رکوردهای فروش اوراق بدهی دولتی در سال 1400

اوراق فروخته شده در سال 1400؛ 90 همت

کدخبر: ۴۸۳۷۱۱
در سال 1400 در مجموع سی وشش مرحله برگزاری بازار باز 90 هزار و 610 میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی فروخته شده است. در این میان 30 هزار و 530 میلیارد تومان را بانک ها و مابقی را بورسی ها خریداری کرده اند.
اوراق فروخته شده در سال 1400؛ 90 همت

به گزارش اقتصادنیور، در سال 1400 فروش اوراق بدهی دولتی روندی پرنوسان را ثبت کرد. این بازار به منظور تامین کسری بوجه دولت در ابتدای سال گذشته راه اندازی شد و برای دومین سال متوالی ادامه پیدا کرد.

دراین بازار دولت می تواند اوراق خود را به مشتریان خود فروخته و از این طریق درآمد خود را از مسیری غیر تورمی تامین کند. غیر تورمی از این جهت که پولی به چاپ نمی رسد و در نتیجه پایه پولی و درادامه تورم افزایش کمتری خواهد داشت.

این بازار از میانه خرداد ماه امسال برای دومین سال متوالی برگزار شده و باوجود تغییر دولت راه خود را هم چنان تداوم بخشیده و تا پایان سال 1400 ادامه پیدا کرد.

روند فروش اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه

در میانه خرداد اولین هفته بازار اوراق بدهی دولتی برگزار شده و طی آن هزار و 37 میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی به فروش رسید.

این بازار همچنان روند فروش خود را ادامه داده تا پایان شهریور ماه. پس از آن به دلیل اتمام مجوز خرید و فروش اوراق بدهی دولتی در مهر تا نیمه آبان این بازار برگزار نشد.

اخذ 50 هزار میلیارد تومانی مجوز فروش اوراق بدهی درمیانه آبان توسط دولت موجب شد تا این بازار برای باردیگر مسیر خود را ادامه دهد.

درنهایت در هفته پایانی اسفند ماه تنها 10 میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی فروخته شده که حجم تعداد معاملات در این بازار را به حدود 90 هزار و 610 میلیارد تومان رسانید.

بررسی فروش هفتگی معاملات در این بازار به تفکیک نشان می دهد به غیر از یک ماه و نیم پاییز که دولت مجوزی برای فروش اوراق بدهی نداشت درسه هفته نیز حجم اوراق فروخته شده معادل با صفر تومان بوده است.

به عبارت دیگر در سی و شش مرحله حراج بازاراولیه، سی و دو مرحله آن همراه با فروش بوده است.

تفکیک اوراق بدهی فروخته شده در بازاراولیه

به طور کلی در این بازار بانک ها و بورسی ها تنها مشتریان خرید اوراق هستند.

درسال جاری بانک ها در اوایل برگزاری بازار مشارکت بیشتر در خرید اوراق داشتند اما در پایان این مسیر معکوس شده و حجم بالاتر خرید را نهادهای تامین سرمایه ثبت کرده اند.

به عنوان مثال دو ماه پایانی سال 1400 بانک ها در پنج هفته هیچ اوراقی را از دولت نخریدند. تعمیم بررسی ها از ابتدای این سال تاکنون نشان می دهد در تمام مراحل سهم صفر بانک ها در خرید اوراق 12 هفته بوده و تنها بیست و چهار هفته مشتری اوراق دولتی بوده اند.

این در حالی است که در بازار سرمایه در پایان سال جاری خرید اوراق بدهی رونق بیشتری در مقایسه با بانک ها داشته است. بررسی ها از تمام ادوار برگزاری حراج نشان می دهد سهم صفر خرید بورسی ها از اوراق در سال اخیر برابر با 10 مرحله بوده است.

در نهایت مطابق با آمارهای بانک مرکزی در خصوص فروش اوراق بدهی مشاهده می شود 30 هزار و 530 میلیارد تومان را بانکی ها و 60 هزار و 100 میلیارد تومان را بورسی ها خریداری کرده اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید