نیم قرن با اقتصاد ایران؛27 آبان

مخالفت وزارت صنایع با واردات خودروهای دست‌دوم!

کدخبر: ۶۱۰۳۷۵
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
مخالفت وزارت صنایع با واردات خودروهای دست‌دوم!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

27 آبان 1353؛ هیات‌مدیره جدید شرکت ملی نفت معرفی شد

شاهنشاه آریامهر ساعت هشت و نیم بامداد امروز آقای دکتر اقبال، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران را به حضور پذیرفتند. در این شرفیابی، اعضای جدید هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران به شرح زیر به پیشگاه ملوکانه معرفی شدند.

آقایان دکتررضافلاح، قائم‌مقام رئیس هیات مدیره و مدیرعامل در امور بین الملل، آقاخان بختیار مدیر پرسنلی و امور سازمانی، باقر مستوفی مدیرعامل شرکت مالی صنایع پتروشیمی، تقی مصدقی مدیرعامل شرکت ملی گاز، پرویز مینا مدیر امور بین المللی، محمدعلی نابغ مدیر اکتشاف و تولید، محمد طباطبایی دیبا مدیر پالایش، علی اصغر رفیعی مدیر خدمات و عملیات غیرصنعتی و مصباح جالینوس مدیر پخش و فروش داخلی.

طرحی برای حل مساله اجاره خانه تهیه می شود

برای تهیه مسکن و حل مساله اجاره خانه‌ها کمیته ملی حمایت از مصرف کننده مشغول تنظیم طراحی است که به زودی تقدیم دولت می شود.

سناتور صفاری، رئیس کمیته ملی حمایت از مصرف کننده به افزایش حق ویزیت پزشکان به‌خصوص در فصلی که به مناسبت سردی هوا عده زیادی از مردم در معرض سرماخوردگی و عوارض مختلف بیماری هستند، اعتراض کرد و از مقامات مسوول خواست که نسبت به تثبیت نرخ درمانی در مطب پزشکان اقدام کنند.

وی ضمن درخواست فعالیت بیشتر از اعضای کمیته به‌ویژه بازرسان در امر مبارزه با گرانفروشی، به نقش کمیته ملی در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کننده در یک سالی که از فعالیت آن می‌گذرد اشاره کرد و گفت: دولت از کمیته درخواست کرده تا طرحی برای مسکن و حل مساله اجاره‌بها تهیه کند و کمیته در حال حاضر مشغول آماده کردن این طرح است.

27 آبان 1383؛ وزارت صنایع با واردات خودروهای دست‌دوم موافق نیست

وزیر صنایع اعلام کرد: این وزارتخانه تحت هیچ شرایطی با واردات خودروهای دست‌دوم موافقت نخواهد کرد.

مهندس اسحاق جهانگیری در بازدید از مرکز تحقیقات ایران خودرو گفت: در مورد کامیون در حال حاضر فشاری ازسوی متقاضیان وارد شده است اما تا این لحظه هیچ تصمیمی درباره درخواست وزارت راه برای واردات کامیون با یک یا دو سال کارکرد گرفته نشده است.

وی در ارتباط با تقاضا برای کامیون در کشور گفت: وقتی کل کامیون تولیدی یک سال یکی از خودروسازان کشور ظرف چند روز پیش خرید می‌شود و یا کامیون در بیرون به قیمت بالاتری نسبت به کارخانه به فروش می‌رود و یا هزینه حمل و نقل به شدت افزایش یافته است، فشار تقاضا کاملا حس می‌شود.

وی با بیان اینکه با وجود موافقت دولت با واردات کامیون‌های نو با تعرفه 30 و 35 درصدی در عمل واردات صورت نگرفت، اضافه کرد: با اینکه تعرفه مذکور مناسب ارزیابی می‌شد، اما نگرانی این بود که قیمت کامیون خیلی بالا است و با همین تعرفه هم واردات صرفه‌ای نداشت.

وزیر صنایع توضیح داد: به همین علت وزارت راه درخواست کرد که کامیون با یک یا دو سال کارکرد وارد شود که هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

27 آبان 1393؛ ضرورت اصلاحات عمیق در نظام بانکی

ولی‌ا... سیف، رئیس کل بانک مرکزی با حضور در نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی اعلام کرد: نظام بانکی مانند سایر دستگاه‌ها نیازمند اصلاحات عمیق است.

وظیفه بانک مرکزی شفاف‌سازی در تمام موارد مطرح شده است و صورت های مالی حسابرسی‌شده نیز برای اولین بار در دوره فعلی مطرح شد که هم‌اکنون بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به این پیش‌شرط دقت می‌کنند.

رئیس کل بانک مرکزی جلوگیری از هدررفت منابع محدود تسهیلاتی را از مهم‌ترین برنامه های بانک مرکزی دانست و گفت: نوع حرکت حسابرسی‌شده پیش‌روی بانک مرکزی قرار گرفته که همین حرکت موجب رشد اقتصادی مثبت شده است.

سیف تصریح کرد: رشد اقتصادی 3.6 درصدی محقق شده و بانک مرکزی آمار اشتباهی منتشر نکرده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین پاسخ انتقاد مظاهری را این گونه داد که اظهارنظر سال گذشته من درباره نرخ ارز در اتاق بازرگانی به این دلیل بود که پیش‌بینی می‌کردم این صحبت بازخوردهایی داشته باشد.

آن زمان نرخ ارز 2 هزار و 980 تومان بود و اعلام کردم که به کف قیمت رسیده است، اما پس از  اینکه این اظهارنظر را کردم، صادرکنندگان و تولیدکنندگان گرچه معنای آن را درک کردند، ولی هیچ حرفی در رسانه‌ها ازسوی آنها انعکاس پیدا نکرد درحالیکه تنها رسانه‌ها بودند که نسبت به آن انتقاد کردند.

حضور رئیس انجمن خودروسازان فرانسه در ایران

رئیس انجمن خودروسازان فرانسه برای شرکت در دومین همایش بین المللی صنعت خودروی ایران حضور خواهد یافت.

دومین همایش بین المللی صنعت خودروی ایران دهم آذر، با حضور شرکت‌های خودروساز قطعه‌ساز معتبر اروپایی و آسیایی در تهران برگزار می شود.

در این میان براساس جدیدترین اخبار به‌دست آمده، پاتریک بلن، رئیس انجمن خودروسازان فرانسه نیز در این همایش حضور یافته و به سخنرانی خواهد پرداخت.

منافع و امنیت ملی و از طرف دیگر نشانه ظرفیت‌های بسیار وسیع و گسترده تولید در بخش کشاورزی کشور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهوری در مراسم جشن شکرگزاری خودکفایی گندم که در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: خودکفایی در تولید این محصول اساسی با توجه به اینکه 50 درصد جیره غذایی کشور مرتبط با آن است و ما یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان آن هستیم، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

آقای خاتمی با اشاره به ناموفق بودن دولت‌های قبلی و ازجمله دولت فعلی در هدفمند کردن یارانه‌ها خاطرنشان کرد: دو برابر شدن جمعیت و افزایش 70 درصدی مصرف سرانه کشور را به لحاظ تامین نیاز گندم با مشکل مواجه کرده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید