تحولات بازار سهام در آخرین روز کاری هفته؛

صعود داغ بورس در نیمه تابستان

کدخبر: ۴۳۲۶۸۳
در روز چهارشنبه شاخص کل بورس 30 هزار واحد رشد کرد و ارزش معاملات خرد سهام رکورد 6 ماهه را شکست.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس 30 هزار 778 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 484 هزار واحد رسید.

بورس

پایان صعودی هفته

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی 26 هزار واحد رشد کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز سه‌شنبه 30 هزار و 778 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 484 هزار و 590 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات 4 هزار و 162 واحد نسبت به روز گذشته بالا آمد و در رقم 422 هزار و 331 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 423 واحد رشد کرد و به رقم 21 هزار و 212 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 311 نماد رشد قیمت داشتند که 216 نماد بورسی و 95 نماد فرابورسی بودند. همچنین 159 نماد کاهش قیمت داشتند که 116 نماد بورسی و 43 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 64 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 32 درصد بازار افت قیمت داشتند.

گروه‌های سبزِ بورس و فرابورس

امروز قیمت سهام تمام نمادهای گروه‌های فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای (از جمله شتران، شپنا، شاوان، شپاس و شبریز)، فعالیت‌های جنبی مرتبط با واسطه‌گری مالی (مانند امید، فرابورس، کالا، تملت، امین و تنوین) و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی (از جمله شستا، وغدیر، وبانک، وامید و وصندوق) افزایش یافت و یکپارچه سبزپوش شدند.

خروج پول حقیقی

روز چهارشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 50 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به دیروز افزایش 13 درصدی داشته است.

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی برای دومین روز پیاپی به سهام وبملت (بانک ملت) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 30 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و وغدیر (سرمایه‌گذاری غدیر) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در معاملات آخرین روز کاری هفته شاهد خروج 500 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت بودیم که یک رکورد در تاریخ بورس محسوب می‌شود.

لیدرهای بازار

روز چهارشنبه نمادهای «فارس»، «فولاد» و «شستا» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. فملی، کگل، پارس و تاپیکو دیگر نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

همچنین سه نماد «پاکشو»، «اپال» و «برکت» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سپید صدرنشین است و شستا و فولاد در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز لطیف، شصدف و دی پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

فزونی تقاضا بر عرضه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 3 درصد افت کرد و در رقم هزار و 202 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 3 درصد افزایش یافت و 489 میلیارد تومان شد. بدین ترتیب ارزش مازاد تقاضای بازار در پایان معاملات به 713 میلیارد تومان رسید.

شرکت پتروشیمی پارس (با نماد معاملاتی پارس) با صف‌ خرید 281 میلیارد تومانی برای دومین روز پیاپی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از پارس، نمادهای سپید (سپید ماکیان) و شتران (شرکت پالایش نفت تهران) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به کدما (معدنی دماوند) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 108 میلیارد تومانی داشت. پس از کدما، غدام (خوراک دام پارس) و ثالوند (سرمایه‌گذاری مسکن الوند) بیشترین صف فروش را داشتند.

افزایش نقدشوندگی بازار 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 18 هزار و 699 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌سه‌شنبه 13 درصد افزایش یافته است.

ارزش معاملات خرد نیز با رشد 14 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 10 هزار و 38 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 115 روز کاری گذشته از 27 بهمن 1399 تا به امروز است.

شستا و دی صدرنشین جدول معاملات

در معاملات امروز شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 642 میلیارد تومان بود.

پس از شستا، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شتران و فملی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز دی (بانک دی) با تعداد 791 میلیون و 536 هزار و 871 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. شستا و ملت در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید