نیم قرن با اقتصاد ایران؛8 آبان

ایران 400 میلیون دلار به سازمان آب انگلستان وام داد!

کدخبر: ۶۰۶۵۵۸
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
ایران 400 میلیون دلار به سازمان آب انگلستان وام داد!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هشتم آبان 1353؛ قیمت نفت ایران با توجه به میزان تورم افزایش می‌یابد

قیمت نفت ایران همگام با بالا گرفتن تورم افزایش خواهد یافت. این موضوع را اردشیر زاهدی، سفیر ایران در آمریکا در مصاحبه‌ای به خبرنگاران در ایالت اوهایو اظهار کرد: برای حل مشکلات موجود، انعقاد موافقتنامه طولانی‌مدت بین کشورهای تولیدکننده نفت و مهالک مصرف‌کننده و کشورهای توسعه‌نیافته توصیه می شود.

زاهدی با اشاره به بهای نفت در آمریکا گفت: قیمت قدیم براساس هر بشکه 5.25 دلار بوده است، ولی قیمت جدید نفت آمریکا که 40 درصد از کل تولید نفت داخلی آمریکا را تشکیل می‌دهد برای هر بشکه به 11 دلار رسیده است.

آمریکا که نمی‌تواند بهای نفت داخلی خود را تقلیل دهد چطور انتظار دارد که کشورهای دیگر قیمت نفت خود را تقلیل دهند؟

سفیر ایران یادآور شد: با وجود اینکه ایران تامین‌کننده بیش از 17 درصد نفت ایالات‌متحده است، با این حال از پروژه آمریکا در زمینه بی‌نیازی از نفت وارداتی استقبال می‌کند.

وی در زمینه کمک‌های ایران به کشورهای مختلف جهان گفت: ایران در چند ماه اخیر متجاوز از 2.7 میلیارد دلار برای کمک به کشورهای مختلف جهان تخصیص داده است و میزان تعهدات پنجساله آینده ایران به 9 میلیارد دلار می‌رسد.

ایران 400 میلیون دلار به سازمان اب انگلستان وام داد

ایران طی قراردادی که عصر دیروز به امضا رسید چهارصد میلیون دلار به سازمان ملی آب انگلستان وام داده است. این مبلغ صرف توسعه سیستم آبیاری در آن کشور خواهد شد، قرارداد اعطای وام عصر امروز در وزارت امور اقتصادی و دارایی به امضا رسید.

این قرارداد را ازسوی ایران آقای جمشید اشرفی، معاون امور سرمایه گذاری و کمک‌های خارجی وزارت امور اقتصادی و دارایی و از طرف انگلستان آقای پیتر استات مدیرعامل سازمان ملی آب آن کشور امضا کردند. در مراسم امضای قرارداد سفیر انگلستان در دربار شاهنشاهی نیز حضور داشت.

این وام با نرخ بهره بازرگانی اعطا شده است و اصل و بهره آن طی مدت پنجسال از تاریخ استفاده از وام با تضمین دولت انگلیس بازپرداخت خواهد شد.

این مبلغ از محل وام یک میلیارد و دویست میلیون دلاری دولت شاهنشاهی ایرن به انگلستان که یادداشت تفاهم آن در تیرماه گذشته بین دو کشور به امضا رسیده است، پرداخت می شود و درواقع نخستین قسط وام اعطایی ایران به دولت بریتانیا است. گزارش خبرنگار ما حاکی است 800 میلیون دلار وام در آینده در دو قسط دیگر پرداخت خواهد شد.

هشتم آبان 1363؛ «تورم» مولود منحوس نظام سرمایه داری است

دومین جلسه از سری جلسات بررسی‌های مسائل اقتصادی که ازسوی انجمن اسلامی و جهاد دانشگاهی دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود، در محل دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تشکیل شد.

در این جلسه همانند جلسه قبل و بر طبق برنامه کلی اعلام‌شده در مورد مساله تورم و نظرات مختلفی که در رابطه با آن مطرح است، بحث و گفتگو شد.

در این جلسه برادر ذاکری یکی از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی در رابطه با مبانی تئوریک تورم سخنانی را ایراد کرد و در پایان به سوالات حاضرین پاسخ داد.

وی ابتدا ضمن بیان تاریخچه‌ای از تورم به مثابه یک بیماری مسری اقتصادی در جهان گفت: بیشتر کشورهایی که در حال حاضر دچار تورم شدید هستند، کشورهای در حال توسعه جهان سوم می‌باشند و به‌طور کلی نرخ تورم در کشورهای صنعتی پایین‌تر از این ممالک است.

وی افزود: بی‌گمان تورم به سبک امروز را که علیرغم ارتباط محکم با جنگ‌ها و درگیری‌ها، کاملا مستقل از آن نیز عمل می‌کند و تمامی جهان را دستخوش تهاجمات خویش ساخه است، می توان مولود منحوس نظام سرمایه‌داری دانست.

برادر ذاکری سپس با بیان نظریات مکاتب مختلف پیرامون منشا بیماری «تورم» گفت: به هر حال فشار تورم هرچه باشد جهان سرمایه‌داری در انتقال بخش عمده آن به جهان سوم و تحمیل بار گران ناشی از آن بر دوش ملل محروم نسبتا موفق بوده است و اکنون این مشکل ملل جهان سوم است که با این هدیه شوم جهان سرمایه‌داری مبارزه کنند.

فداکاری ایران با نصف کردن تولید نفت

در اجلاس دیروز اوپک مهندس غرضی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: به‌منظور حمایت از قیمت نفت در بازار جهانی، ایران با یک اقدام فداکارانه در سه ماه گذشته تولید خود را به نصف رسانده است.

صبح دیروز اجلاس فوق العاده وزرای نفت 13 کشور عضو «اوپک» به ریاست «سوبرتو» وزیر نفت اندونزی در ژنو تشکیل شد.

طی بحث‌های جلسه دیروز «اوپک» مشخص شد که قبل از بحران اخیر وضع بازار تا حدی رو به بهبودی نهاده و در محافل نفتی صحبت از افزایش سقف تولید اوپک به میان آمده بود، ولی با توطئه نفتخواران، بحران تصنعی نفت ایجاد شده است.

مهندس غرضی، وزیر نفت جمهوری اسلامی طی سخنانی سیاست جمهوری اسلامی جهت حفظ استحکام بازار و جلوگیری از سقوط قیمت نفت را تشریح و اضافه کرد: ایران در عرض سه ماه گذشته علیرغم احتیاجات ارزی، با اقدام فداکارانه‌ای میزان تولید خود را تا نصف سهمیه مقرره کاهش داده که درنتیجه بازار نفت به نحو چشمگیری تقویت شد.

برادر غرضی خطاب به وزرای نفت اوپک اعلام کرد: من خوشحالم که جو تفاهم در جهت دفاع از قیمت نفت و کاهش تولید قرار دارد.

هشتم آبان 1373؛ اخلالگران اقتصادی به شلاق و حبس محکوم می شوند

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: گرانفروشان و اخلال‌گران اقتصادی علاوه‌بر قانون تعزیرات حکومتی، براساس قانون تشدید مجازات محتکران و گرانفروشان به شلاق، حسب و جزای نقدی محکوم می شوند.

حجت‌الاسلام موسی قربانی، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: پرونده گرانفروشان و اخلالگران اقتصادی طبق قانون تعزیرات حکومتی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه قوانین دیگری نیز در گذشته به تصویب رسیده است؛ ازجمله قوانین نظام صنفی، تشدید مجازات محتکران و گرانفروشان و ... اخلالگران اقتصادی به شلاق، حبس، جزای نقدی، تعطیلی واحد صنفی و... محکوم می شوند.

حجت‌الاسلام قربانی تاکید کرد: محاکم بدوی در سراسر کشور در اجرا با هیچ‌گونه مشکل قانونی روبرو نیستند. رئیس سازمان تعزیرات حکومتی افزود: روسا و پرسنل محاکم نیز از افراد کارآمد و آگاه به مسائل قضایی که معتقد به تعزیرات حکومتی هستند، انتخاب شده اند.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی تاکید کرد: محاکم بدوی با شرکت‌های دولتی و خصوصی در صورت تخلف نیز براساس قوانین موجود قاطعانه برخورد خاهند کرد تا اهداف اجرای طرح‌های مبارزه با گرانفروشی و اخلالگران اقتصادی تحقق یابد.

وی گفت: برای تهران بزرگ یکصد دادگاه بدوی ثابت و سیار پیش بینی شده است که به مرور زمان این محاکم فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

هشتم آبان 1393؛ توافق خودروسازان با رنو

در روزهایی که خودروسازان ایرانی و رنو با انتقاد از عملکرد یکدیگر به دنبال امتیازگیری هستند، تولید برخی محصولات این شرکت فرانسوی در ایران قطعی شده تا مشخص شود.

طرفین در پس پرده و به دور از هیاهو، برنامه‌های مشترک شان را پیش می برند.

آن طور که خبر می‌رسد، رنویی‌ها در جلسه سه‌شنبه گذشته شان با شرکای ایرانی، بر سر تولید برخی محصولات جدید خود در ایران خودرو و پارس خودرو به توافق نهایی رسیده و حتی برنامه زمانی‌بندی لازم برای این کار را نیز ارائه کرده اند.

یکی از دو محصول یک خودروسازی است که قرار است اوایل سال آینده روانه بازار شود. تولید این محصول فعلا به‌صورت آزمایشی انجام می شود و طبق برنامه ریزی رنو از اوایل سال آینده تجاری‌سازی و به بازار عرضه خواهد شد.

همچنین وانت تندر نیز دیگر محصول رنو است که ایران‌خودرویی‌ها میزبانی آن را پذیرفته‌اند و ظاهرا حتی مجوز عرضه‌اش نیز صادر شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی