گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام؛

بورس تهران از شوک خارج نشد/ 30 دقیقه بحرانی بازار

کدخبر: ۴۳۷۱۵۵
اقتصادنیوز: امروز 9 شهریور 1400 شاخص‌ بورس تهران در نیم ساعت ابتدایی به شدت ریزش کرد تا نشان دهد که هنوز از شوک دیروز خارج نشده است.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 27 هزار و 810 واحد نزول کرد و با از دست دادن کانال 1.5 میلیونی به سطح یک میلیون و 496 هزار واحد رسید.

بورس

سومین روز نزولی

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی 46 هزار واحد افت کرد. اما پس  از آن تقاضای بازار بیشتر شد و شاخص رو به بالا حرکت کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز دوشنبه 27 هزار و 810 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 496 هزار و 158 واحد رسید.

روند تغییرات شاخص هم‌وزن نیز مشابه شاخص کل بود و در پایان معاملات با افت 7 هزار و 466 واحدی نسبت به روز گذشته در رقم 446 هزار و 893 واحد ایستاد.

 همچنین شاخص کل فرابورس 151 واحد پائین آمد و به رقم 21 هزار و 960 واحد رسید.

بورس

کاهش 90 درصدی صف های فروش پایانی

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 30 درصد رشد کرد و در رقم 684 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 90 درصد کاهش یافت و 254 میلیارد تومان شد.

شرکت نفت سپاهان (شسپا) با صف‌ خرید 213 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شسپا، نمادهای مدیریت (سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشور) و کرازی (کارخانجات تولید شیشه) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به کمرجان (شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 37 میلیارد تومانی داشت.پس از کمرجان، شگویا (شرکت پتروشیمی تندگویان) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین صف فروش داشتند.

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 120 نماد رشد قیمت داشتند که 81 نماد بورسی و 39 نماد فرابورسی بودند. همچنین 367 نماد کاهش قیمت داشتند که 265 نماد بورسی و 102 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 24 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 74 درصد بازار افت قیمت داشتند.

کاهش خروج پول حقیقی

روز سه‌شنبه برای سومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 692 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته 65 درصد کمتر شده است.

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 66 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، شتران (پالایش نفت تهران) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در مقابل شبندر بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 95 میلیارد تومان بود.

 لیدرهای بازار

روز سه‌شنبه نمادهای «فارس»، «شستا» و «پارسان» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند. 

همچنین سه نماد «میدکو»، «شبندر» و «کگل» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شبندر صدرنشین است و سپید و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز وهامون، دی و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 19 هزار و 120 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌دوشنبه 38 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات اوراق بدهی نیز که 17 درصد کل معاملات بازار را تشکیل می‌دهد با افت 80 درصدی به 3 هزار و 367 میلیارد تومان رسید.

ارزش معاملات خرد با رشد 11 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 13 هزار و 993 میلیارد تومان رسید.

شبندر صدرنشین جدول معاملات

در معاملات امروز شبندر (پالایش نفت بندرعباس) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 814 میلیارد تومان بود.

پس از شبندر، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و فرابورس رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شستا و شتران در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز نماد دی (بانک دی) با تعداد یک میلیارد و 615 میلیون و 699 هزار و 747 سهم در صدر قرار گرفته است. شبندر در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خساپا تعلق داشت. دو نماد خپارس و خودرو نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید