عبور نرخ سود وام مسکن از مرز 21 درصد

قیمت وام مسکن سقف زمستانی را شکست + نمودار

کدخبر: ۳۹۲۹۶۰
در 26 بهمن ماه قیمت وام مسکن به بالاترین سطح خود در دو ماه گذشته رسید. هزینه وام مسکن برای مجردین به 18 میلیون تومان و برای متاهلین به 30 میلیون و 900 هزار تومان افزایش پیدا کرد.
قیمت وام مسکن سقف زمستانی را شکست + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ، روز گذشته رکورد گرانترین روز قیمت وام مسکن در زمستان امسال به ثبت رسید. نرخ سود وام مسکن نیز پس از دوماه در نهایت از مرز 21 درصد عبورد کرده و به 21.14 درصد رسید. اوراق تسهیلات بانک مسکن برای تهیه وام بین خریداران آن توزیع می شود. متقاضیان با خرید هرکدام از آنها می توان با اعتبار 500 هزار تومان بدون انتظار در صف ، از بانک مسکن وام دریافت کنند.  سقف این وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین 240 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. بنابراین سقف لازم برای تهیه اوراق خریداری شده مجردین 280 مورد و برای متاهلین 480 مورد خواهد بود.

هزینه وام مسکن

در 26 بهمن ماه قیمت هر کدام از اوراق به 64 هزار و 430 تومان رسید . این بالاترین حد قیمت هر کدام از اوراق در زمستان امسال تا این روز بوده است . 

به این ترتیب مجردینی که در این روز وام مسکن خریداری کرده اند به نسبت متقاضیان دوماه گذشته بیشترین هزینه را پرداخت کرده اند. چراکه از ابتدای زمستان تاکنون هیچگاه حد قیمت وام مسکن برای مجردین به 18 میلیون تومان نرسیده بود که در این روز این رکورد شکسته شد.

از سوی دیگر این گرانی بر دوش متاهلین متقاضی وام در این روز نیز سنگینی کرد. آنها که برای خرید خانه از بانک مسکن در این روز وام 240 میلیون تومانی خریداری کرده بودند هزینه تمام شده آن 30 میلیون و 900 هزار تومان بوده که در کل فصل زمستان تاکنون بی سابقه بوده است. البته این گرانی از هفته پیش آغاز شده و تا کنون هنوز از تب و تاب نیفتاده است.

اخذ وام مسکن از این مسیر نیازمند مبلغی پول اولیه برای دریافت وام و پس از آن باز پرداخت هزینه وام در طول مدت زمان مشخص شده است. در حقیقت مجردها برای دریافت سریعتر وام مسکن 18 میلیون تومان پرداخت کرده تا زمان بخرند. این هزینه زمان موجب می شود که در نهایت نرخ سود وام مسکن از میزان اسمی خود فاصله بگیرد.

اوراق تسه

نرخ سود وام مسکن

نرخ سود اسمی وام مسکن 17.5 درصد اعلام شده است. اما آیا واقعا متقاضیان، وام اخذشده را با این نرخ باز پرداخت می کنند؟

محاسبات نشان می دهند دریافت نخست و پراخت های ماهیانه گیرندگان وام در طول 12 سال در صورت اضافه مبلغ پرداخت شده اولیه جهت تهیه وام از دریافت ابتدایی آنها کاسته شده و درنهایت نرخ سود بالاتر خواهد رفت.

این رقم در 25 بهمن ماه 20.9 درصد و در روز بعد از آن، به 21.14 درصد برای متقاضیان رسید. ازنیمه آذرماه تا کنون که بیشتر از 2 ماه می گذرد این حد از نرخ سود بی سابقه بوده است.

درحقیقت بالاتر بودن این نرخ نشان می دهد که متقاضیان در این روز برای دریافت مبلغ مشخصی وام مسکن مجبور به هزینه ای بیشتر نسبت به روز های قبل بوده و چنانچه در روز های قبل به این عمل اقدم کرده بودند هزینه کمتری می پرداختند.

اما در نهایت هزینه ای که باید هر وام گیرنده در طول 12 سال به بانک مسکن بپردازد چقدر است؟

اوراق تسه

هزینه نهایی وام مسکن

جمع مبلغ قسط های وام در شرایط مختلف به اضافه مبلغ اولیه برآورد کننده هزینه نهایی وام مسکن است. این هزینه برای متاهلین در این روز 330 میلیون و 850 هزارتومان بوده و نسبت به روز قبل 1 میلیون و 100 هزار تومان افزایش پیدا کرد. 

از سوی دیگر مجردینی که در این روز برای خرید خانه در سقف 140 میلیون تومان وام دریافت کرده اند تا پایان 12 سال باید 178 میلیون و 150 هزار تومان به بانک مسکن در ازای این وام بپردازند که در مقایسه با 25 بهمن ماه 650 هزار تومان افزایش داشته است.

سه شاخص هزینه وام و نرخ سود و هزینه نهایی وابستگی مستقیم به قیمت اوراق تسهیلات مسکن دارد. هر تغییری در قیمت اوراق سبب خواهد شد تا سه متغیر با رفتاری مشابه هم دیگر جابجا شوند. در این روز نیزافزایش نرخ سود و رکورد زنی های هزنیه وام مسکن، مبلغ کل پرداخت شده از سوی متقاضیان در طول 12 سال را نیز به بالاترین حد خود در زمستان کشاند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید