تسهیلات جدید برای وام مسکن

سقوط هزینه وام مسکن در ابتدای زمستان +نمودار

کدخبر: ۴۶۴۰۷۰
هزینه وام مسکن پس از ثبت رکوردهای بی شمار با اعمال سیاست جدید بانک مسکن دوباره کاهش پیدا کرده و نرخ سود را به کمتر از 23 درصد تنزل داد.
سقوط هزینه وام مسکن در ابتدای زمستان +نمودار
به گزارش اقتصادنیوز، در روزهای ابتدایی دی ماه دیگر از آن رکوردهای آذر خبری نیست. در هفته های پایانی آذر ماه قیمت اوراق به بالاتر از 110 هزار تومان صعود کرده بود که تصمیم جدید مانع از پیشروی قیمت در سطوح جدید تر شده و این هزینه را برای هرکدام از اوراق به پایین تر از 90 هزار تومان کشاند.
 
به طور کلی متقاضیان وام مسکن می توانند به تعداد دلخواه خود (تاسقف معین شده)  با خرید اوراق تسهیلات بانک مسکن از این نهاد در قالب وام خرید مسکن و وام جعاله کمک هزینه ساخت و  تعمیر خانه را از این بانک دریافت کنند.
 
اعتبار این اوراق در بازار 500 هزار تومان و قیمت آن از طریق خرید و فروش اوراق در بازار مسکن مشخص می شود. این قیمت در هفته های گذشته سیری صعودی داشته و سیری افزایشی به خود گرفته بود که درابتدای هفته اخیر یکباره در حد 10 هزار تومان کاهش پیدا کرد. این کاهش را می توان در تغییر سیاست های این بانک در قبال خرید اوراق جستجو کرد.
مسکن

افت 20 درصدی قیمت اوراق در ابتدای زمستان

سقف خرید وام مسکن در ابتدای پاییز امسال دوبرابر شده و برای مجردین به 280 میلیون تومان رسید. 200 میلیون تومان جهت خرید خانه و 80 میلیون تومان نیز وام جعاله.
 
این رقم برای متاهلین برابر با 480 میلیون تومان بوده که 400 میلیون تومان آن صرف خرید خانه و 80 میلیون تومان نیز به جعاله تعلق دارد.
باتوجه به آنکه اعتبار هر کدام از اوراق در بازار مسکن برابر با 500 هزار تومان است مجردین باید 560 عدد اوراق برای دریافت سقف وام خریداری کرده و متاهلین 960 عدد. 
 
افزایش سقف وام در خزان 1400 موجب شد تا موج تقاضای وام تشدید شود. این رخداد سر انجام در میانه آذر ماه قیمت اوراق را به 112 هزار تومان و تعداد معاملات را نیز به فراتر از 12 هزار معامله در روز ارتقا بخشید.
 
برخی از تحلیل گران افزایش شکل گرفته در قیمت اوراق را ناشی از کاهش عرضه به تناسب رشدی می دانند که در تقاضا صورت گرفته بود.
تا آن که در آخرین هفته آذر ماه تسهیلات جدیدی از سوی بانک مسکن در خصوص اوراق اعمال شد. طبق اعلام این بانک، متقاضیان می توانند جهت خرید وام، نیمی از اوراق را خریداری کرده و نیم دیگر را به صورت وام جداکانه از بانک مسکن بدون نیاز خرید اوراق اتخاذ نمایند. این وام البته نرخ سودی 18 درصدی و تاریخ 8 ساله دارد.
 
نتیجه اعمال این سیاست که به نوعی معادل با دوبرابر کردن عرضه اوراق در کشور بوده موجب شد تا در این هفته قیمت هرکدام از اوراق تنزل قابل ملاحظه ای پیدا کند.
 
طبق آمار اعلام شده در بانک مسکن این قیمت در روز 24 آذر ماه برابر با 110 هزار و  100 تومان ثبت شده بود که در نهایت با 20 درصد کاهش به 87 هزار تومان رسید. طبق این رقم متقاضیان مجردی که تمایل داشتند در سقف خرید وام تهیه کنند در صورت عدم استفاده از این تسهیلات باید 48 میلیون و 820 هزار تومان هزینه پرداخت می کردند که اکنون این هزینه نصف شده و  24 میلیون و 400 هزار تومان تنزل پیدا کرده است.
 
هزینه پرداختی متاهلین نیز از 83 میلیون و 700 هزار تومان به 41 میلیون و 840 هزار تومان کاهش پیدا کرد. این تغییرات در نرخ سود وام مسکن نیز مشهود بوده است.
مسکن

کاهش نرخ سود وام مسکن در ابتدای دی ماه

با آغاز ماه سوم پاییز و بالارفتن هزینه قیمت اوراق نرخ سود به فراتر از مرز 24 درصد رسیده و به 25 درصد نزدیک شده بود.
 
با کاهش این قیمت در روزهای اخیر نرخ سود در صورت عدم استفاده متقاضیان از تسهیلات بانک مسکن به 22.78 درصد می رسد که هنوز هم کاهش قابل توجهی را در مقایسه به چهارشنبه هفته گذشته ثبت کرده است.
 
اما انجام محاسبات درصورتی که متقاضیان از قاعده تسهیلات بهره ببرند نشان می دهد نرخ سود واقعی تا 20.85 درصد کاهش پیدا می کند.
احتساب این تسهیلات از سوی بانک مسکن درنهایت هزینه ای را که متقاضیان باید در طول 12 سال پرداخت کنند را تغییر کمتری داد.
مسکن

کاهش خالص هزینه پرداختی در ابتدای دی ماه

طبق قواعد فعلی وام مسکن متقاضیان باید در طول 12 سال وام را با هزینه های مختلف پرداخت کنند. بازپرداخت کل وام مسکن از طریق برآورد خرید اوراق (17.5 درصد) و تسهیلات جدید (18 درصد) و وام جعاله (5 ساله) محاسبه می شود. با کسر وام دریافتی و جمع هزینه ابتدایی چهت خرید اوراق می توان مازاد هزینه ای که متقاضیان در طول 12 سال پرداخت می کنند را تخمین زد.
 
این هزینه در شرایط تسهیلات برای مجردین در روز چهارشنبه 1 دی ماه برابر با 362 میلیون تومان و در صورت حذف آن برابر 369 میلیون تومان خواهد بود.
 
این ارقام برای متقاضیان متاهل نیز در صورت تسهیلات فعلی 623 میلیون و 500 هزار تومان و در غیر اینصورت بازهم معادل با همین میزان خواهد بود که نشان می دهد اعمال تسهیلات برای متاهلین در طول 12 سال اثر قابل  توجهی را در پرداخت خالص هزینه نخواهد داشت.

مسکن

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید