خلاصه عملکرد بازار سهام سه شنبه 30 آذر 1400

یک نشانه مثبت در بورس امروز/ موتور شاخص بورس روشن شد؟

کدخبر: ۴۶۳۴۴۹
اقتصادنیوز: در معاملات امروز 30 آذر 1400 بورس و فرابورس شاخص بورس در یک فرآیند یک درصدی رشد به کار خود پایان داد.
یک نشانه مثبت در بورس امروز/ موتور شاخص بورس روشن شد؟

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات امروز بازار سهام، شاخص ها بالاخره پس از مدت ها رشد یک درصدی را تجربه کردند. بدین ترتیب شاخص کل بورس با افزایش 16.9 هزار واحد (معادل 1.3 درصد) در نقطه 1.318 میلیون واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با 4.3 هزار واحد (1.25 درصد) در نقطه 348.2 هزار واحد ایستاد. نمادهای فملی، فولاد، فارس، تاپیکو و وبملت جزو نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در فرابورس هم شاخص کل فرابورس با 84 واحد افزایش در نقطه 18.5 هزار واحد ایستاد. کگهر، آریا، ارفع، شجم و صبا جزو نمادهایی بودند که شاخص کل فرابورس را هم رشد دادند. 

ارزش معاملات بازار سهام 5.5 هزار میلیارد تومان بود که سهم ارزش معاملات خُرد 3 هزار میلیارد تومان برآورد شد. 

تراز پول حقیقی ها امروز اگرچه منفی بود اما نسبت به روز گذشته متفاوت ارزیابی شد؛ بدین ترتیب حقیقی ها 166.9 میلیارد تومان پول از بازار سهام خارج کرده بودند که شدت آن نسبت به روز قبل تقریبا نصف شد. حقیقی ها همچنین 18.8 میلیارد تومان را نیز از صندوق های با درآمد ثابت خارج کردند که نسبت به جریان دیروز برعکس شد. 

حقیقی ها البته 10.9 میلیارد تومان پول را از شلرد خارج و 9.7 میلیارد تومان را به شیراز وارد کردند.حقیقی ها همچنین 9.3 میلیارد تومان در شستا، 8.5 میلیارد تومان در زاگرس، و 7.6 میلیارد تومان در فسبزوار و 6.7 میلیارد تومان در فرابورس پول را از بازار خارج کردند. این در حالی است که حقیقی ها 7.5 میلیارد تومان در توسن، 6.2 میلیارد تومان در کاوه، 4.4 میلیارد تومان هر کدام در غنوش و شپدیس نیز وارد کردند.

حقوقی ها همچنین در سه نماد خودرویی (خودرو، خساپا و خپارس) و دو نماد وکار و ملت نیز استراتژی خرید و در دو نماد وتجارت و فاذر نیز استراتژی فروش را در دستور کار قرار دارند.

سرانه معامله حقیقی ها نیز به نفع خریداران بود؛ بدین ترتیب سرانه خرید حقیقی ها 14.7 میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی ها 13.3 میلیون تومان شد. 

ارزش صف های خرید هم از 360.8 میلیارد تومان به 330.1 میلیارد تومان رسید. این درحالی بود که ارزش صف های فروش هم از 398.4 میلیارد تومان به 394.6 میلیارد تومان رسید. تعداد نمادهای دارای صف خرید امروز بیش از 2 برابر تعداد نمادهای دارای صف فروش بود. شکاف ارزش صف های خرید و فروش نشان میدهد که در پایان معاملات برعکس ابتدای معاملات همه چیز به نفع خریداران شد. 

کدام سهم ها در بورس امروز سودده بودند

بیشترین بازدهی در معاملات امروز بورس برای قثابت با 5 درصد بود. بیشترین کاهش قیمت هم برای فاما با 4.03 درصد بود. بیشترین حجم معاملات هم برای نمادهای خودرویی (خودرو و خساپا) بود. البته بیشترین کاهش ارزش بازار نیز برای نمادهای کویر، فاما، خاهن، بسویچ و شفا بود.

بیشترین بازدهی در معاملات امروز فرابورس هم برای نماد رافزا با 4.95 درصد بود. بیشترین کاهش قیمت هم برای اپرداز با 4.99 درصد بود. کرمان، سمگا، فرابورس و حسیر بیشترین حجم معاملات را داشتند. بیشترین کاهش ارزش بازار هم برای بپاس، عصینو، بمپن، اپرداز  و زاگرس بود.

بیشترین نسبت حجم به شناوری برای نماد حسیر با 15.8 درصد بود. حسیر در شرایط متعادل با بازدهی منفی 3.89 درصد روبه رو شد.

  • 3
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید