قطع نوار جذب نقدینگی از بانکها پس از سیزده هفته

خط ونشان شبانه برای بازار پول

کدخبر: ۴۴۰۲۸۷
اقتصادنیوز: عملیات بین بانکی در هفته منتهی به 22 شهریور 1400 دو رکورد مهم را ثبت کرد. نوار جذب نقدینگی از بانکها پس از سیزده هفته قطع شده و اعتبارات قاعده مند رکورد یکساله خود را شکست. این اتفاقات می تواند زمینه ساز افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته آتی باشد.
خط ونشان شبانه برای بازار پول

به گزارش اقتصادنیوز ، عملیات بازار باز و بازار بین بانکی در هفته منتهی به 22 شهریور دو رکورد مهم را به ثبت رسانید.

پس از سیزده هفته نوار جذب نقدینگی بانک مرکزی از بانکها قطع شد و در این موعد، عملیاتی در خصوص قبض پول از این نهادهای مالی صورت نگرفت.

پیش از این بانک مرکزی در سیزده هفته متوالی در این عملیات مکررا از بانکها نقدینگی جذب کرده و از این طریق نرخ سود بین بانکی را مدیریت می کرد. دراین هفته نه تنها جذبی شکل نگرفت بلکه توافق بازخرید معادل با هزار و 500 میلیارد تومان بسط نقدینگی در بانکها نیز انجام شد تا خالص عملیات بانک مرکزی دراین هفته انبساطی باشد.

888

رکورد شکنی اعتبارات قاعده مند

بازار دیگر هفتگی که به داد و ستد مالی میان بانک مرکزی و بانکها می پردازد بازار شبانه یا بازار بین بانکی است. در این معاملات بانکهایی که دچار کسری هستند از سایر نهادهای مالی دارای مازاد اقدام به قرض پول می کنند.

هر وام دهی در این بازار با نرخ سودی مشخص و تاریخ سررسیدی کوتاه مدت (نهایتا سه روزه) انجام می شود. کف وسقف نرخ سود نیز در کنترل بانک مرکزی بوده و طبق آن اگر بانکی نتوانست از سایر بانکها وام بگیرد می تواند با نرخ 22 درصد(سقف دالان نرخ سود بین بانکی) از بانک مرکزی اقدام به استقراض کند. اصطلاحا به این استقراض اعتبارات قاعده مند گفته می شود.

در همین رابطه بانکها در هفته اخیر 43 هزار و 800 میلیارد تومان پول از بانک مرکزی قرض گرفته اند که بالاترین میزان در تمام هفته های برگزاری بازار باز از سال گذشته تاکنون بوده است.

توقف جذب پول از بانکها و رکورد بسط اعتبارات قاعده مند در این هفته نشان میدهد وضعیت حساب جاری بانک ها در سرازیری قرار گرفته و نقدینگی بانکها رو به کاهش است. این رویداد می تواند زمینه ساز افزایش مجدد نرخ سود بین بانکی در هفته آتی باشد.

9999999999

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید