بررسی هفته دوازدهم بازار اولیه

سومین صفر بانک ها در حراج اوراق بدهی

کدخبر: ۵۱۴۰۹۰
اقتصادنیوز: خرید اوراق بدهی دولتی در مرحله یازدهم روند کاهشی داشته و افت قابل ملاحظه ای را ثبت کرده است. آمارها نشان می دهد کل اوراق فروخته شده دراین هفته برابر با 166 میلیارد تومان بوده که تمام آن را بورسی ها خریداری کرده اند و برای سومین هفته متوالی نهادهای مالی هیچ مشارکتی را به ثبت نرسانده اند.
سومین صفر بانک ها در حراج اوراق بدهی

به گزارش اقتصادنیوز ، خرید اوراق بدهی دولتی در هفته سوم مرداد کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرد. آمارهای وزارت اقتصاد نشان می دهد در مرحله دوازدهم حراج بازار اولیه کمتر از 200 میلیارد تومان اوراق به فروش رسیده که سطح پایینی به شمار می آید.

اهمیت این بازار از جهت تامین غیر تورمی کسری بودجه بوده و رصد آن برای تحلیل گران اقتصاد کلان بسیار مهم تلقی می شود.

در این بازار دولت اوراق خود را به مشتریان خود اعم از بانک ها و بورسی ها عرضه می کند و این نهادها نیز با توجه به شرایط مالی خود و جذابیت اوراق عرضه شده دربازار اولیه مشارکت می کنند. برخی کارشناسان معتقدند هر چه درآمدزایی دولت از این محل بیشتر باشد احتمال رشد تورم نیز به دلیل رشد کمتر پایه پولی کاهش پیدا خواهد کرد.

کاهش قابل توجه فروش اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه

در هفته سوم مرداد ماه طبق آخرین داده های منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد و دارایی دولت مجموعا 166 میلیارد و 700 میلیون تومان اوراق بدهی توانست به مشتریان خود بفروشد.

این در حالی است که در هفته قبل آن، سطح فروش اوراق به مراتب افزایش پیدا کرده و در کانال 3 هزار میلیارد تومان قرار داشت.

نکته مهم در این بازار کاهش دوباره خرید اوراق بدهی دولتی از سوی بانک ها بوده  که در این مقطع سومین صفر را در سال جاری به ثبت رسانده است.

بنابراین تمام اوراق فروخته شده در هفته جاری را بورسی ها خریداری کرده اند که البته مانند هفته گذشته هنوز سطح پایینی به شمار می آید.

در همین رابطه آمارهای ثبت شده نشان می دهد دسته بندی اراد خریداری شده در بورسی ها در مجموع نشان از خرید 166 میلیارد و 700 میلیون تومان اوراق بوده است.

تفکیک اوراق خریداری شده دربازار اولیه

در سومین هفته مرداد ماه کل اوراق عرضه شده دربازار اعم از اراد 107 و اراد 109 بوده که اولی نرخ سود بالاتر و دومی تاریخ سررسید کوتاه تری داشته است. آمارهای ثبت شده دربازار اولیه مرحله دوازدهم نشان می دهد در این هفته 69 میلیارد تومان اراد 107  بانرخ سود 22 درصدی بوده و اراد 109 نیز نرخ سود 21.5 درصدی داشته که 97 میلیارد تومان آن فروخته شده است. به عبارت دیگر معرفی اوراق جدید اراد 109 در هفته اخیر نتوانسته خریداران را به خرید بیشتر مجذوب کند.

اوراق بدهی دولتی

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید