زیر پوست بازار سهام

واکنش بورس به نوسان دلار /پیش بینی بورس امروز

کدخبر: ۴۰۲۲۶۳
با اینکه پیش بینی می‌شد با افزایش قیمت دلار شاخص بورس نیز رشد کند، اما شاخص کل روز گذشته نزول کرد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز سه‌شنبه همانند روز یکشنبه شاخص کل ریزش کرد و شاخص هم‌وزن رشد کرد. روز گذشته شاخص کل بورس 3 هزار و 799 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 303 هزار واحد رسید.

بازارِ پر نوسان و کم دامنه

 در ابتدای معاملات دیروز روند شاخص کل بورس نزولی شد و در بیست دقیقه ابتدایی حدود 4  هزار واحد افت کرد اما پس از آن دوباره بالا آمد و 3 هزار واحد رشد کرد. در دو ساعت پایانی معاملات روند تغییرات شاخص کل نزولی بود و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 3 هزار و 799 واحد افت کند و به سطح یک میلیون و 303 هزار و 88 واحد رسید.

اما شاخص هم‌وزن سبزپوش شد و با رشد 276 واحدی، 442 هزار و 828 واحد را ثبت کرد. شاخص فرابورس هم 34 واحد بالا آمد و به 18 هزار و 81 واحد رسید. 

تداوم خروج پول حقیقی 

در روز ‌‌سه‌شنبه شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 263 میلیارد تومان بود.

در معاملات دیروز بیشترین خروج پول حقیقی را موسسه مالی و اعتباری ملل (وملل) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 28 میلیارد تومان بود. پس از وملل، کیسون و فملی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار

«فارس»، «فملی» و «تاپیکو» سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند. «فولاد»، «شتران» و «اپال» نیز سه نماد با تاثیرگذاری مثبت بر شاخص کل بودند. 

کاهش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات روز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز یکشنبه 32 درصد کاهش یافت و به رقم 102 میلیارد تومان رسید. در مقابل ارزش صف‌های فروش 1.4 درصد افزایش یافت و هزار و 970 میلیارد تومان شد.

عرضه و تقاضای بورس

 شرکت رایان هم افزا (با نماد معاملاتی رافزا) با صف‌ خرید 13 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از رافزا، وپست (پست بانک ایران) و خرینگ (رینگ سازی مشهد) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به برکت (شرکت دارویی برکت)  تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 91 میلیارد تومانی داشت. پس از برکت، کاذر (فراورده‌های نسوز آذر) و سنیر (سیمان سفید نی ریز) بیشترین صف فروش را داشتند.

 در سمت تقاضا، 85 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 15 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 91 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 9 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

بورس

کاهش ارزش معاملات خرد

مروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 97 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد نیز 6.8 درصد کاهش یافت و به رقم 3 هزار و 903 میلیارد تومان رسید. 

شپنا و سایپا در صدر جدول معاملات

در معاملات دیروز شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات شپنا 228 میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، شتران بیشترین ارزش معاملات را داشت و شستا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شگویا و سایپا  در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات  نیز سایپا با تعداد 357 میلیون و 589 هزار و 439 سهم در صدر قرار گرفته است. بترانس در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شتران تعلق داشت. شپنا و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

پیش بینی بورس امروز

پس از رشد قیمت دلار در روزهای اخیر بسیاری از فعالان بازار سهام در انتظار رشد قیمت سهم‌های کامودیتی محور بودند، اما دیروز بسیاری از این سهم‌ها کاهش قیمت داشتند و موجب نزول شاخص کل شدند. با این حال در دو گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی دو رو‌ی سبز و قرمز بازار در تعادل نسبی قرار داشت. در گروه فلزات اساسی نمادهای فولاد، فخوز، فلوله، فایرا و میدکو رشد قیمت داشتند و در مقابل نمادهای فملی، فولاژ، ارفع و ذوب با کاهش قیمت مواجه شدند.

گروه محصولات شیمیایی نیز در وضعیتی مشابه گروه فلزات اساسی قرار داشت. نمادهای شگویا، کلر، شاروم، شیران، شپارس و شغدیر سبزپوش شدند و نمادهای فارس، تاپیکو، پترول، زاگرس و جم روز را با نزول قیمت سپری کردند.

بنابراین با توجه به وزن بالای این دو گروه و نیز حساسیت آن‌ها به تغییرات قیمت ارز، به نظر می‌رسد‌ جهت‌گیری این دو گروه روند بازار را در آخرین روز معاملاتی هفته تعیین خواهد کرد. اگر این دو گروه کامودیتی محور بازار از وضعیت تعادلی فعلی خارج شوند، انتظار می‌رود با سبزپوشی نمادهای بزرگ این دو گروه شاخص کل نیز رشد کند و در غیر این صورت شاخص بورس هفته را قرمزرنگ به پایان خواهد برد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید