چالش روز آخر کاری بازار سهام؛

فروشندگان بورس به جنگ خریداران می‌روند

کدخبر: ۴۵۱۹۱۲
اقتصادنیوز: به نظر می‌رسد امروز 12 آبان 1400تحرکات سمت تقاضا در بازار سهام استمرار خواهد یافت. معاملات روز پایانی بورس چالش سمت تقاضا خواهد بود، چرا که فروشندگان به جنگ خریداران خواهند رفت.
فروشندگان بورس به جنگ خریداران می‌روند

به گزارش اقتصادنیوز، خلاصه عملکرد بازار سهام در روز سه شنبه احتمالا سناریوی متفاوتی را برای روز چهارشنبه رقم می زند. خریداران در روز سه شنبه با تحرکاتشان در سمت تقاضا شاخص را به پیش راندند اما نکته اصلی بازار این بود که اگرچه شاخص ها در بازار سبز رنگ بودند اما جریان نقدینگی از بازار سهام همچنان منفی ارزیابی می شود.

حرکت و سمت و سوی رفتار بورس بازان در ابتدا و انتهای معاملات سهام نشان داد که ارزش صف های خرید در پایان بازار روبه کاهش گذاشته و ارزش صف های فروش در پایان معاملات رو به افزایش نهاد. این وضعیت نشان داد که سمت عرضه همچنان پرتوان است و البته سیگنالی برای رفتار بازار در روز بعد از معاملات سه شنبه است.

 

چالش کنونی بازار سهام

چالش کنونی بازار مسیر نقدینگی حقیقی هاست؛ در روزهای گذشته شدت خروج پول حقیقی ها از بازار به حدی شدت یافت که در یک سال بی سابقه بود، اگرچه در دو  روز گذشته از شدت خروج پول حقیقی ها کاسته شده اما چالش اصلی آنجاست که با وجود قطع مسیر نزولی شاخص و صعودی شدن آن اما خروج پول حقیقی ها همچنان مستمر و ادامه دارد.

همسوی با این اتفاق، ارزش معاملات خرد هم گویای این نکته است که بازار با وضعیت نحیف نقدینگی روبه روست.

تغییرات نرخ ارز و سیگنال دهی کامودیتی ها اگرچه غیرفعالند و از این ناحیه موتور رشد بازار منقبض گشته اما با این وصف بازار همچنان امیدوار به روشن شدن موتور رشدی دلار و کامودیتی هاست.

نظرسنجی اقتصادنیوز: عرضه به جنگ تقاضا می رود

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» نشان می دهد که بیشتر پاسخگویان معاملات روز چهارشنبه را چالش بازار برای تداوم مسیر صعودی شاخص می دانند؛ با توجه به رفتار ساعات پایانی بورس بازان و فشارها در سمت عرضه، به نظر می رسد خریداران در روز چهارشنبه در سمت تقاضا همچنان تحرکاتشان را دنبال کنند که بتوانند شاخص را به کانال 1.4 میلیون واحد هدایت کنند. البته سمت عرضه با توجه به روز پایانی مبادلات احتمالا دوباره به جنگ تقاضا می رود و باید منتظر بود که توان سمت تقاضا چقدر می تواند از توان پرزور عرضه بکاهد.

تداوم تردید و انتظار خریداران حقیقی ها، فعلا جریان خروج نقدینگی از بازار سهام را فعال نگه داشته اما باید این نکته را هم درک کرد که با خروج پول های تازه وارد و هیجانی، بازار در موقعیتی قرار گرفته که می توان امیدوار به استمرار تحرکات در سمت تقاضا بود.  

  • 2
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید