پیش بینی بازار سهام 25 اسفند 99

بورس در سه روز آخر سال/ انتظارات و استراتژی‌ها

کدخبر: ۳۹۹۴۷۶
اقتصادنیوز: تحلیلگران انتظارات سه روز کاری پایانی آخر سال را تشریح و با ترسیم مختصات کنونی، رفتار بورس را پیش بینی کردند.
بورس در سه روز آخر سال/ انتظارات و استراتژی‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، دومین روز هفته هم شاخص سبز رنگ شد؛  اما تردیدها در بازار در جریان است. برخی از الگوی مشابه سال گذشته احتمال میدهند و ورود دوباره جریان پول را حدس میزنند و برخی هم عبور از آن الگو و باقی ماندن تردیدها و هیجانات بورس بازان را محتمل‌تر می‌دانند. در این واسط برخی هم بسیار خوش بینانه معتقدند بازار با نما و تصویر عاقلانه‌تری از سال بعد رفتار می‌کند و البته شرط لازم و ضروری را هم برای عاقلانه رفتار کردن بازار مطرح می‌کنند و آن سیاست‌های درست و منطقی سیاست‌گذار است.

فارغ از سناریوها و الگوهای پیش‌بینی در بازار، همچنان رفتارهای تردیدآمیز در بازار موج می‌زند و عمده دلیل آن را باید ناشی از رفتارهای اشتباه و تکراری سیاست‌گذار دانست که معلوم نیست تا کی میخواهد هر ساله با قول‌های حمایتی و البته با هدف پنهانی تامین کسری بودجه و نیازمندی‌های خود، به صورت دستوری نقدینگی را به میان انواع بازارها تزریق و از این ناحیه کارکرد ذاتی بازارها را با چالش مواجه کند.

با تصویب کلیات بودجه و ریل سیاست‌گذاری دولت در تامین کسری بودجه با فروش اوراق و احتمال اقبال دوباره به بازار سهام، همچنان بورس بازان حرفه‌ای (چه حقیقی و چه حقوقی) با ترس و ابهام رفتار می‌کنند و گام بر می‌دارند. حقیقی‌های آماتور هم که همچنان به دلیل ترس، فعلاً تمایلی به حضور دوباره در بازار سهام را ندارند، چرا که ترس از دست دادن ارزش برگه‌های سهام در یک سال گذشته، به حدی به اعتماد آنان در بازار آسیب زده که جرأت روبه‌روشدن با رفتار مشابه یکسال اخیر را ندارند. در این مختصات موجود، پیش‌بینی ها اندکی سخت و پیچیده شده است و صحبت از حتمی بودن هر سناریو یا الگو به واقع نمی‌تواند تصویر کاملی از نمای آینده بازار باشد.

انتظارات امروز در بازار سهام

احمد بزرگی | کارشناس بازار سرمایه

روز یکشنبه بازار کار خودش را با مثبت های خوبی اغاز کرد اما حقوقی ها حال دل سهامداران رو خراب کردند؛ به طوری که حقوقی خودرو و خساپا با عرضه ابشاری در صف خرید باعث شدند که خریداران عقب بکشند. انتظار هست امروز هم فشار فروش ایجاد شود و از فردا دوباره خریداران به میدان بیایند.

نکته ای که صدای سهامداران را بلندمی‌کند اینست که چرا هفتاد درصد بازار صف فروش هست شاخص باید سبز باشد آیا وقت آن نرسیده است که فرمول محاسبه عدد شاخص کل تغییر کند. البته وعده هایی داده شده است اما هنوز عملی نشده است.

بورس دو

پیش بینی بازار سهام در روزهای آخر سال

علیرضا عزیزالهی | کارشناس بازار سرمایه

روز گذشته نیز مانند چند روز گذشته شاهد بهبود ارزش معاملات نسبت به هفته های قبل بودیم. همانطور که انتظار می رفت، تداوم افزایش نسبی ارزش معاملات در چند روز اخیر باعث شده است جو مثبتی که در روزهای اخیر در سهم های شاخص ساز اتفاق افتاده است، رفته رفته به سایر سهم های درگیر در صف فروش نیز کشیده شود.

پیش بینی می شود باتوجه به اینکه تنها 3 روز کاری دیگر تا پایان سال و شروع تعطیلات نوروز باقی مانده است، افزایش فشار عرضه تا پایان هفته تا حدودی طبیعی باشد. انتظار می رود با کم رنگ شدن حواشی و ابهامات پیرامون بازار سهام  و همچنین راکد شدن سایر بازارهای موازی، به شرط  تداوم روند فعلی تقاضا تا پایان سال جاری، بتوان به شروع بازاری متعادل تر در ابتدای سال آینده امیدوار بود.

بازار سهام

استراتژی سهامداران در بازار سهام

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

برای دومین روز پیاپی، شاخص‌کل توانست رشد  بیش از یک درصدی را به ثبت برساند و باز هم این اتفاق نه به خاطر سبزپوشی کلی بازار، بلکه به خاطر رشد قابل توجه نمادهای شاخص‌ساز صورت گرفت. شاخص هم‌وزن یکشنبه رشد اندک 0.24 درصدی را به ثبت رساند، این موضوع در کنار وجود صف فروش برای نیمی از نمادهای بازار نشان می‌دهد در روزهای باقی مانده از سال 99 نیز نباید انتظار داشته باشیم کلیت بازار به تعادل برسد.

در حدود یک ماه گذشته، برآیند خرید و فروش حقیقی‌ها حکایت از خروج نقدینگی از سوی این دسته از سهامداران در تمامی روزهای معاملاتی دارد. در نتیجه برخی از سهامداران حقیقی، مثبت‌های این روزهای بورس را بهترین فرصت برای نقد کردن بخش بیشتری از سبدسهام خود می‌دانند. این که استراتژی این گروه از سهامداران درست است یا این که فروشندگان این روزها در آینده پشیمان خواهند شد، در اوایل سال 1400 مشخص خواهد شد.

با این حال در روی دیگر سکه می‌توان کاهش نوسان بورس را نیز یک مولفه مثبت قلمداد کرد. در فاصله اواسط مرداد تا اواسط دی ماه، بورس دستخوش فراز و نشیب های متوالی و ریزش 9 کانالی شاخص‌کل بود. اما در حدود دو ماه اخیر و به مدد دامنه نوسان نامتقارن، تب و تاب بازار سرمایه کاهش یافته است. در این شرایط اگر سبزپوشی نمادهای شاخص‌ساز پایدار باشد، می توان امیدوار بود که در فروردین یا اردیبهشت سال 1400، کلیت بازار به تعادل برسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید