زور بانک مسکن به قیمت اوراق تسه نرسید

کشف بی سابقه قیمت در بازار وام مسکن+ نمودار

کدخبر: ۴۶۸۷۹۱
اقتصادنیوز: هزینه وام مسکن به بی سابقه ترین سطح خود در هفته سوم دی ماه رسیده و به بالاترین حد خود در حداقل دو سال اخیر رسید. این در حالی بود که بانک مسکن در خصوص جلوگیری از افزایش قیمت اوراق اقدام به تغییر سیاستگذاری در حوزه وام مسکن کرده بود.
کشف بی سابقه قیمت در بازار وام مسکن+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ،  روند هزینه وام مسکن در میانه آذر ماه رکوردهای بالایی را ثبت کرد. بانک مسکن در خصوص پیشگیری از روند افزایشی در قیمت مسکن اقدام به تغییر سیاست خود در وام دهی از کانال خرید اوراق کرد. در همین خصوص زمانی که موج تقاضای خریداران اوراق در اثر رشد سقف خرید اوراق شکل گرفت قیمت اوراق به سطح بی سابقه ای رسیده و برای جلوگیری از روند صعودی آن بانک مسکن اعلام کرد برای خرید اوراق کافی است نیمی از هزینه مربوطه پرداخت شود و باقی هزینه را با نرخ سود 18 درصد متقاضیان از بانک مسکن وام اتخاذ کنند.

به نوعی این عمل معادل با دو برابر کردن عرضه بود تا توسط آن قیمت اوراق کاهش پیدا کند. اما این سیاست نتوانست یک ماه دوام بیاورد و جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد.  در روز 22 دی ماه این رقم به بی سابقه ترین سطح خود در حداقل دو سال اخیر رسیده و از مرز 120 هزار تومان عبور کرد.

اوراق تسه

قیمت بی سابقه اوراق تسه

در روز 22 دی ماه هزینه اوراق تسهیلات بانک مسکن در روز چهارشنبه به حدودا 127 هزار تومان رسید که در تاریخ دوساله قیمت اوراق بی سابقه بوده است.

به طور کلی مشتریان بازار اوراق تسهیلات مسکن می توانند با خرید این اوراق در بازار وام خرید خانه از بانک مسکن اتخاذ کنند. قیمت این اوراق در بازار به صورت روزانه کشف شده و اعتبار آن ها برای خرید وام معادل با 500 هزار تومان است. 

طبق قاعده جدید بانک مسکن سقف خرید وام برای مجردین ساکن تهران دو برابر شد و معادل با 280 میلیون تومان و برای متاهلین در حد 480 میلیون تومان اعلام شد. افزایش سقف خرید اوراق موجب شد تا متقاضیان تمایل بیشتری برای مشارکت در این بازار داشته و عدم تناسب تقاضا و عرضه سبب رشد قیمت در این بازار شد. 

در همین راستا در ابتدای آذر ماه بانک مسکن به مناسبت سالروز تاسیس این بانک تصمیم گرفت تا هزینه وام را برای مشتریان کاهش دهد. به این دلیل تا تقریبا پایان دی ماه اعلام کرد مشتریان می توانند نیمی از وام موردنظر خود را اوراق خریداری کرده و نیم دیگر را از بانک مسکن با نرخ سود 18 درصد و تاریخ هشت ساله اخذ کنند. اتفاقی که در گام اول باعث افت شدید قیمت شده و در ادامه دوباره سیری صعودی گرفت.

در روز چهارشنبه 22 دی ماه هزینه اوراق برای مجردین در شرایط جدید اخذ وام اوراق از بانک مسکن به 36 میلیون تومان رسیده که سطح قابل توجهی به حساب می آید. اگر بانک مسکن این تسهیلات را در نظر نمی گرفت هزینه تهیه اوراق برای مجردین برابر با 72 میلیون تومان بوده که بیشترین میزان پرداختی قیمت اوراق در دو سال گذشته به شمار می آمد. این رقم برای متاهلین نیز در حضور تسهیلات اخیر بانک مسکن معادل با 61 میلیون تومان ثبت شد و در صورت عدم استفاده از تسهیلات متقاضیان متاهل باید دو برابر این رقم را هزینه می کردند.

اوراق تسه

نرخ سود بالا در وام مسکن

نرخ سود اسمی اخذ وام از طریق خرید اوراق در بانک مسکن معادل با 17.5 درصد و نیم دیگر آن 18 درصد است. اما وقتی متقاضیان هزینه ای را نیز بابت خرید اوراق در ابتدا پرداخت می کنند این رقم به سایر هزینه های متقاضیان افزوده شده و نرخ سود دیگر در سطح اسمی خود نخواهد بود.

در همین رابطه نرخ سود وام مسکن در روز 22 دی ماه در صورت استفاده از تسهیلات برابر با 22.22 درصد و در صورت عدم استفاده از این تسهیلات معادل با 26.15 درصد بوده است. نرخ سود 26 درصدی در صورت حذف تسیهلات بالاترین نرخی است که از دو سال گذشته تا کنون وام مسکن تجربه کرده است.

اوراق تسه

افزایش در هزینه مازاد وام مسکن

 اگر بخواهیم میزان پرداخت مازاد هزینه را نیز (به جز هزینه ابتدایی پرداخت شده توسط متقاضیان) محاسبه کنیم ارقام در طول 12 سال تفاوت چندانی را در شرایط تسهیلات و عدم تسهیلات نخواهد داشت. درصورت تهیه سقف وام در حالت تسهیلات بانک مسکن مجردین 373 میلیون تومان و متاهلین 642 میلیون تومان دیگر باید هزینه کنند.

این هزینه در شرایط عدم تسهیلات برای مجردین برابر با 391 میلیون و 500 هزار تومان و برای متاهلین 661 میلیون و 750 هزار تومان ثبت شده است.

اوراق تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید