4 صعود در نرخ سودهای پایان مهر

ماه بی‌رمق در بازار اولیه حراج اوراق بدهی+ نمودار

کدخبر: ۴۴۹۴۸۷
اقتصادنیوز: در هفته پایانی مهر ماه 1400 نرخ سود تمام بازارها مسیری صعودی داشته و در برخی اقدام به ثبت رکورد های جدیدی کرد. در این میان نرخ سود بین بانکی با افزایشی قابل توجه به بالاترین سطح خود در شش ماه اخیر رسید.
ماه بی‌رمق در بازار اولیه حراج اوراق بدهی+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ، روند نرخ سود در چهار بازار در آخرین هفته مهر ماه به جز یک بازار صعودی بود. بازار اولیه اوراق بدهی تنها بازاری است که در ماه مهر به طور کلی برگزار نشده و در آن هیچ تغییری در نرخ سود رخ نداد.

به طور کلی بازار اولیه حراج اوراق بدهی محلی است که از طریق آن دولت با فروش اوراق بدهی دولتی به مشتریان خود سعی در تامین کسری بودجه دارد. این بازار در هفته های مهر ماه هیچ رقمی را ثبت نکرده و در سکوت کامل به سر برد.

سکوت بازار اولیه حراج اوراق بدهی

آخرین عملیات ثبت شده در حراج اولیه اوراق بدهی در سال جاری به آخرین هفته شهریور ماه برمی گردد. در آن هفته با فروش 10 هزار و 890 میلیارد تومان اوراق مجموعا 43 هزار و 245 میلیارد تومان از کسری بودجه دولت از این طریق تامین شد.

این در مقایسه با حجم کلی هدفگذاری دولت هنوز 81 هزار و 755 میلیارد تومان دیگر فاصله دارد. 

پیش از این دولت در نظر گرفته بود تا پایان سال 125 هزار میلیارد تومان از کشری بودجه خود را از این طریق تامین کند.

به عبارت دیگر تاکنون تنها 34.6 درصد میزان هدگذاری شده محقق شده و 65.4 درصد دیگر هنوز باقی مانده است.

با توجه به این که در این مسیر پولی چاپ نمی شود یکی از راه های غیر تورمی برای تامین کسری بودجه به شمار آمده و هر چه دولت از این بازار فاصله بگیرد با افزایش تورم بیشتری در کشور مواجه خواهیم بود.

دلیل این رخداد را عده ای در پایین بودن نرخ سود می دانند. در آخرین هفته شهریور ماه نرخ سود فروش اوراق برابر با 21.1 درصد بوده که عدم مشارکت بانکها و نهادهای بورسی در خرید اوراق از دولت نشاندهنده عدم جذابیت این نرخ برای این مشتریان بوده است.

نرخ سود

نرخ سود خرید و فروش اوراق دولتی در بازار ثانویه

اوراق به فروش رفته در بازار اولیه حراج در ادامه در بازا رثانویه خرید وفروش می شود.

این بازار مختص خرید و فروش اوراق دولتی است که با هدف نقد شوندگی اوراق مالی ایجاد شده است.

روند نرخ سود در بازار ثانویه اوراق دولتی نشان می دهد نرخ بازدهی نقدی اوراق برای تمام سررسیده ها روندی صعودی را طی کرده و در نهایت در بازه 23 درصد تا 25 درصد به ثبت رسیده است.

روند هفته گذشته نشان می دهد نرخ بازدهی یک ساله اوراق که در هفته سوم مهر به 22.4 درصد افزایش پیدا کرده بود در این هفته این نیز روند افزایشی خود را ادامه داده و در نهایت به 23.1 درصد رسید.

نرخ بازدهی دوساله در بازار ثانویه با این که روندی نوسانی داشته در نهایت اندکی افزایش را ثبت کرده و از 23.2 درصد به 23.3 درصد رسید.

این روند برای نرخ بازدهی سه ساله اوراق نیز مانند سایرین مسیری صعودی را طی کرده و درنهایت در سطح 24.8 درصد رسید.

روند صعودی نرخ سود وام مسکن در هفته پایانی مهر 1400

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالکان آن‌ها می‌توانند بدون ایستادن درصف از بانک مسکن وام استقراض نمایند. هر کدام از این اوراق هزینه ای دارد که در بازار خرید و فروش آن مشخص می شود. 

رفتار نرخ سود در بازار مسکن می تواند نمایان کننده هزینه این وام برای متقاضیان باشد. در همین خصوص در حالیکه چهارشنبه 21 مهر ماه این متغیر در حد 21.3 درصد بود در هفته پایانی مهر باوجود نوسان این روند افزایشی شده و به سطح 21.5 درصد ارتقا پیدا کرد.

رکورد نرخ سودبین بانکی شکست

در صورت برخورد جدی بانکها به کسری نقدینگی، مجبور به استقراض از یکدیگر هستند. در بازاری که بانک های مقروض اقدام به اسقراض نقدینگی از سایرین می کنند را  بازار شبانه می گویند. 

نرخ سود بین بانکی در این بازار همان نرخ بهره بوده که علامتی از نرخ تورم می باشد. این نرخ از سطح 19.55 درصد با افزایشی 0.31 واحد درصدی به 19.86 درصد رسید که بالاترین نرخ سود بین بانکی در 6 ماه گذشته بوده است.

افزایش نرخ سود بازار باز در هفته پایانی مهر

اما بانک مرکزی در هر هفته به منظور کنترل نقدینگی در بانکها و کنترل نرخ سود به بسط و قبض پول در بازار باز می پردازد. 

این بانک از این طریق نرخ سود بازار بین بانکی را تنظیم می‌کند. تنظیم نرخ سود بین بانکی به منظور رسیدن به رقمی مشخص بوده که در هدفگزاری نرخ تورم نیز دخیل خواهد بود. بنابراین این بازار می تواند بر وضع معیشتی مردم و قدرت خریدشان اثر گذار باشد.

در نهایت با وجود آن که بانک مرکزی در هفته های اخیر سعی در کنترل نرخ بهره داشت اما در نهایت نتوانست در برابر مسیر فزاینده این متغیر مقاومت کند و نرخ سود بسط پول در بازار باز را از 19 درصد به 19.2 درصد افزایش داد.

این رخ داد می تواند عاملی در افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته اخیر بوده باشد.

نرخ سود

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید