بررسی عملیات بازار باز در هفته اول مرداد 1401

ثبت رکوردهای جدید نرخ سود در بازار باز

کدخبر: ۵۱۰۵۸۵
اقتصادنیوز: بازار باز در هفته های اخیر رکوردزنی های خود را ادامه داده اما در شاخص دیگری. با این که سطح بسط پول در این بازار کاهش پیدا کرده و در مرز 60 همت ثابت مانده اما نرخ سود همچنان سیری صعودی داشته و قله های خود را ارتقا داده است. این نرخ اکنون به 21.5 درصد رسیده که درتاریخ این بازار بی سابقه بوده است.
ثبت رکوردهای جدید نرخ سود در بازار باز

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار باز در هفته های اخیر رکوردزنی های بی سابقه ای داشته است. در این بازار، بانک مرکزی اوراق از بانک ها می خرد تا به این طریق بسط میان‌ مدت پول را در بانک‌ها مدیریت کند.  تزریقی که برای پنجمین هفته متوالی در سطح 60 همت ثابت مانده است.

تزریق ثابت پول در بازار باز 

در هفته منتهی به 3 مرداد بانک مرکزی هفدهمین مرحله حراج اوراق بدهی دولتی را برگزار کرده و طی آن 59 هزارو  900 میلیارد تومان پول در بازار باز تزریق کرد. در این بازار بانک ها هر هفته اوراق به بانک مرکزی عرضه کرده و به تناسب اوراق عرضده شده از این نهاد استقارض نقدینگی می کنند. 

بانک مرکزی هم بنابر صلاحدید خود با هر میزان که بخواهد در هر هفته موافقت می کند. 

در همین خصوص در هفته جاری بانک ها در حدود 81 هزار و 240 میلیارد تومان اوراق به بانک مرکزی عرضه کرده که این نهاد تقریبا با 73 درصد آن موافقت کرد.

این خرید وفروش در بازار باز توام با تاریخ سررسید و نرخ سود معلومی است. تاریخ سررسید در هر مرحله تقریبا ثابت بوده و برابر با 7 روزه بود هاست. این در حالی است که نرخ سود در این بازار روندی صعودی داشته و اکنون به بالاترین سطح خود در تاریخ برگزاری بازار باز رسیده است.این رقم در اطلاعیه بانک مرکزی برابر با 21.5 درصد بوده است. 

نرخ سود

کاهش اعتبارات قاعده مند در بازار بین بانکی

در کنار بازار باز، بانک ها می توانند نیاز های خود را در بازار بین بانکی نیز تامین کنند. در این بازار بانک های دارای کسوری نیازهای فوری خود را از طریق بانک های دارای مازاد مرتفع می سازند. بانک مرکزی هم با اعتبارات قاعده مند و با نرخ سود سقف 22 درصد در این نهادها اقدام به تزریق پول می کند. این رقم در هفته اخیر کاهش پیدا کرده و به 14 هزار و 390 میلیارد تومان رسیده است. 

نرخ سود

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید