پرونده خودروهای دپو، بسته شد؟

دو نیمه متفاوت قیمت خودروهای وارداتی

کدخبر: ۴۰۰۱۵۹
بازار خودروهای وارداتی سال 99 را چگونه سپری کردند؟ ارزیابی های صورت گرفته نشان دهنده آن است که بازار خودروهای وارداتی در سال 99 به دو دوره قبل و بعد از انتخابات آمریکا تقسیم می شود.
دو نیمه متفاوت قیمت خودروهای وارداتی

به گزارش اقتصادنیوز؛ براساس ارزیابی های صورت گرفته بازار خودرو قبل از انتخابات آمریکا و به دلیل بدبینی که در بازار حاکم بود رشد چشمگیری را تجربه کرد، اما پس از انتخابات و با بازگشت خوش بینی به بازار، قیمت خودروهای وارداتی افت کرد. هر چند این افت قیمت چندان دوام نیاورد و به مرور شاهد افزایش آهسته قیمت خودروهای وارداتی در بازار بودیم.

افت قیمت در بازار خودروهای واردتی با توجه به تصمیمات پی در پی در برای این بازار دچار تغییر می شد، اما نشانه هایی از امید که در بازار خودروهای وارداتی به وجود آمده بود موجب شد تا این بازار شکل نزولی به خود گیرد.  

تعیین تکلیف خودروهای دپو شده

یکی دیگر از رخ داده هایی که در سال 99 در بازار این خودروها رخ داد به طرح تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرکات کشور باز می گردد. از سال ۱۳۹۷ و با ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو  شاهد ایجاد انحصار در بازار خودرو بودیم. روندی که موجب شد تا فنر قیمت خودروهای وارداتی در برود و به این طریق شاهد رشد قیمت چشمگیر خودروهای وارداتی در بازار باشیم، بطوریکه وارداتی ها در بازار با قیمت های چند میلیاردی معامله می شدند.

این روند موجب شد تا به منظور تخلیه گمرکات کشور، طرح تعیین تکلیف خودروهای وارداتی به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد، تا به این طریق بازار وارداتی با ورود خودرو های جدید نفسی تازه کنند.

براساس داده های اعلام شده از زمان اعمال محدویت ها حدود ۱۲ هزار و ۲۶۰ دستگاه خودرو در جریان تغییر شرایط ارزی و قوانین مربوط به واردات خودرو، تا پیش از اعمال ممنوعیت واردات خودرو به کشور امکان ترخیص از گمرک را پیدا نکرده بودند از آنها به عنوان کالای دپو شده در گمرکات کشور یاد می شد.

خودروهایی که به معضلی بزرگ بدل شده بودند و باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف می شدند، به همین منظور بعد از رایزنی‌های صورت گرفته هیات دولت طی مصوبه‌ای در دی‌ماه سال ۱۳۹۷ دوره زمانی برای تعیین تکلیف این خودروها براساس شرایط تعیین کرد تا به این طریق شاهد ترخیص خودروهای دپو شده باشیم.

اما با پایان مهلت تعیین شده تعدادی خودرو همچنان در گمرکات کشور باقی ماندند. نامشخص بودن وضعیت این خودروها در بازدید برخی از متولیان این بخش نمود بیشتری پیدا کرد، بطوریکه دولت خواستار تعیین تکلیف این خودروها در کوتاه ترین زمان ممکن شد. در حالی که تمام متولیان امر به دنبال تعیین تکلیف این خودروها بودند مشخص شد که باز شدن گره این کار باید از سوی سازمان ملی استاندارد صورت گیرد.

در این شرایط این سازمان نیز در نامه ای با معاون اول رئیس جمهور مبنی اینکه "در صورت فراهم شدن شرایط برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک آماده همکاری است" در خصوص ترخیص این خودروها کوتاه آمد. البته رییس پیشین این سازمان در نامه خود اعلام کرد که با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته از مراجع مختلف نظیر سازمان اموال تملیکی و دادستان برخی استان‌ها و ذی نفعان کالاها، نظر به این‌که برخی از این خودروها فاقد ثبت سفارش بودند یا الزامات مورد نظر را ندارند، برای تصمیم گیری لازم درمورد آنها، وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت)، گمرک ایران و سازمان املاک تملیکی باید نسبت به بررسی، اخذ مصوبات و اتخاذ تصمیم‌های مقتضی برای رفع موانع اقدام کنند. با این شرایط هرچند سازمان ملی استاندارد نیز برای ترخیص این خودروها کوتاه آمد اما داستان این خودروها پایان نیافت و با وجود اینکه بخشی از خودروهای دپو شده از گمرکات کشور ترخیص شدند اما هنوز تعدادی از این خودروها در گمرکات کشور در حال خاک خوردن هستند.  

خبری که مصوب نشد

یکی از مواردی که سال 99 بازار خودروهای وارداتی را تحت تاثیر قرار داد به زمزمه های آزاد شدن واردات خودرو باز می گردد. زمزمه هایی که موجب شد تا خوش بینی به این بازار بازگردد و شاهد ریزش قیمت وارداتی در بازار باشیم. به این خبر زمانی دامن زده شد که در در بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده دو هزار میلیارد تومان تحت عنوان حقوق ورودی خودرو در نظر گرفته شد. اما با وجود زمزمه ها و خبرهای خوش، بهارستان نشین ها با طرح واردات خودرو مخالفت کردند تا این پرونده همچنان نامشخص باشد.

ورود خودروهای جدید

پافشاری بر عدم ترخیص خودروهای وارداتی از یک سو و مخالفت بهارستان نشین ها با واردات خودرو ،در حالی صورت گرفت که در میانه زمستان بازار شاهد ورود دو خودرو جدید   «آزار» مدل 2019 و «بی ام و سری7» مدل 2018 بود. ورود خودروهای مذکور هر چند این شائبه را به وجود آورد که این خودروها شامل خودروهای دپو شده در گمرک می شود، اما به گفته فعالان بازار خودرو صدور مجوز برای دو شرکت وارد کننده موجب شده تا شاهد عرضه این خودروها در بازار باشیم.

در این خصوص فعالان بازار خودرو می گویند: خودروهایی که از اواسط سال 2018 تولید می شوند با مدل سال 2019 کد گذاری می شوند و برای آنها قبض انبار صادر می شود با این شرایط در صورتی که این خودرو در نیمه دوم سال 2018 وارد گمرک شده باشند و قبض انبار دریافت کرده باشند، ترخیص آنها بلامانع خواهد بود؛ روندی که در حال حاضر در خصوص برخی برندها شاهد آن هستیم. با این شرایط در آخرین روزهای سال جاری ما شاهد یک تحول کوچک در بازار وارداتی ها بودیم.

پرونده ای که بسته شد

اعلام خبر ورود خودروهای در حال تردد در مناطق آزاد به سرزمین اصلی را می توان یکی دیگر از رخ داده های سال 99 دانست، اتفاقی که در صورت رخ دادن می توانست بازار خودروهای وارداتی را با تغییرات بسیاری مواجه کند، اما این طرح نیز نتوانست از سد بهارستان نشین ها عبور کند تا به این طریق ورود خودروهای وارداتی جدید به کشور با اما و اگر روبرو شود.

با این شرایط می توان سال 99 را سال اخبار متناقض برای خودروهای وارداتی دانست و با توجه به رد شدن بسیاری از طرح های ارائه شده می توان گفت همچنان بازار خودرو در انحصار خودروهای داخلی خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید