بررسی نرخ سود بازراهای مالی در هفته نخست دی ماه

خیز جدید نرخ بهره در ابتدای زمستان 1400 + جدول

کدخبر: ۴۶۴۳۰۸
اقتصادنیوز: روند کاهشی نرخ بهره در هفته نخست دی ماه متوقف شده و به دومین رکورد خود در سال جاری دست پیدا کرد. بررسی آمار ها از نرخ سود در سایر بازارهای مالی هفته نخست دی ماه نیز نشان از سقوط نرخ سود در بازار مسکن داشته است.
خیز جدید نرخ بهره در ابتدای زمستان 1400 + جدول

به گزارش اقتصادنیوز ، درجه بندی نرخ سود ها در هفته نخست دی ماه نشان می دهد تنها افت نرخ سود در این مقطع در حوزه وام مسکن بوده که ناشی از اعمال تغییر سیاست در این زمینه بوده است.  در بررسی سایر بازارها اما مشاهده می شود نرخ سود یا افزایش یافته یا تغییری را ثبت نکرده است.

رکوردزنی نرخ سود در بازار اولیه اوراق بدهی

در بازار اولیه دولت می تواند اوراق خود را به مشتریان خود اعم از بانک ها و نهادهای سرمایه ای بفروشد و در ازای آن در آمد حاصل از این دادو ستد را صرف تامین کسری بودجه خود کند. این عملیا ت به صورت هفتگی از میانه خرداد انجام شده و اکنون به مرحله 24 خود رسیده است. 

این اوراق همواره نرخ سود مشخص و تاریخ سررسیدی معلوم دارند که باعث ترغیب یا عدم تمایل مشتریان از خرید اوراق می شود. در همین رابطه نرخ سود در هفته اخیر برابر با 21.98 درصد ثبت شد که بالاترین میزان نرخ سود در تمام ادوار برگزار شده این بازار در سال جاری بوده است. با این حال رصد آمار به فروش رسیده در این بازار نشان می دهد سطح معاملات تناسبی با نرخ سود آن نداشته است. بنابراین آنچه برای خریدارن در این هفته اهمیت بالاتری داشته تاریخ سررسید اوراق بدهی است. 

به عبارت دیگر هرچند در انی هفته اوراق عرضه شده نرخ سود بالایی را ثبت کرده اما به دلیل بالابودن تاریخ سررسید آن مشتری چندانی نداشته و اصطلاحا در نگاه مشتریان تناسبی بین نرخ سود و تاریخ سررسید اوراق شکل نگرفته است.

کاهش نرخ سود در بازار مسکن

در هفته های اخیر بازار وام مسکن روزهای عجیبی را پشت سر می گذارد. روزهایی که مملواز نوسان در قیمت اوراق است. در همین رابطه با افزایش در سقف خرید اوراق تسه از سوی بانک مسکن موجی از تقاضا در میان خریداران شکل گرفت که البته فراتر از میزان عرضه آن توسط بانک مسکن بود.  تا اینکه در اواخر آذر ماه سیاست بانک مسکن تغییر کرده و نیاز بود متقاضیان تنها برای نیمی از وام درخواستی اوراق خریداری کرده و بقیه مبلغ وام را از از سوی بانک مسکن با تاریخ 8 ساله و نرخ سود 18 درصد تهیه کنند.

این اتفاق تقریبا عرضه را دوبرابر کرده و در نهایت موجب شد تا هزینه هر کدام از اوراق از سطح بالای 110 هزار تومان به کمتر از 90 هزار تومان تقلیل پیدا کند. نرخ سود نیز به تبع این کاهش از سطح 24.6 درصد پایین آمد. در صورتی که متقاضیان از این شرایط بانک مسکن استفاده کنند نرخ سود برای آن ها تا مرز 20.85 درصد در روز چهارشنبه رسیده و اگر از این موضوع صرف نظر کنند این نرخ معادل با 22.78 درصد خواهد بود.

ثبات نرخ سود در بازار باز

بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی در نهادهای مالی و تنظیم نرخ سود هر هفته به بسط و جذب پول در بازار باز می پردازد. در این بازار بانک ها با توجه به نیاز خود اوراق خود را به بانک مرکزی عرضه می کنند و در صورتی که بانک مرکزی صلاح بداند درصدی از این اوراق خریداری می کند. (که در هفته های اخیر معادل با صد درصد بوده است.) تاریخ سررسید این اوراق برابر با یک هفته و نرخ سود آن در هفته های اخیر معادل با 20.15 درصد بوده است. روند بسط نقدینگی در این بازار نشان می دهد برای سومین هفته متوالی این نرخ در این سطح درصد ثابت مانده است.

افزایش مجدد در نرخ بهره بین بانکی

بازار دیگری که در آن بانک مرکزی با فعالیت در آن نقدینگی بانک ها را تنظیم می کند.، بازار شبانه یا بازار بین بانکی است. به طور کلی در این بازار بانک های دارای کسری اقدام به قرض پول از بانک های دارای مازاد کرده و با تاریخ سررسید کوتاه مدت ملزم به بازپرداخت پول با نرخ سودی معین هستند. این نرخ در دالان 14 تا 22 درصد در نوسان است. 

آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی در اولین مقطع از زمستان 1400 نشان دهنده رشد دوباره نرخ بهره و ثبت دومین رکورد در سال جاری بوده است. این متغیر نسبت به هفته قبل 0.4 واحد درصد افزایش پیدا کرده و اکنون در سطح 21.08 درصد قرار گرفته است. 

نرخ سود

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید