اقتصادنیوز بررسی کرد

بورس زیر سایه دلار +جدول

کدخبر: ۳۹۲۳۶۰
اقتصادنیوز: همواره در میان تحلیل‌گران بازار سرمایه بر سر تاثیر تغییرات نرخ ارز بر شاخص بورس اختلاف نظر وجود داشته، آیا رشد قیمت دلار شاخص را بالا می‌کشد؟
بورس زیر سایه دلار +جدول

به گزارش اقتصادنیوز ، روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 21 هزار و 624 واحد و شاخص هم‌وزن 2 هزار و 970 واحد صعود کردند. همچنین شاخص کل فرابورس  85 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 539 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 289 نماد رشد قیمت و 167 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 60 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 34 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت دارویی ره‌آورد تامین (درهآور)، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان (غشهداب)، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر)، آ س پ (آ.س.پ)، بیمه تجارت نو (بنو) و پگاه فارس (غفارس)‌ با رشد 5 درصدی بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های سیمان دورود (سدور)، فراورده‌های غذایی و قند پیرانشهر (قپیرا) و لامپ پارس شهاب (بشهاب) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس توسعه شهری توس گستر (وتوس)، سیمان اصفهان (سصفها) و موتورسازان تراکتورسازی ایران (خموتور) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس آسیا سیر ارس (حآسا)، شهرسازی و خانه سازی باغمیشه (ثباغ) و تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپ‌کیش) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد تقاضا 948 میلیارد تومانی بسته شد.

پیش بینی بورس

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات سه‌شنبه 34 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 163 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز دوشنبه 14 درصد افزایش یافت و به رقم هزار و 394 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 49 درصد کاهش یافت و 446 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

روز سه‌شنبه شرکت زغال سنگ پروده طبس (کزغال) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 260 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کزغال، سپیدار (سپیدار سیستم آسیا) و فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین عرضه‌ها

روز سه‌شنبه بیشترین صف فروش نیز به کدما (معدنی دماوند) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 62 میلیارد تومانی داشت. پس از کدما، گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) و چخزر (صنایع چوب کاسپین خزر) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس

 

روز سه‌شنبه شاخص‌‌های بازار سهام صعود کردند و تعداد نمادهایی که رشد قیمت داشتند بیشتر از نمادهای با افت قیمت بودند. از طرف دیگر سهم معامله‌گران حقیقی از خرید‌ها بیش از سهم آن‌ها از فروش‌ها بود. در سمت تقاضا، 91 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 9 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه نیز 89 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 11 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. در پایان معاملات، ارزش صف‌های خرید بیش از صف‌های فروش بود و بازار با مازاد تقاضا بسته شد.

روز سه‌شنبه علاوه بر رشد تقاضای حقیقی‌ها، رقم ورود پول حقیقی نیز مثبت شد و 263 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به بورس وارد شد.

همچنین شاخص بورس که در ابتدای هفته در محدوده یک میلیون و 135 هزار واحد قرار داشت، در روز سه‌شنبه برای سومین روز پیاپی رشد کرد و به کانال یک میلیون و 200 هزار واحد پا گذاشت. در نتیجه اتفاق مثبت برای سهام‌داران شکل‌گیری روند صعودی شاخص کل است. قرار گرفتن رقم شاخص در کانال 1.2 میلیونی این امیدواری را برای سهام‌داران ایجاد کرده که در اولین روز کاری هفته شاخص بتواند به رشد خود ادامه دهد.

در روزهای گذشته با کمرنگ شدن امیدها برای احیای برجام و افزایش ریسک‌های سیاسی، امیدواری نسبت به بهبود وضعیت شرکت‌های صادرات‌محور نیز کاهش یافته است. گروهی از تحلیل‌گران معتقدند قیمت سهام این دسته از شرکت‌ها با افت مواجه خواهد بود. در مقابل افزایش ریسک‌های سیاسی و سیتماتیک موجب افزایش قیمت دلار نیز شده است، گروهی دیگر از تحلیل‌گران روند تغییرات شاخص بورس را با روند قیمت ارز هم‌جهت می‌دانند و می‌گویند دلار به بورس سیگنال صعود داده است.

پیش بینی بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید