گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام پایتخت

افزایش نقدشوندگی بورس تهران در روز پُرنوسان بازار

کدخبر: ۴۳۸۵۵۸
اقتصادنیوز: امروز 15 شهریور 1400 شاخص کل بورس دو بار تغییر جهت داد و در نهایت در ارتفاع هزار و 312 واحد بالاتر از دیروز قرار گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز دوشنبه شاخص کل بورس هزار و 312 واحد صعود کرد و در سطح یک میلیون و 538 هزار واحد قرار گرفت.

01

سبزپوشی تابلوی بورس

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 6 هزار واحد رشد کرد. اما پس از آن روند تغییرات شاخص نزولی شد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه هزار و 312 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 538 هزار و 505 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز 2 هزار و 591 واحد نسبت به روز کاری قبل بالا آمد و در رقم 469 هزار و 613 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس با رشد 71 واحدی به رقم 22 هزار و 764 واحد رسید.

02

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 270 نماد رشد قیمت داشتند که 181 نماد بورسی و 89 نماد فرابورسی بودند. همچنین 211 نماد کاهش قیمت داشتند که 162 نماد بورسی و 49 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 55 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 43 درصد بازار افت قیمت داشتند.

ورود پول حقیقی 

روز دوشنبه برای چهارمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 32 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.  

 در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام شبندر (پالایش نفت بندرعباس) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 64 میلیارد تومان بود. پس از شبندر، آریان (پارس آریان) و شاوان (پالایش نفت لاوان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

در مقابل فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) با 59 میلیارد تومان بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را داشت و پس از فولاد، نوری (پتروشیمی نوری) و وپاسار (بانک پاسارگاد) بیشترین خروج پول را داشتند.

لیدرهای بازار

روز دوشنبه نمادهای «کگل»، «شبندر» و «شپنا» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. 

همچنین سه نماد «فولاد»، «وغدیر» و «ومعادن » نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شبندر و ومدیر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز وهامون، مدیریت و سپیدار پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش ارزش صف های پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 47 درصد افت کرد و در رقم 576 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 5 درصد کاهش یافت و 102 میلیارد تومان شد.

شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری (مدیریت) با صف‌ خرید 124 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از مدیریت، نمادهای کپرور (شرکت فراوری زغال سنگ پروده طبس) و شسپا (شرکت نفت سپاهان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به وهامون (شرکت سرمایه گذاری هامون صبا)  تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 77 میلیارد تومانی داشت. پس از وهامون، فرابورس (شرکت فرابورس ایران) و سنیر (شرکت سیمان سفید نیریز) بیشترین صف فروش داشتند.

افزایش نقدشوندگی بازار

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 29 هزار و 497 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌یکشنبه 12 درصد افزایش یافته است. 

ارزش معاملات خرد نیز با رشد 12 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 11 هزار و 563 میلیارد تومان رسید.

 شبندر و دی صدرنشین جدول معاملات

در معاملات امروز نماد شبندر (پالایش نفت بندرعباس) بیشترین ورود پول حقیقی، بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات شبندر 463 میلیارد تومان بود.

پس از شبندر، صبا بیشترین ارزش معاملات را داشت و برکت رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شپنا و شستا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز دی با تعداد یک میلیارد و 227 میلیون و 356 هزار و 247 سهم در صدر قرار گرفته است. شبندر در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد خودرو و ملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

03

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید