بازگشت امید به سعادت آباد

پیش بینی بورس در هفته آخر آبان 99 +نمودار

کدخبر: ۳۷۲۹۱۴
برآیند بورس در هفته کاری گذشته گرچه منفی ثبت شد اما روزنه‌هایی برای احیا دیده شد. آیا این روزنه می‌تواند به تعدیل روند ریزشی کمک کند؟ بر اساس 5 نشانه به این پرسش پاسخ داده شده است.
پیش بینی بورس در هفته آخر آبان 99 +نمودار

به گزارش اقتصاد نیوز، در هفته گذشته شاخص کل در مجموع 69 هزار واحد پایین آمد اما در آخرین روز هفته روند نزولی آن متوقف شد و 10 هزار واحد رشد کرد. از سوی دیگر ارزش معاملات خرد در روندی صعودی به بالاترین رقم آبان ماه رسید، روند خروج پول‌های حقیقی نزولی شد و بازار با رشد ارزش صف‌های خرید مواجه شد. آیا این روندهای مثبت در هفته آینده نیز ادامه می‌یابد؟

بازدهی منفی بورس

بازدهی هفتگی بورس تهران منفی 5.5 درصد بود که به این معنی است که در هفته گذشته ارزش سبد سهام، سهام‌داران به طور متوسط 5.5 درصد کاهش یافته است.

شاخص کل بورس در طی هفته گذشته در کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی نوسان کرد و از سطح یک میلیون و 211 هزار واحد پایین‌تر نرفت. تحلیل‌گران تکنیکی این رقم را کف حمایتی شاخص کل می‌دانند و معتقدند شاخص بورس از این سطح پایین‌تر نمی‌رود.

در ابتدای هفته پیش، شاخص کل با روندی نزولی در رقم یک میلیون و 262 هزار واحد قرار گرفت و در 3 روز بعدی نیز روندی کاهشی داشت تا جایی که در روز سه‌شنبه به پایین‌ترین رقم هفته یعنی یک میلیون و 211 هزار واحد رسید. اما در روز چهارشنبه شاخص کل بالا آمد و با رشد 10 هزار واحدی به رقم یک میلیون و 221 هزار واحد رسید.

روند شاخص کل هم وزن در هفته گذشته کاملا شبیه به روند شاخص کل بود. شاخص کل هم وزن در 4 روز معاملاتی ابتدای هفته روندی نزولی داشت و در روز سه‌شنبه به پایین‌ترین رقم هفته یعنی 364 هزار و 884 واحد رسید، اما در روز چهارشنبه با رشد اندک 119 واحدی، به رقم 365 هزار و 4 واحد افزایش یافت.

روند هفته شاخص بورسروند هفته شاخص بورس

پیش بینی بورس هفته

برای پیش‌بینی روند تغییرات شاخص‌های بورس می‌توانیم به بررسی عوامل درونزا و برونزای موثر بر بورس بپردازیم. از اصلی‌ترین عوامل برونزای موثر بر بازار سهام روند تغییرات قیمت دلار است. از سوی دیگر برای تحلیل روندهای درونزای بورس، علاوه بر شاخص کل و شاخص‌ هم‌وزن می‌توانیم به روند تغییرات 5 فاکتور ارزش معاملات کل، ارزش معاملات خرد، تغییر مالکیت پول‌های حقیقی به حقوقی (خروج پول‌های حقیقی)، ارزش صف‌های خرید و ارزش صف‌های فروش توجه کنیم.

روند قیمت دلار

شاخص بورس تهران عمدتا با روند قیمت دلار هم‌جهت است. هر چند که در برخی مقاطع نماگرهای بورس به روند تغییرات قیمت ارز حساسیتی نشان نداده‌اند و تابع روندهای درونی یا عوامل بیرونی دیگری بوده‌اند، اما روند تغییرات قیمت دلار یکی از عواملی است که می‌تواند به پیش‎‌بینی روند شاخص‌های بورس کمک کند.

قیمت دلار در بازار آزاد در ابتدای هفته گذشته در کانال 24 هزار تومان قرار داشت و پس از آن در روندی صعودی به کانال 27 هزار تومانی وارد شد و در همین محدوده باقی ماند. در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه قیمت دلار با روندی کاهشی همراه بود و در روز پنجشنبه در رقم 27 هزار و 100 تومان قرار گرفت. اگر روند کاهشی قیمت دلار در دو روز پایانی هفته گذشته در هفته آینده نیز ادامه یابد می‌تواند عاملی برای کاهش شاخص بورس باشد.

روندهای درونی بورس

در معاملات روز چهارشنبه بورس، ارزش معاملات کل بازار سهام برای سومین روز پیاپی در ارقام بالاتر از 10 هزار میلیارد تومان قرار گرفت. ارزش معاملات کل بورس 10 هزار و 157 میلیارد تومان بود. همچنین ارزش معاملات خرد به  7 هزار و 633 میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم از ابتدای آبان ماه تا به امروز است. در دو روز پایانی هفته گذشته میزان خروج پول‌های حقیقی از بورس روندی کاهشی داشت. رشد شاخص کل و شاخص هم‌وزن و رشد ارزش معاملات خرد در کنار روند کاهشی خروج‌ پول‌های حقیقی از بورس علامتی مثبت و امیدوارکننده برای سهام‌داران است.

ارزش صف‌های خرید نیز در طی هفته گذشته روندی صعودی داست. ارزش صف‌های خرید در روز چهارشنبه رشد 139 درصدی داشت و در این روز به رقم هزار و 6 میلیارد تومان بالغ شد که بالاترین رقم در هفته گذشته بود. ارزش صف‌های فروش نیز پس از روز یکشنبه که بالاترین رقم ارزش صف‌های فروش بورس در هفته گذشته را داشت، در ادامه هفته روندی نزولی داشت. در آخرین روز معاملاتی هفته برای سومین روز پیاپی بورس با کاهش ارزش صف‌های فروش همراه بود و به پایین‌ترین رقم در هفته گذشته رسید. رشد ارزش صف‌های خرید و نزول ارزش صف‌های فروش علامتی مثبت در جهت رشد شاخص‌های بورس است.  

N-2N-3N-5

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید