نرخ سود بین بانکی رکورد زد

هفته افزایش نرخ سود در تمام بازارهای مالی

کدخبر: ۴۵۲۶۷۴
اقتصادنیوز: نرخ سودها در تمام بازارهای مالی میانه آبان ماه روندی افزایشی داشت. در این میان نرخ سود در بازار بین بانکی با 0.3 واحد درصد افزایش به بالاترین سطح خود در 8 ماه اخیر رسیده و قابل توجه ترین رکورد را در میان بازارها ثبت کرد.
هفته افزایش نرخ سود در تمام بازارهای مالی

به گزارش اقتصادنیوز ، نرخ سود دربازارهای مالی هفته دوم آبان ماه سیری صعودی را به ثبت رسانده و در برخی بازارها رکوردهای بی سابقه ای را از خود برجای گذاشت.

در بازار حراج اوراق بدهی دولتی نیز که پس از یک ماه هیچ معامله ای انجام نشد در هفته دوم آبان با واکنشی ناگهانی مواجه شد.

بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در میانه آبان

بازار اولیه اوراق بدهی دولتی به منظور تامین کسری بودجه از طریق فروش اوراق برگزار می شود.

نرخ سود در این حراج از عوامل جذابیت اوراق به شمار آمده و تغییرات آن می تواند در پذیرش و خرید اوراق و در نهایت وضعیت تورمی کشور دخیل باشد.

در این بازار که بازیگران اصلی آن وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، بانکها و نهادهای تامین سرمایه هستند اوراق بدهی دولتی به فروش گذاشته می شود. خریدار این اوراق بانکها و نهادهای مالی بوده و فروشنده وزارت اقتصاد و دارایی است. بانک مرکزی نیز در مقام کارگزار نظارت بر داد و ستد فروش این اوراق را بر عهده دارد.

این بازار در هفته های مهر ماه هیچ رویدادی را ثبت نکرد. پی گیری ها نشان می دهد عدم مجوز دولت برای خرید اوراق عامل رکود این بازار بوده است. اما در نهایت در اطلاعیه بانک مرکزی اعلام شد در هفته سوم آبان ماه مصادف با هجدهم این ماه پس از دریافت مجوز 10 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی برای خرید به مشتریان عرضه شده است. 

نرخ سود

تصادم نرخ سودهای بازار ثانویه در 24 درصد

روند نرخ سود در بازار ثانویه اوراق دولتی نشان می دهد نرخ بازدهی نقدی اوراق برای سررسید یک ساله تا سه ساله در در بالاتر از بسته شده است.

بازار ثانویه اوراق دولتی مختص خرید و فروش اوراق دولتی است که با هدف نقد شوندگی اوراق مالی ایجاد شده است. روند هفته گذشته نشان می دهد نرخ بازدهی یک ساله اوراق در ادامه مسیرصعودی خود از 23 درصد فراتر رفته و با یک واحد درصد افزایش در هفته اخیر به سطح 24 درصد رسید.

نرخ بازدهی دوساله در بازار ثانویه نیز همسو با نرخ سود یک ساله روند افزایشی داشته و در نهایت در سطح 24 درصد قرار گرفت.

این روند برای نرخ بازدهی سه ساله روندی معکوس را سپری کرد. این نرخ با مسیری کاهشی در هفته اخیر از بالای 24 درصد تنزل پیدا کرده و درنهایت به 24 درصد رسید. 

افزایش در نرخ سود بازار مسکن

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد.

یک وام در قالب خرید مسکن است و وام دیگر که برای بازسازی و تعمیر استفاده می شود در قالب تسهیلات جعاله پرداخت می شود. حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران برای متاهلین 240 میلیون تومان است. مجردها نیز 140 میلیون تومان در این قالب وام بگیرند.

گران تر شدن وام مسکن به طور مستقیم در نرخ سود این اوراق منعکس می شود. در همین خصوص در حالیکه چهارشنبه هفته اول آبان 1400 این متغیر در حد 21.35 درصد بود و در پایان هفته دوم این متغیر به 21.55 درصد رسید که به نوعی بیانگر گرانتر شدن وام مسکن در هفته اخیر بوده است.

رکوردزنی نرخ سود در بازار باز

بانک مرکزی هر هفته درعملیات بازار باز به خرید و فروش اوراق بدهی بین بانکها می پردازد تا از این طریق بتواند نقدینگی بانکها را کنترل کند. این بانک از این طریق نرخ سود بازار بین بانکی را تنظیم میکند.

در هفته اول آبان ماه مجموع قبض و بسط پولی در عملیات بازار باز 34 هزار و 100 میلیارد تومان بود. 

نرخ سود معاملات در بازار باز در هفته گذشته 0.2 واحد درصد افزایش یافته ودرنهایت به 19.4 درصد رسید. این رقم بالاترین نرخ سودم بازار باز در ماه اخیر بوده است.

رکوردزنی نرخ سود بین بانکی در 8 ماه گذشته

باافزایش نرخ سود در بازار باز متعاقبا نرخ سود بین بانکی نیز تغییر خواهد کرد. به طور کلی حجم معاملات و نرخ سود در بازارکناری منجر به تاثیرگذاری در بازار بین بانکی خواهد بود. در این بازار شبانه بانک ها اقدام به قرض گیری از یکدیگر می کنند. نرخ سود دراین بازار با 0.3 واحد درصد افزایش در هفته اخیر به 20.61 درصد رسیده که بیشترین میزان نرخ در 8 ماه اخیر بوده است.

نرخ سود

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید