیت خرید و توزیع برنج داخلی به تجار بخش خصوصی و نظارت دولت بر حسن اجرای آن، بازرگانان و کسبه متعهد و دست‌اندرکاران باسابقه برنج استان‌های کشور می‌توانند نظر به احاله کلیه مسوولیت‌های خرید و توزیع برنج داخلی به اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران، نسبت به خرید و توزیع برنج داخلی مطابق با ضوابط و نرخ‌های تعیین‌شده توسط اتحادیه مذکور اقدام نمایند.

بدیهی است جهت جلوگیری از خروج بی‌رویه برنج به وسیله افراد غیرمسوول و سودجو محورهای خروجی دو استان مازندران و گیلان کماکان توسط ارگان‌های انتظامی کنترل خواهد شد.

چنانچه تجار برنج گیلان از نرخ مصوب دولت عدول کنند، تبعید می‌شوند

بررسی وضعیت و نحوه خرید برنج در استان گیلان با حضور حجت‌الاسلام احسان‌بخش، امام جمعه رشت و نماینده امام امت در گیلان، جمعی از مسوولان طرح خرید برنج و بازرگانان گیلانی در دفتر نماینده امام مورد بررسی قرار گرفت.

احسان‌بخش گفت: هیچ یک از بازرگانان گیلانی حق ندارند از حسن‌نیت دولت که سعی در رفاه حال کشاورزان، من‌جمله برنجکاران زحمتکش گیلانی دارد سوء‌استفاده نمایند و من اجازه نخواهم داد که ثروت‌اندوزان در این استان از ابتکارات دولتمردان برای پر کردن کیسه‌های گشاد خود استفاده کنند.

نماینده امام امت در گیلان اظهار کرد: من سوگند می‌خورم که اگر عده‌ای سو‌ء‌استفاده‌چی که خود را قاطی بازاریان شریف رشت کرده‌اند بخواهند در زمینه برنج، اوضاع و احوال اسف‌بار سال 60 را به‌وجود آورند و یک حالت و جو غارت‌گری و چپاول را به بازار برنج گیلان مسلط سازند، با تمام قوا با آنان به مقابله برخواهم خواست. برای من فقط توجه مردم گیلان به انقلاب اسلامی مطرح است و دیگر هیچ.

اگر آنان دست از مال‌اندوزی بی‌حدوحصر برندارند، به خدا قسم همه آنان را به نقاط بد آب و هوای جنوب تبعید خواهم کرد.

21 شهریور 1373؛ توافق مسوولان مرزی ایران و نخجوان در مورد رفت‌وآمد اتباع دو کشور

شرایط رفت و آمد شهروندان ایرانی و جمهوری خودمختار نخجوان از راه مرزی بین دو کشور اعلام شد.

براساس توافق‌های به‌عمل آمده میان مسوولان مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خودمختار نخجوان از 26 شهریور امسال روزهای شنبه، یکشنبه و سه‌شنبه هر هفته از هر طرف 80 نفر می‌توانند در محدوده 45 کیلومتری خاک دو کشور رفت و آمد کنند.

این توافق در دیدار مسوولان محلی  دو کشور در منطقه مرزی صنم بلاغی در بخش پلدشت در خاک جمهوری اسلامی به دست آمد.

مالکان چاه‌های استان تهران باید به اداره‌های تابعه امور آب استان مراجعه کنند

مالکان چاه‌های مجاز و غیرمجاز در سطح استان تهران موظفند تا پایان آبان ماه امسال برای تعیین تکلیف چاه‌های خود به اداره‌های تابعه امور آب استان تهران مراجعه کنند.

مهندس همتی، مدیرکل امور آب استان تهران افزود: پس از انقضای این مهلت، از بهره‌برداری چاه‌های غیرمجاز جلوگیری به عمل خواهد آمد و هیچ پروانه‌ای تمدید نخواهد شد.

وی افزود: مالکان چاه‌های موجود در شهرهای تهران، ری و شمیرانات به اداره کل امور آب استان تهران، مالکان چاه‌های کرج، ورامین و قم به اداره امور آب شهرستان مربوطه و مالکان چاه‌های شهریار، دماوند و ساوجبلاغ می‌توانند به نمایندگی این سازمان مستقر در مراکز جهاد سازندگی شهرستان مراجعه کنند.

21 شهریور 1383؛ نخستین مجمع بانکداران اسلامی در تهران برگزار می‌شود

نخستین مجمع بانکداران اسلامی با همکاری پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکز ایران، مراکز آموزش و تحقیقات اسلامی بانک توسعه اسلامی، مجمع بانک‌ها و موسسات مالی اسلامی فردا 23 شهریور سال‌جاری در تهران برگزار می‌شود.

دکتر احمد مجتهد، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: در این مجمع 68 بانک ازجمله 3 بانک ایرانی (بانک‌های مسکن، ملی و صادرات) از 23 کشور جهان عضو هستند.

وی افزود: موضوعات کنفرانس که در 5 جلسه جداگانه به بحث گذاشته خواهند شد، تحت عناوین مدیریت نقدینگی، وام‌های بین بانکی در میان کشورهای اسلامی، بازارهای اسلامی (استراتژی‌های مدیریت نقدینگی در اسلام و استراتژی در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی) اهداف شریعت و قراردادهای اسلامی به علاوه‌ بررسی مسائل و مشکلات بانکداران اسلامی هستند.

قیمت «ب‌ام‌و»های وارداتی از 83 تا 146 میلیون تومان تعیین شد

قیمت اولین خودروهای وارداتی که به تعداد محدود برای بازاریابی وارد شده بوده‌اند، بعد از پلاک‌گذاری مشخص شد.

علی نوریانی، نماینده انحصاری «ب‌ام‌و» در ایران افزود: بعد از 10 سال ممنوعیت، واردات خودروهای «ب‌ام‌و» قفل واردات شکست.

وی ادامه داد: خودرو BMW مدل 530i طبق ضوابط قانونی وارد کشور شده و بعد از انجام مراحل گمرکی شماره شده‌اند.

نوریانی ادامه داد: مدل 530i تیپ دو قیمت نقدی 88 میلیون تومان، اتومبیل BMW مدل 530i تیپ یک 119 میلیون تومان، اتومبیل BMW مدل 730Li قیمت نقدی 146 میلیون تومان، اتومبیل BMW مدل X3 تیپ دو 83 میلیون تومان و اتومبیل BMW مدل X3 تیپ یک 104 میلیون قیمت دارد.

وی در مورد خودروهای BMW وارداتی توسط افراد نیز گفت: خودروهایی تحت پوشش دو سال گارانتی کمپانی BMW در ایران قرار می‌گیرند که یا از موسسه نوریانی یا یکی از نمایندگی‌های این خودروساز و در سایر کشورها که پرفورم آنها مورد تایید این موسسه قرار گرفته‌اند خریداری شده باشند.

وی ادامه داد: برای فروش قسطی نیز با بهره پایین در حال مذاکره با بانک‌های اروپایی به کمک BMW هستیم.

پروتون مالزی در ایران خودروی جدید تولید می‌کند

شرکت پروتون مالزی جدیدترین محصول خود با نام «2-Gen» را در ایران تولید می‌کند.

این خودرو که از پلت‌فرم مسابقه‌ای لوتوس انگلستان بهره می‌برد، قرار است با قیمتی حدود 14 میلیون تومان در ایران تولید شود.

پروتون مالزی چندی پیش با خرید یکی از خودروسازان مطرح انگلیسی به نام لوتوس در توسعه پلت‌فرم و دانش مهندسی خود از تکنولوژی این خودروساز بهره برده است.

خودرو 2-Gen با موتور 1.5 لیتری با قدرت 110 اسب‌بخار در ایران عرضه خواهد شد. مهندسان پروتون مالزی در حال تست این خودرو در تمامی مناطق ایران از جمله مناطق کوهستانی و بیابانی هستند و قرار است در برنامه ECU موتور این خودرو تغییراتی براساس شرایط محیطی ایران داده شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی